قاضی آمریکایی یکی از متهمان ۱۱ سپتامبر را به دلیل «عوارض شکنجه در گوانتانامو» از محاکمه معاف کرد

زندان گوانتانامو
زندان گوانتانامو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکیل رمزی بن ‌الشیبه، از متهمان پرونده یازده سپتامبر گفته است که موکلش به دلیل شکنجه‌های انجام‌گرفته دچار توهم و روان‌پریشی شده است.

آگهی

دادگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو روز پنجشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) حکم داد که یکی از متهمان برنامه‌ریزی حملات یازده سپتامبر به دلیل «عواقب روانی حاصل از شکنجه‌هایی که در بازداشت متحمل شده است»، نمی‌تواند از خود دفاع کند.

رمزی بن ‌الشیبه، یمنی ۵۱ ساله، قرار بود در کنار چهار متهم دیگر در محاکمه‌ای حاضر شود که با مجازات اعدام روبرو هستند. با این حال سرهنگ متیو مک‌کال، قاضی نظامی دادگاه حکم داد که عوارض روانی حاصل از شکنجه باعث شده وی توانایی دفاع از خود را نداشته باشد.

پزشکان پایگاه آمریکایی گوانتانامو، رمزی بن‌ الشیبه را به اختلال اضطراب پس از سانحه و علائم روان‌پریشی و همچنین مبتلا به هذیان و توهم تشخیص داده‌اند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز روانپزشکان نظامی گفته‌اند که وضعیت سلامتی او باعث شده است که «نتواند ماهیت دادرسی علیه خود را درک کند، یا به طور آگاهانه با تیم وکلای مدافع خود همکاری کند.»

آقای بن الشیبه سال‌ها است شکایت می‌کند که «نیروهای نامرئی تخت و سلولش را به ارتعاش در می‌آورند و با گزیدن اندام تناسلی‌اش مانع از خواب او می‌شوند.»

وکیل او ادعا کرده که موکلش توسط سازمان سیا شکنجه شده و به دلیل آنچه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «تکنیک‌های بازجویی تقویت‌شده و پیشرفته» می‌نامد، شامل بی‌خوابی دادن، ضرب و شتم و غرق مصنوعی (واتربوردینگ)، دیوانه شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عکس: خبرگزاری فرانسه
رمزی بن الشیبه اولین متهمی بود که در رابطه با حملات یازده سپتامبر به صورت علنی شناسایی و در کراچی پاکستان بازداشت شدعکس: خبرگزاری فرانسه

سنای آمریکا بعدتر در تحقیقاتی رسمی به این نتیجه رسید که آنچه دولت جورج بوش «بازجویی تقویت‌شده» می‌نامد، در کسب اطلاعات بی‌اثر است. برنامه بازداشت و بازجویی سیا از متهمان در گوانتانامو در سال ۲۰۰۹ پایان پذیرفت.

رمزی بن الشبیه قرار بود روز جمعه همراه با خالد شیخ محمد، مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر و سه متهم دیگر که همگی بیش از پانزده سال است در گوانتانامو به سر می‌برند و هنوز محاکمه نشده‌اند، در مراحل مقدماتی دادگاه نظامی شرکت کنند. 

یکی از دلایل کند شدن روند دادرسی برای این پرونده بررسی این نکته است که چه میزان از اعترافات ابتدایی این افراد تحت شکنجه بوده و چه میزان نه.

این افراد متهم‌ به برنامه‌ریزی و سازماندهی قتل ۲ هزار و ۹۷۶ نفر در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ هستند. در این عملیات مهاجمان وابسته به گروه القاعده هواپیماهای تجاری را ربودند و آنها را به مرکز تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون کوبیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متهمی که به روی قاضی زن شیرجه رفت با چه هیئتی در دادگاه حاضر شد و چه حکمی گرفت؟

گام بایدن در راستای انتشار برخی از اسناد طبقه‌بندی شده حملات ۱۱ سپتامبر

ایران به پرداخت ۶ میلیارد دلار غرامت به خانواده بازماندگان یازده سپتامبر محکوم شد