مولداوی ۵۵ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت روسیه را اخراج می‌کند

نیکو پوپسکو، وزیر خارجه مولداوی
نیکو پوپسکو، وزیر خارجه مولداوی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مولداوی روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد دیپلمات‌های روس مقیم در کیشینائو، پایتخت این کشور را به شدت کاهش می‌دهد. دلیل، سال‌ها «اقدامات خصمانه» مسکو و گزارش‌هایی مبنی بر احتمال جاسوسی از طریق تاسیسات نصب شده بر بام سفارت روسیه اعلام شده است.

آگهی

روابط میان کیشینائو و مسکو پس از آن‌که مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی قویا تهاجم نظامی روسیه را به اوکراین محکوم و مسکو را به برنامه‌ریزی برای براندازی دولت وی متهم کرد، به پایین‌ترین سطح خود رسید. مولداوی که در همسایگی اوکراین قرار دارد، زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

نیکو پوپسکو، وزیر خارجه مولداوی پس از جلسه هیات دولت این کشور گفت: «ما بر سر کاهش دیپلمات‌های روس فعال در مولداوی به توافق رسیدیم تا افراد کمتری برای بی‌ثبات کردن کشور تلاش کنند.»

وزارت خارجه مولداوی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد افراد سفارت روسیه در این کشور از ۸۰ نفر به ۲۵ نفر کاهش خواهد یافت. 

روسیه باید تا ۱۵ اوت این تصمیم را اجرایی کند.   

آقای پوپسکو افزود: «ما برای سال‌ها هدف اقدامات و سیاست‌های خصمانه روسیه بوده‌ایم. بسیاری از این اقدامات در سفارت این کشور شکل گرفت.»

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست هفتگی خود گفت که اقدامات مولداوی «بی‌پاسخ» باقی نخواهد ماند و آن‌ها را «گامی دیگر در راه نابودی روابط دوجانبه» میان دو کشور خواند.

کرملین با ابراز تاسف از اقدامات مولداوی، رهبری این کشور را به ترویج «روس هراسی» متهم کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «متاسفانه کیشینائو به صورت عمدی روابط دوجانبه با ما را به سوی بدی می‌برد.»

آقای پوشکو در اظهارات خود از گزارش‌های وبسایت خبری اینسایدر (the Insider) و تلویزیون دولتی ژورنال (Jurnal TV) مولداوی مبنی بر استفاده دولت روسیه از بام سفارت این کشور در کیشنائو برای اقدامات جاسوسی سخن گفت. 

این گزارش‌ها وزارت خارجه مولداوی را بر آن داشت تا سفیر روسیه را برای ارائه توضیحات فرا بخواند. خانم زاخاروا اتهام جاسوسی را «توهم» خواند.

اولگ واسنتسوف، سفیر روسیه در مولداوی علت وجود آنتن بر بام این سفارت را ساخت بنای آن در دهه ۹۰ میلادی عنوان کرد و گفت: «اگر تلفن و اینترنت خوب کار می‌کرد، احتمالا نیازی به ارتقای مداوم امکانات وجود نداشت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات محلی در مولداوی؛ فعالیت نامزدهای طرفدار روسیه ممنوع شد

دومین نشست جامعه سیاسی اروپا؛ «مولداوی تنها نیست»

اوکراین، رومانی و مولداوی برای مقابله با تهدید‌ات نظامی روسیه توافقنامه همکاری امضا کردند