رای قاطع مجلس نمایندگان آمریکا به «قانون مهسا»؛ نام خامنه‌ای و رئيسی به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شود

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی و با رای مثبت ۴۱۰ نماینده، به «قانون مهسا» که تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وضع می‌کند، رای مثبت داد.

آگهی

بر اساس تصمیم اعضای مجلس نمایندگان در این مصوبه به اشاره به موارد نقض حقوق بشر و همچنین حمایت از ترورسیم مقام‌های جمهوری اسلامی، از رئيس جمهوری آمریکا خواسته می‌شود تحریم‌هایی علیه علی خامنه‌ای، ابراهیم رئيسی و نهاد ریاست جمهوری و همچنین نهادها و بنیادهایی که با این مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی مرتبط هستند، وضع شود. 

همچنین این طرح از کاخ سفید می‌خواهد هر ۹۰ روز یک بار گزارشی در خصوص آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین فعالیت‌های جمهوری اسلامی در راستای بی‌ثبات‌کردن منطقه خاورمیانه به کنگره ارائه دهد. ضمن این که دولت آمریکا موظف است هر سال درباره تمدید شدن یا نشدن این تحریم‌ها به کنگره توضیح دهد. 

«قانون مهسا» در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده و برای تبدیل شدن به قانون ابتدا باید در مجلس سنا هم به رای گذاشته شود و در صورت تایید آن مجلس، برای اجرایی شدن به امضای رئيس جمهوری آمریکا نیاز خواهد داشت.

در بخشی از طرح به تولید و صادرات موشک و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی پرداخته شده و افراد دخیل در این برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی را مشمول تحریم قرار داده است. 

در بخش سوم این طرح به موضوع «آزار و اذیت بهاییان در ایران» پرداخته شده و از دولت بایدن خواسته شده مقام‌های جمهوری اسلامی را در این خصوص پاسخگو کند. 

این طرح یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن با صدور یک معافیت تحریمی برای بانک‌های بین‌المللی اجازه داد ۶ میلیارد از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شود تا تهران بتواند این مبلغ را تحت نظارت آمریکا برای موارد بشردوستانه و غیرتحریمی هزینه کند. در مقابل جمهوری اسلامی هم ۵ زندانی ایرانی- آمریکایی را که در ایران در حبس هستند آزاد خواهد کرد. 

برخی از نمایندگان آمریکایی با مخالفت از دولت بایدن برای حصول این توافق با جمهوری اسلامی کاخ سفید را برای معامله با ایران مورد انتقاد قرار داده‌اند. در همین رابطه مایک مک کال، نماینده جمهوری‌خواه با اشاره به اینکه آزادی زندانیان ایرانی آمریکایی اتفاق خوبی است اما در عین حال هشدار داد که این معامله سابقه بدی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این نماینده جمهوری‌خواه و رئيس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: «من عمیقا نگران هستم که تصمیم دولت برای لغو تحریم‌ها برای تسهیل انتقال ۶ میلیارد دلار سرمایه برای ایران، که باید آنها را بزرگترین حامی تروریسم در جهان نامید، انگیزه مستقیمی برای دشمنان آمریکا ایجاد کند تا با گروگان‌گیری در آینده بتوانند به منافع مالی دست یابند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا ۷ شخص و نهاد ایرانی و ترک را به دلیل مشارکت در برنامه پهپادی ایران تحریم کرد

اعتراضات ایران؛ آمریکا، اروپا و بریتانیا همزمان چندین شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کردند

«قانون مهسا» در سنای آمریکا تصویب شد؛ بایدن: این لایحه را به قانون تبدیل می‌کنم