آیا سالمندان با بالا رفتن سن زودتر از خواب بیدار می‌شوند؟

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک تصور کلیشه‌ای وجود دارد که می‌گوید نوجوانان تا لنگ ظهر می‌خوابند، اما افراد مسن‌تر صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. به نظر می‌رسد در این کلیشه، حقیقتی وجود دارد که در واقع بخشی از روند طبیعی پیر شدن است.

آگهی

متخصصان توصیه می‌کنند که افراد هفت ساعت یا بیشتر در طول شب بخوابند. آنها همچنین می‌گویند ساعت معینی به خواب رفتن برای بدن مفید است. با این حال، وقتی که افراد پا به سن می‌گذارند، میانگین خواب آنها هر ۱۰ سال، ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد. همچنین رفته رفته افراد تمایل دارند زودتر بخوابند و زودتر هم از خواب بیدار شوند. البته دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد. 

همه دلایل داخل مغز ماست

الگوی پیری و زودتر خوابیدن و بیدار شدن بیشتر به مغز مربوط می‌شود. وقتی پیر می‌شویم، مانند بسیاری از قسمت‌های بدن ما، مغز هم دیگر به انداز کافی توانایی نخواهد داشت. 

دکتر سایرام پاراتاساراتی، مدیر مرکز خواب و علوم دانشگاه آریزونا گفت: «سیم‌کشی‌های مغز احتمالا دیگر به ورودی‌ها پاسخ نمی‌دهد. چرا که مغز پیر شده است.» این ورودی‌ها نشانگرهایی هستند که به ما کمک می‌کنند تشخیص دهیم در کدام ساعت روز قرار داریم. این ورودی‌ها مواردی مانند نور روز، نشانه‌های اجتماعی، زمان صرف غذا و فعالیت‌های بدنی است. 

اهمیت این ورودی‌ها را زمانی درک می‌کنید که در اتاق تاریک قرار داشته باشید. در واقع اگر در اتاقی بدون نور یا غذا محبوس شده باشید، تعیین روز و ساعت هم برایتان دشوار خواهد بود. 

مغز نوجوانان این نشانه‌ها را دریافت می‌کند، اما به دلیل انحطاط طبیعی مغز در بزرگسالان دریافت این نشانه‌ها به مشکل برمی‌خورد. این مساله، همچنین یکی از دلایلی است که افراد مسن زودتر از جوانان خسته می‌شوند و ممکن است زودتر به رختخواب بروند و زودتر هم بیدار شوند. 

چشم‌ها هم در زودتر خوابیدن مقصرند

چشم‌ها نقش مهمی در دریافت نشانه‌های خارجی دارند و البته قدرت بینایی افراد هم با افزایش سن تغییر می‌کند. 

پروفسور سیندی لوستیگ، استاد دانشگاه میشیگان گفت: «قدرت بینایی با افزایش سن تغییر می‌کند. بالا رفتن سن، شدت درجه تحریک نوری دریافت شده توسط مغز ما را کاهش می‌دهد. این در حالی است که تحریک نوری، در تنظیم ساعت شبانه روزی ما و البته حفظ آن نقش مهمی دارد.»

این مساله همچنین روی افرادی که ممکن است به آب مروارید مبتلا باشند، تاثیر می‌گذارد. آب مروارید بیماری رایجی است که به طور معمول افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند. 

به گفته پاراتاساراتی، آب مروارید باعث می‌شود که نور غروب آفتاب به درستی از طریق چشم دریافت نشود. به این ترتیب، مغز غروب آفتاب را زودتر از غروب واقعی تخمین می‌زند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از طرفی، این بیماری به نوبه خود روی سطح ملاتونین در بدن اثر می‌گذارد. ملاتونین به عنوان هورمون خواب شناخته می‌شود که به طور معمول پس از غروب خورشید در بدن افزایش می‌یابد. 

به طور کلی، زودتر به خواب رفتن و زودتر بیدار شدن، بخشی از روند طبیعی پیری است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت به نورون‌ها و رگ‌های خونی آسیب می‌رساند؟

تحقیق علمی: نوشیدن یک فنجان قهوه اضافه در بروز سردردهای میگرنی موثر است

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند