درخواست لیبی از لبنان برای آزادی پسر قذافی؛ آیا سرنوشت موسی صدر با هانیبال ارتباط دارد؟

هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر برکنار شده لیبی، سپتامبر ۲۰۱۱، لیبی
هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر برکنار شده لیبی، سپتامبر ۲۰۱۱، لیبی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات قضایی لیبی در درخواستی رسمی از لبنان خواستار آزادی یکی از پسران معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی به دلیل وخامت وضعیت جسمانی وی در زندان شدند.

آگهی

وضعیت سلامتی هانیبال قذافی که از سال ۲۰۱۵ و بدون هیچ اتهامی در زندان به سر می‌برد، از زمان اعتصاب غذای او در سوم ژوئن در اعتراض به بازداشت بدون محاکمه‌اش رو به وخامت گذاشته است. او از آن زمان دست کم دو بار به بیمارستان منتقل شده و فقط مقدار کمی آب می‌خورد.

به گفته مقامات ناشناس قضایی لبنان، اوایل ماه جاری میلادی الصدیق الصور، دادستان کل لیبی درخواستی را برای همتای لبنانی خود، غسان عویدات در مورد هانیبال قذافی ارسال کرده است.

در این یادداشت آمده است که همکاری لبنان در این زمینه می‌تواند به افشای حقیقت در مورد سرنوشت موسی صدر روحانی لبنانی برجسته شیعه کمک کند. صدر در سال ۱۹۷۸ در لیبی مفقود شد.

این یادداشت همچنین چرایی دستگیری پسر قذافی را زیرسوال می‌برد و خواستار تحویل وی به لیبی یا بازگردانده شدن او به سوریه است. هانیبال قذافی تا پیش از ربوده شدن و فرستاده شدن به لبنان، به همراه الين سكاف همسر لبنانی و فرزندانش در سوریه و در تبعید به سر می‌برد.

هانیبال قذافی در سال ۲۰۱۵ توسط شبه نظامیان لبنانی که خواستار اطلاع از محل اختفای موسی صدر بودند، ربوده شد. پلیس لبنان بعدا اعلام کرد که قذافی را از شهر بعلبک در شمال شرقی لبنان، تحویل گرفته است. او از آن زمان در زندان بیروت نگهداری می‌شود.

ناپدید شدن موسی صدر و پرونده قذافی

ناپدید شدن موسی صدر در سال ۱۹۷۸ هنوز هم مساله دردناکی در لبنان به شمار می‌رود. خانواده این روحانی معتقدند که او ممکن است همچنان در یکی از زندان‌های لیبی زنده باشد، اگرچه اکثر لبنانی‌ها تصور می‌کنند آقای صدر دیگر نباید زنده باشد. وی درصورت زنده بودن هم‌اکنون باید ۹۴ سال داشته باشد.

او بنیانگذار جنبش موسوم به «اَمَل» به معنی «امید» و البته مخفف نام عربی شبه نظامیان «هنگ‌های مقاومت لبنان» بود. این گروه بعدها در جنگ داخلی لبنان در سال‌های بین ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ شرکت داشت. هم اکنون نبیه بری، رئیس پرنفوذ پارلمان لبنان، ریاست این گروه را بر عهده دارد.

اکثر پیروان موسی صدر بر این باورند که معمر قذافی بخاطر اختلاف بر سر پولی که از جانب لیبی به شبه نظامیان لبنانی داده شده بود، دستور کشتن وی را صادر کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

لیبی مدعی است که این روحانی و دو نفر همراهش در سال ۱۹۷۸ طرابلس را در پروازی به مقصد رم ترک کردند و اینگونه القا کردند که وی قربانی جنگ قدرت در میان شیعیان شده است.

معمر قذافی در جریان قیام سال ۲۰۱۱ در لیبی و آغاز جنگ داخلی در این کشور، توسط مبارزان مخالف کشته شد و به حکومت چهل ساله  وی بر این کشور در شمال آفریقا پایان داده شد.

هانیبال قذافی که دو سال قبل از ناپدید شدن موسی صدر به دنیا آمده است، پس از سرنگونی پدرش و سقوط طرابلس به دست مخالفان، همراه با مادر و چند تن دیگر از بستگانش، به الجزایر گریخت. او بعدها به سوریه رفته و در آنجا پناهندگی سیاسی گرفت و تا زمان ربوده شدن در همانجا ماند.

مقامات سوری در آن زمان دستگیری هانیبال قذافی را که گفته شد «توسط یک باند مسلح» انجام شده محکوم کردند و خواستار بازگرداندن او به سوریه بودند.

سرنوشت سایر فرزندان قذافی

معمر قذافی از دو ازدواج خود هشت فرزند داشت که البته بیشتر آن‌ها هم مناصب مهمی در رژیم او داشتند. پسرش معتصم همزمان با دستگیری و کشته شدن قذافی کشته شد. دو پسر دیگر او به نام‌های سیف‌العرب و خمیس، در همین قیام کشته شدند.

سیف الاسلام، دیگر پسر وی که زمانی به عنوان وارث بلامنازع پدرش به حساب می‌آمد، از زمانی که در سال ۲۰۱۷ از زندان آزاد شد در همان لیبی مانده است. محمد و عایشه از دیگر فرزندان قذافی هم در عمان زندگی می‌کنند. الساعدی دیگر پسر قذافی، بازیکن سابق فوتبال بود و پس از اینکه در سال ۲۰۱۴ از نیجر به کشورش بازگشت، مدتی را در زندان لیبی بود و در سال ۲۰۲۱ آزاد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

هیات لیبیایی مذاکرات خود را با مقام‌های لبنان درباره موسی صدر و هانیبال قذافی از سرگرفت

تهدید وزیر دفاع اسرائيل: حزب‌الله به ما حمله کند، لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم