طراح لباس تاجگذاری فرح پهلوی درگذشت؛ نگاهی به کارنامه مارک بوهان، مدیر هنری سابق «دیور»

لباس فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری
لباس فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری Copyright سایت رسمی فرح دیبا پهلوی
Copyright سایت رسمی فرح دیبا پهلوی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارک بوهان، مدیر هنری برند دیور در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ که طراح لباس فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری محمدرضا شاه بود درگذشت.

آگهی

این برند متعلق به غول کالاهای لوکس فرانسوی یعنی ال‌و‌ام‌اش (LVMH)‌ اعلام کرد که وی روز چهارشنبه در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

برنارد آرنو، مدیر این شرکت گفت: «او نزدیک به ۳۰ سال با احترامی بی‌نهایت، میراث خلاقانه عظیمی را که از کریستین دیور به جای مانده بود حفظ کرد و در طراحی لباس‌هایش مد نظر قرار داد.»

شخصیت مارک بوهان برای عموم مردم کمتر شناخته شده است و از سوی جانشینان او از جمله جان‌فرانکو فرره و جان گالیانو تحت الشعاع قرار گرفته است.

بوهان در ۲۲ اوت ۱۹۲۶ در پاریس به‌دنیا آمد. او پسر یک فروشنده کلاه‌های زنان بود و از سنین پایین علاقه زیادی به طراحی و مد داشت. او پس از اینکه ایو سن لورن در سال ۱۹۶۰ به ارتش فرانسه فراخوانده شد به دیور پیوست.

آسوشیتدپرس
مارک بوهان در سال ۱۹۷۰ در پاریسآسوشیتدپرس

او نزدیک به سه دهه به‌عنوان مدیر هنری این برند فعالیت کرد و ظاهری شیک و باسلیقه را برای زنان مدرن ارائه داد.

در نخستین مجموعه مد لباس خود برای خانه مد دیور در سال ۱۹۶۱، او «اسلیم لوک» [Slim Look] را معرفی کرد که برداشتی ظریف از سیلوئت کلاسیک دیور بود. این مجموعه برای بهار و تابستان بود دامن‌ها را کوتاه‌تر طراحی کرد و کت و شلوار نیز غالب شده بود. مجموعه‌ای که موفقیت بزرگی در پی داشت.

او سالیان سال با فرانسواز ساگان، نویسنده و نیکی دو سان فال هنرمند فرانسوی از نزدیک در ارتباط بود. از دیگر مشتریان بزرگ او «والیس»، دوشس وینزر بود. طرح‌ها او همچنین جکی کندی بانوی اول اسبق آمریکا را فریفته بود. شماری از ستاره‌های هالیوودی مانند الیزابت تیلور نیز علاقه زیادی به طرح‌های بوهان داشتند.

خانه مد دیور روز جمعه با اعلام خبر درگذشت بوهان گفت که او «خالقی رویایی و پرشور» بود که میراث خود را در خانه مد به جای گذاشت.

اگرچه بوهان ترجیح می‌داد از کانون توجه دور بماند اما طرح‌های او در کانون توجه بسیاری بود. از بوهان در سال ۱۹۶۷ (۱۳۴۶) خواسته شد تا لباس مجلل تاجگذاری را برای فرح دیبا پهلوی، ملکه وقت ایران طراحی کند.

بوهان در طول مدتی که در دیور کار می‌کرد این برند را وارد مسیرهای جدیدی کرد و بخش «دیور کودک»، «میس دیور» برای زنان جوان و «دیور موسیو» برای مردان را ایجاد کرد. ان‌فرانکو فرره در سال ۱۹۸۹ جایگزین بوهان در خانه مد دیور شد و بوهان پس از آن به لندن نقل مکان کرد و در آنجا به خانه مد معتبر نورمن هارتنل، مدرس خانواده سلطنتی بریتانیا پیوست.

ماجرای طراحی لباس فرح دیبا برای مراسم تاجگذاری

طبق گزارش‌ها و اسناد منتشر شده فرح دیبا که در زمان تاجگذاری از مارک بوهان خواست تا لباسی را برای او طراحی کند که شبیه به لباس‌های ملکه‌های غربی نباشد. بی‌آلایش باشد و ردای گلدوزی شده [شنل] با نقوش ایرانی داشته باشد.

فرح در مصاحبه‌ای می‌گوید: «برای لباس تاجگذاری هیچ گونه طرحی نداشتیم. نمی‌خواستم لباسم شبیه به لباس ملکه‌های غربی باشد، ولی تصور یا نمونه‌ای از لباس ملکه به سبک ایرانی وجود نداشت به همین جهت لباس سفید و ساده در نظر گرفتیم.»

مارک بوهان لباس سفید شهبانو فرح دیبا را طراحی کرد و دوخت. ردا نیز طراحی او بود اما توسط خیاطان ایرانی دوخته شد. شنل آنقدر بلند بود که مجبور شدند آن را در باشگاه افسران بدوزند. تنها مکانی در تهران که میزهایی برای دوخت یک تکه بزرگ داشت.

سایت فرح پهلوی
ردای تاجگذاری در روز تاجگذاریسایت فرح پهلوی
رسانه های ایران
ردای تاجگذاری در موزه جواهرات ایرانرسانه های ایران

فرح در مصاحبه‌ای گفته بود: «من رنگ سبز و آستین‌های باز را انتخاب کردم. تمام گلدوزی‌های ردا از سوی خانم پوران درودی انجام شده است.»

این ردا از جنس مخمل است و مزین به الماس، یاقوت، زمرد و طلادوزی‌های مختلف است.

ردای تاجگذاری فرح پهلوی در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شود. 

خبرگزاری فرانسه
فرح پهلوی در روز تاجگذاریخبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه
فرح پهلوی در روز تاجگذاریخبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس

هفته مد پاریس؛ از دیور و فمینیسم به سبک گراتزیا تا یاماموتو و چادرهای سیاه

رژه مانکن‌های «دیور» در پاریس