سفر به ایران در بحبوحه اعتراض‌های ۱۴۰۱؛ سفرنامه نویسنده فرانسوی برنده جایزه ادبی شد

سفر فرانسوا هانری دسارابل به ایران همزمان با اعتراض‌های پائیز ۱۴۰۱
سفر فرانسوا هانری دسارابل به ایران همزمان با اعتراض‌های پائیز ۱۴۰۱ Copyright AFP/AP
Copyright AFP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسوا هانری دسرابل، نویسنده جوان فرانسوی برای نگارش کتاب «فرسایش یک جهان» که روایتگر سفر سال گذشته‌اش به ایران است برنده جایزه کتاب محبوب هیات داوران جشنواره نویسندگان در فرانسه شد.

آگهی

این کتاب را انتشارات معروف گالیمار منتشر کرده است. فرانسوا هانری دسرابل سال گذشته همزمان با اعتراض‌هایی که به دنبال جان باختن مهسا امینی صورت گرفت به ایران سفر کرده بود. او در «فرسایش یک جهان» روزهایی را در ایران روایت می‌کند که به گفته او «ترس» جای خود را به «شجاعت» داده بود. 

فرانسوا هانری دسرابل از پیش از اعتراض‌ها به دنبال سفر به ایران بود و سفرش به به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود. 

او در جریان سفر ۴۰ روزه خود به ایران به مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان رفت. این نویسنده ۳۶ ساله در کتابش ملاقات‌های خود با شهروندان عادی ایران را در روزهایی که در تاریخ ۴۴ ساله جمهوری اسلامی کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه بود روایت می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فرانسوا هانری دسرابل در سفرنامه خود نوشته که ایرانیان را مردمی مصمم برای تغییر حکومت دیده است. او در عین حال اضافه می‌کند که مردم ایران پائیز ۱۴۰۱ در مقابل حکومتی قرار داشتند که مصمم به حفظ خود بود. 

این نویسنده فرانسوی همچنین از تلاش وزارت خارجه فرانسه برای منصرف کردن او پیش از پروازش به سوی تهران نوشته است. فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که چند نفر از شهروندانش در ایران با اتهام‌های امنیتی روبرو هستند و در زندان به سر می‌برند. 

«فرسایش جهان» ماه مه سال ۲۰۲۳ به چاپ رسید و به قیمت ۱۶ یورو به فروش می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به اخراج اساتید از دانشگاه‌های ایران؛ از دلایل سیاسی و «تصفیه علمی» تا «انتقام ناکارآمدی»

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد