دانشمندان زمانی که جمعیت انسان‌ها تقریبا به نقطه «انقراض» رسیده بود را کشف کردند

اسکلت بازسازی شده یک نئاندرتال و یک انسان مدرن
اسکلت بازسازی شده یک نئاندرتال و یک انسان مدرن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های جدید دانشمندان حاکی از آن است که جمعیت انسان‌های اولیه، حدود ۹۰۰ هزار سال پیش یعنی زمانی که شمار آن به حدود یک هزار و ۲۸۰ فرد مولد روز کره زمین کاهش یافته بود، در معرض انقراض قرار داشت.

آگهی

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن روز ۳۱ اوت گذشته در مجله ساینس منتشر شد، جمعیت اجداد اولیه انسان‌های مدرن برای حدود ۱۱۷ هزار سال نیز به همین میزانِ کم، باقی مانده بود.

این تحقیق، بر پایه یک الگوی پردازش رایانه‌ای و توسط گروهی از دانشمندان مستقر در چین، ایتالیا و ایالات متحده انجام شده است و محققان این پروژه برای پیشبرد مطالعه یاد شده در روش آماری، از اطلاعات ژنتیکی ۳ هزار و ۱۵۴ ژنوم انسان امروزی استفاده کرده‌اند.

بر اساس این مطالعه، حدود ۹۸.۷ درصد از اجداد انسان‌های کنونی پیش‌تر از بین رفته‌ و نسل آنها منقرض شده است.

به باور محققان، گونه نخست انسان به دلایل مختلف از جمله شرایط دشوار اقلیمی به تدریج از بین رفته است و کاهش چشمگیر شمار جمعیت این نسل که کاملا با اطلاعات موجود در آرشیو فسیل‌ها همخوانی دارد، احتمالاً منجر به ظهور گونه جدیدی از «انسانیان» شده است که اجداد مشترک انسان‌های مدرن یا هومو ساپینس‌ها (انسان‌های خردمند) و نئاندرتال‌ها را تشکیل می‌دهند.

یی-هسوان پان، ژنومیست تکاملی در دانشگاه «نرمال» چین شرقی که از محققان اصلی این پروژه به شمار می‌رود، با انتشار مطلبی تصریح کرد که این یافته جدید میدان تازه و گسترده‌ای را به روی مطالعه در خصوص نحوه تکامل انسان، باز می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

به اعتقاد وی، نتایج این تحقیق پرسش‌های بسیاری را بر می‌انگیزد؛ از جمله در خصوص مکان‌هایی که اجداد اولیه انسان‌ها در آن زندگی می‌کردند، یا چگونگی تقابل و غلبه آنها با شرایط سخت و تغییرات فاجعه‌بار آب و هوایی؛ و این پرسش اساسی که آیا «به‌گُزینی طبیعی» طی نسل‌ها تکامل مغز انسان را تسریع کرده است؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴۰ درصد گونه‌های حشرات رو به انقراض‌اند؛ چرا اهمیت از میان رفتن سوسک‌‌ها کمتر از خرس‌‌های قطبی نیست؟

کشف فسیل ۱۲۵ میلیون ساله از لحظه شکار یک دایناسور توسط پستاندار ماقبل تاریخ

دیرینه‌شناسان: تکه استخوانی کشف کردیم که احتمالا کهن‌ترین فسیل انسانی اروپا است