Euroviews. سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی، راه حلی برای مشکل بهره‌وری اروپا

تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا
تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا Copyright ESA via AP/Euronews
Copyright ESA via AP/Euronews
نگارش از بوگدان گوگولان، مدیرعامل شرکت تحقیقات فضایی «نیو اسپیس کپیتال»
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
مطالب بیان شده در مقاله های بخش دیدگاهها، تنها نظر شخصی نگارنده مطلب است

نوآوری‌های فضایی تاثیرات عمده‌ای در زندگی انسان‌ها گذاشته‌اند. بوگدان گوگولان، مدیرعامل شرکت تحقیقات فضایی «نیو اسپیس کپیتال»، در مقاله‌ای که برای بخش دیدگاه‌های یورونیوز نوشته است استدلال می‌کند که شکوفا شدن صنعت فضایی، رشد صنایع دیگر و در نهایت بهبود بهره‌وری را در پی خواهد داشت.

آگهی

بهره‌وری سنگ بنای رشد اقتصادی به شمار می‌رود. این در حالی است که در سرتاسر اروپا و به ویژه در بریتانیا، رشد تقریبا متوقف شده است.

اگرچه آخرین داده‌های منطقه یورو نشان‌دهنده نرخ بی‌سابقه اشتغال است، با این وجود تورم از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا بسیار بالاتر رفته و در ماه ژوئیه روی عدد ۵.۳ درصد ایستاده است. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اتحادیه اروپا، پیشتر کفته بود که رشد اقتصادی احتمالاً تا پایان سال «رو به کاهش باقی خواهد ماند.»

بحث در مورد چگونگی حل این مشکل تا حد زیادی به نقش بانک‌های مرکزی در مهار افزایش قیمت‌ها مربوط می‌شود. آنچه اما بسیار کمتر مورد بحث قرار گرفته است، نقشی است که بخش‌های خاصی از صنایع می‌توانند در بهبود رشد اقتصادی ایفا کنند. 

یکی از این بخش‌های کلیدی فضاست. جایی که به کمک سرمایه‌گذاری در آن، می‌توان رشدی پایدار را در سایر صنایع نظیر کشاورزی، حمل‌ونقل و مخابرات ایجاد کرد.

در واقع هرچند فضا در تصورات ما با اکتشافات سیاره‌ای، داستان‌های علمی تخیلی و تئوری‌های ذهنی آلبرت انیشتین پیوند خورده است، اما دستاوردهای آن نقشی به مراتب فراتر برای ما داشته است.

Stephane Corvaja/ESA
موشک آریان ۵ محصول آژانس فضایی اروپاStephane Corvaja/ESA

نوآوری در صنعت فضایی بر بخش‌های متعدد دیگری تأثیر مثبت می‌گذارد و بهره‌وری را به طریق فزاینده‌ای افزایش می‌دهد. به بیان ساده‌تر، اگر بخش فضایی شکوفا شود تقریباً هر بخش دیگری نیز رشد می‌کند.

در حقیقت علم فضا بیش از آنچه تصور می‌کنید برای انسان‌ها مفید بوده است. نوآوری فضایی در صنعت الکترونیک به معنای تصویربرداری با وضوح بالاتر، ارتباطات سریع‌تر و موقعیت‌یابی دقیق‌تر است که همگی باعث افزایش کارایی صنایع سنتی شده‌اند.

در صنعت کشاورزی، فناوری ماهواره‌ای زراعت دقیق و مدیریت آبیاری بهینه را امکان‌پذیر می‌سازد. در صنعت حمل و نقل مواردی نظیر ناوبری و رانندگی خودکار و در صنعت مخابرات ارتباطات لیزری، انعطاف‌پذیری شبکه و اینترنت پرسرعت 5G از دستاوردهای فضایی استفاده می‌شود.

علاوه بر این موارد، نوآوری در فضا از لحاظ تاریخی منجر به اختراع فناوری‌های دیگری شده است که پیامدهای زیادی برای بهره‌وری داشته‌اند. دوربین‌های قدرتمند موجود در گوشی‌های هوشمند در ابتدا برای قرار گرفتن در فضاپیما طراحی شده بودند. هدفون‌های بی‌سیم به این دلیل به وجود آمدند که فضانوردان ناسا نیاز داشتند موقعی که دستانشان مشغول است بتوانند با دیگر بخش‌ها در ارتباط رادیویی باشند.

لپ‌تاپ‌ها، موس کامپیوتر، عایق‌های خانگی و اندام‌های مصنوعی همگی محصولات نوآوری در فضا بودند. نوآوری‌های مرتبط با فضا نه تنها در علوم کامپیوتر و محاسبات، بلکه در پزشکی، علم مواد و کوچک‌سازی اشیاء نیز نقش بازی کرده‌اند.

عکس: آسوشیتد پرس
سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ایتالیایی، در حال صحبت در کنار روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپاعکس: آسوشیتد پرس

خوشبختانه امروزه میزان تحولات و دگرگونی در بخش فضایی بالاست. در سال ۲۰۲۱ نرخ انتقال اطلاعات بین زمین و فضا ۲.۷ ترابایت بر ثانیه بود. سال گذشته این عدد به ۲۱ ترابایت بر ثانیه رسید و اکنون در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۴۸ ترابایت در ثانیه بالغ شده است.

همچنین در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۸۶ موشک به شکلی موفقیت‌آمیز پرتاب شدند، میزانی که رشدی ۲۸.۲ درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. بنیاد فضایی گفته است که در نیمه اول سال ۲۰۲۲، تعداد فضاپیماهای قرار گرفته در مدار از فضاپیماهای پرتاب‌شده در ۵۲ سال اول عصر فضا بیشتر بوده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری در فناوری فضایی، اروپا برای اولین بار در سال جاری از آمریکا پیشی گرفته است. اگرچه تقریباً شکی نیست که سرمایه‌گذاری فضایی ایالات متحده در آینده نزدیک بار دیگر از اروپا پیشی خواهد گرفت، اما این واقعیت که اروپا در حال حاضر یک رقیب قدرتمند برای آمریکا در این زمینه به شمار می‌رود نشان‌دهنده شناخت روزافزون اهمیت حیاتی فضا در سراسر این قاره است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اینها دلایلی است که به ما دلیلی برای خوش‌بین بودن می‌دهد. پیشرفت در فضا باعث افزایش بهره‌وری و رشد در سایر بخش‌ها و به طور کلی رشد اقتصادی می‌شود.

با توجه به اهمیت ماهواره‌ها در جمع‌آوری داده‌های آب و هوایی دقیق، بهینه‌سازی کشاورزی، تقویت امنیت ملی و قوی‌تر کردن زنجیره تامین، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که فضا در سایه تلاش‌های جمعی ما برای رویارویی با چالش‌های جهانی نقش بیشتری پیدا خواهد کرد. چالش‌های که به صورتی روزافزون با دنیای تجارت درهم‌تنیده شده‌اند.

در آخر باید گفت که این واقعیت‌ها متفکران و انسان‌های اهل عمل را به تعبیر معروف مارک زاکربرگ به سمت «حرکت سریع و درهم‌شکستن مرزهای نوآوری» سوق می‌دهد. چیزی که باعث می‌شود ظرفیت فضا در زمینه افزایش بهره‌وری و رشد نه تنها در اروپا یا آمریکای شمالی، بلکه در سراسر جهان افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دید تلسکوپ فضایی اقلیدس تار شد؛ دانشمندان اروپایی چگونه لایه یخی را ذوب می‌کنند؟

یوفا و آژانس فضایی اروپا برای همکاری در زمینه بهبود مدیریت مسابقات فوتبال توافق کردند

رقابت فضایی در سرزمین اصلی اروپا؛ سوئد نخستین سایت پرتاب ماهواره را افتتاح کرد