کشف یک شهر فراموش‌شده مایاها در جنگل‌های مکزیک به کمک نقشه برداری لیزری

یکی از شهرهای تمدن مایاها در جنگل بلیز که اکنون به نام کاراکول شناخته می‌شود
یکی از شهرهای تمدن مایاها در جنگل بلیز که اکنون به نام کاراکول شناخته می‌شود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه پرواز چهار ساعته بر فراز جنگل‌های کامپچه در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک، گوهری پنهان را روی زمین نشان داده است: شهری متروک که احتمالا برای بیش از هزار سال گم شده بود.

آگهی

خوان کارلوس فرناندز-دیاز، استادیار مهندسی عمران دانشگاه هیوستون این شهر گمشده را در جریان یک بررسی باستان‌شناسی هوایی کشف کرده است. 

او که طی یک دهه گذشته در کاربرد «لیدار» در باستان شناسی (فناوری‌ سنجش از راه دور با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده) پیشتاز بوده، با استفاده از این روش توانسته ساختارهایی را پیدا کند که توسط سایبان‌های متراکم درختان و سایر پوشش‌های گیاهی پنهان شده‌اند. مکان‌هایی که در برخی موارد آثار به جامانده از یک تمدن گمشده را نشان می‌دهد. 

باستان شناسان به مدت شش هفته در ماه می و ژوئن،‌ این مکان را که «اکامتون» نامیده‌اند بررسی کرده و سازه‌هایی را با ارتفاع ۵۰ فوتی شبیه اهرام پیدا کردند. به اعتقاد آنها قدمت این سازه‌ها بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ سال بعد از میلاد مسیح است. این دوره معروف به دوره کلاسیک متاخر در تمدن مایاهاست. 

 فرناندز-دیاز می‌گوید: «وقتی ما تصاویر لیدار را مشاهده می‌کنیم، متوجه وجود چیزهای شگفت‌انگیز می‌شویم، اما کشف واقعی پس از تحقیقات و کاوش‌های فراوان اتفاق می‌افتد.»

در تحقیق اخیر اگرچه تصاویر «لیدار» مکان سازه را کشف کرد اما باستان شناسان برای دسترسی به آن با مشکلات زیادی رو به رو بودند. 

ویژگی‌های عجیب و غریب «اکامتون»

محققان مجبور بودند برای دسترسی به این شهر گمشده، از میان جنگل‌های انبوه عبور کنند. آنها باید با چاقو و اره برقی درختان را قطع می‌کردند و سایر پوشش‌های گیاهی را کنار می‌زدند تا به جایی که «محل اصلی» این شهر گمشده بود، برسند. 

ایوان اشپرایچ، محقق آکادمی علوم و هنر اسلوونی و باستان شناس این پروژه می‌گوید: «وقتی به آنجا رسیدیم، سازه‌های واقعا عظیمی را مشاهده کردیم.»

تمدن مایا بیشتر به خاطر معابد هرمی و سازه‌های سنگی چشمگیرش در جنوب مکزیک، گواتمالا، بلیز، هندوراس و السالوادور شناخته می‌شود. 

اشپرایچ و تیمش سه میدان کامل با ساختمان‌های بزرگ و یک زمین بازی با توپ در این محدوده پیدا کردند. او گفت که این شهر شبیه شهرهای دیگر مایاهای همان دوره است، اما «ویژگی‌های عجیب و غریب خاصی» دارد. 

او ادامه داد: «به عنوان مثال ما چندین مجتمع بسیار عجیب از سازه‌ها داریم که در دایره‌های تقریبا متحدالمرکز قرار گرفته‌اند. شاید بازار و محل و خرید و فروش بوده‌اند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در طول شش هفته کاوش در این منطقه، این تیم یک گودال دو متر در دو متر نیز حفر کرد که در آن ظرف‌های سفالی پیدا کردند و توانستند قدمت این سایت را تشخیص دهند. آنها قصد دارند سال آینده برای تحقیقات بیشتر به این مکان برگردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساخت قدرتمند‌ترین لیزر جهان در رومانی؛ فناوری انقلابی رکورد می‌شکند؟

کشف مهر ۵۰۰ ساله در بریتانیا که گناه‌کاران را مستقیم به بهشت می‌فرستد

ویدئو؛ جامه سفید بر تن آثار باستانی آتن