نگرانی آمریکا از افزایش روابط نظامی ایران و روسیه؛ پهپادهای ایرانی توسط روسیه تقویت می‌شوند

پهپاد ساخت ایران به نام مهاجر-۱۰ در نمایشگاهی متعلق به وزارت دفاع در تهران به نمایش گذاشته شد.
پهپاد ساخت ایران به نام مهاجر-۱۰ در نمایشگاهی متعلق به وزارت دفاع در تهران به نمایش گذاشته شد. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه روز چهارشنبه نسبت به «رشد» روابط نظامی ایران و روسیه هشدار داد و گفت که درباره فناوری مشترک پهپادها نگرانی‌هایی وجود دارد.

آگهی

ژنرال الکسوس گرینکویچ در نشستی در ابوظبی گفت: «پهپادهای اصلاح شده ایرانی که توسط مسکو در جنگ در اوکراین استفاده می شود، می‌تواند به تهران این امکان را بدهد که از آنها در کارزار حمایت از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه استفاده کند.»

واشنگتن، ایران را به تامین پهپادهای مسکو برای جنگ در اوکراین متهم کرده، اتهامی که تهران آن را رد کرده است. 

گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که روسیه پهپادهای ایران را بگیرد و اصلاحاتی روی این تسلیحات انجام دهد. سپس بخشی از این فناوری با ایران به اشتراک گذاشته شود و اینگونه به آنها قابلیت‌های بیشتری ارائه بدهد. من پیامدهای این رابطه را در سوریه می‌بینم. چه کسی فکر می‌کرد فدراسیون روسیه روزی برای توانایی‌های نظامی خود به ایران نیاز داشته باشد؟»

تهران و مسکو هر دو از دولت سوریه حمایت اقتصادی، سیاسی و نظامی کرده‌اند و به دمشق کمک کرده‌اند تا بیشتر مناطقی را که در مراحل اولیه جنگ از دست داده بود، پس بگیرد. 

گرینکویچ ادامه داد: «من نگران میزان همکاری و تبانی روسیه و ایران هستم که در سوریه در حال انجام است.» او افزود: «این چیزی است که ما به دقت آن را رصد می‌کنیم. این روابط رو به رشد برای من یک نگرانی نظامی است.»

جنگ داخلی سوریه پس از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و به درگیری مرگبار انجامید. برخی از گروه‌های وابسته به تهران که مهم‌ترین آنها حزب‌الله لبنان است، در کنار نیروهای دولتی سوریه در این مدت جنگیده‌اند. 

حالا هواپیماهای بدون سرنشین به نقطه کانونی استراتژی نظامی برای روسیه و ایران تبدیل شده است. این در حالی است که هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند. 

علاوه بر این، پهپادهای طراحی شده ایران به طور گسترده توسط شورشیان حوثی یمن که مورد حمایت تهران هستند در حملات فرامرزی به عربستان استفاده شده است. 

تهران ماه گذشته از پهپاد جنگنده «مهاجر ۱۰» رونمایی کرد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هفته گذشته در سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مسکو، به او پهپاد هدیه داد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گرینکویچ همچنین به متحدانش در حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اطمینان داد که واشنگتن علیرغم فقدان یک معاده رسمی به امنیت آنها متعهد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقام اوکراینی: روسیه به قدری پهپاد ایرانی دارد که می‌تواند هر روز حمله کند

اوکراین از سرنگونی ۳۶ پهپاد ایرانی در جریان حملات روسیه به این کشور خبر داد

معاون وزیر دفاع روسیه به اتهام «رشوه‌خواری» بازداشت شد