پیوند اندام حیوانات به انسان؛ کلیه خوک پیوندی پس از یک ماه هنوز به صورت نرمال کار می‌کند

پیوند کلیه خوک به انسان
پیوند کلیه خوک به انسان Copyright Shelby Lum/AP
Copyright Shelby Lum/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کلیه خوکی که به وسیله جراحی به یک مرد دچار مرگ مغزی پیوند زده شده بود، با گذشت یک ماه همچنان به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد. این موضوع می‌تواند گامی بزرگ در راستای درمان بیماران باشد.

آگهی

محققان مرکز پزشکی لانگون هلث دانشگاه نیویورک روز چهارشنبه با اعلام نتایج این آزمایش گفتند که این طولانی‌ترین مدتی است که یک کلیه خوک توانسته است در بدن یک انسان، هرچند دچار مرگ مغزی کار کند. این محققان قصد دارند فعالیت این کلیه را برای ماه دوم نیز تحت نظر داشته باشند. 

رابرت مونتگومری، رئیس مرکز پیوند لانگون دانشگاه نیویورک گفت: «آیا این اندام مثل اعضای انسان کار می‌کند؟ خوب تا حالا که این‌طور به نظر می‌رسد.»

آقای مونتگومری روز ۱۴ ژوئیه پس از تعویض کلیه فرد دچار مرگ مغزی با کلیه یک خوک دستکاری شده ژنتیکی بلافاصله مشاهده کرد که این کلیه شروع به تولید ادرار کرد. وی گفت: «به نظر می‌رسد این کلیه حتی بهتر از کلیه انسان کار می‌کند.»

این احتمال که کلیه خوک روزی بتواند کمبود شدید اندام‌های قابل پیوند را کاهش دهد، خانواده موریس میلر را  به اهدای بدن او برای این آزمایش ترغیب کرد. آقای میلر در سن ۵۷ سالگی ناگهان در نتیجه سرطان مغزی که از پیش تشخیص داده نشده بود، درگذشت.  

ماری میلر-دافی، خواهر آقای میلر درباره تصمیم خود مبنی بر اهدای عضو برادرش برای انجام این آزمایش گفت: «او همیشه دوست‌ داشت به دیگران کمک کند و من هم فکر می‌کنم اهدای عضو دقیقا همان کاری بود که او می‌خواست و من هم انجامش دادم. او در کتب‌ پزشکی جاودان خواهد بود.»

تلاش برای پیوند اعضای حیوانات به بشر که با عنوان بیگانه‌پیوندی شناخته می‌شود دهه‌هاست که به دلیل حمله سیستم ایمنی افراد به بافت‌های خارجی، موفقیت آمیز نبوده است. اما اکنون محققان از خوک‌هایی استفاده کردند که برای سازگار بهتر اندامشان با بدن انسان دست‌کاری ژنتکی شده‌اند.

محققان دانشگاه مریلند سال گذشته با اخذ مجوزی ویژه از مراجع قانونی ذی‌صلاح قلب یک خوک دستکاری ژنتیکی شده را به یک مرد بیمار درحال مرگ که هیچ گزینه دیگری پیش رو نداشت پیوند زدند. او تنها دو ماه زنده ماند و سپس قلب مزبور به علتی نامشخص از کار افتاد. اما این آزمایش اطلاعات مفیدی برای آینده در اختیار محققان گذاشت. 

سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد برای گام‌های آینده، به جای اقدامات لحظه آخری، در موارد معدودی مجوز اقداماتی نظیر پیوند قلب و کلیه خوک را به بیماران داوطلب صادر کند.

دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ایالات متحده نیز روز دوشنبه از دستاوردی مهم خبر داد. در آزمایشی که توسط محققان این دانشگاه انجام شده است، یک جفت کلیه خوک در یک بدن اهدایی دیگر به مدت یک‌هفته کاملا عادی به فعالیت خود ادامه داده‌اند.    

در حال حاضر در ایالات متحده بیش از ۱۰۰ هزار بیمار در فهرست پیوند اعضا قرار دارند و هزاران نفر از آن‌ها همه‌ساله در انتظار پیوند، جان می‌سپارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحول در پیوند اعضا؛ تغییر گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی امکان پذیر شد

قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده با موفقیت به بیمار مرگ مغزی پیوند زده شد

بیمارستان بوستون عمل پیوند قلب یک بیمار را به دلیل واکسینه نشدن لغو کرد