کشف کتیبه‌های باستانی متعلق به ۱۹۰۰ سال پیش از سفر هادریان امپراتور روم به آفریقا

کتیبه کشف شده متعلق به زمان امپراتور هادریان
کتیبه کشف شده متعلق به زمان امپراتور هادریان Copyright Italian Ministry of Culture
Copyright Italian Ministry of Culture
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یادداشت‌های باستانی که روی سنگ‌های مرمر حکاکی شده‌اند جزئیات جدیدی از زندگی هادریان امپراتور روم را آشکار می‌کنند.

آگهی

باستان‌شناسان در ایتالیا کتیبه‌هایی تاریخی و پرجزئیات از روزگار هادریان امپراتور روم در سده دو پس از میلاد را کشف کرده‌اند.

به گفته وزارت فرهنگ ایتالیا، این دو قطعه در ناحیه پورتا مارینای این کشور توسط تیمی از باستان‌شناسان دانشگاه کاتانیا و دانشگاه پلی‌تکنیک باری یافت شده‌اند.

این نوشته‌های باستانی که روی سنگ‌های مرمر حکاکی شده‌اند، در زمان خود یک روش رایج برای وقایع‌نگاری رومی به حساب می‌آمدند و برای ثبت رویدادهای پیش رو در دربار امپراتورها و دیگر شخصیت‌های اشرافی در جامعه روم به کار می‌رفتند.

وقایع درج‌شده روی این کتیبه‌ها متعلق به سال‌های ۱۲۶ تا ۱۲۸ پس از میلاد و در دوران امپراتوری هادریان هستند. این فرمانروای رومی که از سال ۱۱۷ تا ۱۳۸ حکومت می‌کرد، یکی از سرشناس‌ترین امپراتوران روم به شمار می‌رود.

بخش‌هایی از این سالنامه‌ها در در سال‌های ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲ کشف شده بود و موزه‌‌های متعلق واتیکان در حال حاضر بخش‌های دیگری از آن را در خود نگه می‌دارند که محدوده تاریخی آن‌ها بین سال‌های ۴۹ تا ۱۷۵ پس از میلاد است.

الساندرو دالسیو، مدیر پارک باستان‌شناسی اوستیای باستانی، در این خصوص گفت: «این یک کشف خارق‌العاده است که از سویی دانش کنونی ما از فعالیت‌های امپراتور هادریان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دریچه‌ای است به فهم بهتر ساخت‌وساز‌های انجام‌گرفته به دست او در آن مقطع زمانی در رم.»

Italian Ministry of Culture
در حفاری‌های انجام‌شده در پورتا مارینا بقایای بناهای باستانی متعلق به زمان امپراتور هادریان نیز کشف شده استItalian Ministry of Culture

در این وقایع‌نامه، از دستیابی هادریان به لقب «پدر ملت» (Pater Patriae) سخن گفته شده و جشن‌هایی را که وی به این مناسبت ترتیب داده است با جزئیات شرح داده شده‌اند.

در بخش دیگری از این کتیبه‌ها، سفری که امپراتور در ۱۱ آوریل سال ۱۲۸ پس از میلاد به آفریقا انجام داد و همچنین بازگشت او به رم در ماه ژوئیه یا آگوست همان سال شرح داده می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این وقایع‌نگاری‌ها آمده است که امپراتور هادریان پس از بازگشت از آفریقا در آتن توقف کرد و در آنجا یازدهمین سالگرد به قدرت رسیدن خود را با تقدیم بنایی عظیم (که کارشناسان معتقدند معبدی ویژه زئوس یا روم بود) جشن گرفت.

در حفاری‌های انجام‌شده در پورتا مارینا که مساحتی به اندازه ۴۰۰ متر مربع را شامل می‌شود، آثار سرامیکی، مرمری، تزئینات بصری و گچبری به همراه بقایای بزرگی از موزائیک‌های باستانی متعلق به همان دوران کشف شده است که مسئولان گفته‌اند به زودی برای بازدید عموم گشوده خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف بیش از ۳۲۰۰ قبر در خرابه‌های ۳ هزار ساله در فلات چین

کشف عطر متعلق به ۲ هزار سال پیش در یک کوزه خاکسپاری رومی

باستان‌شناسان مصر شهری از دوران روم باستان را «به طور کامل» از دل خاک بیرون کشیدند