آیا حکومت ایران با افزایش فشارها و برخورد با زنان با پوشش اختیاری قصد ایجاد رعب برای مخالفان دارد؟

برشی از فیلم منتشر شده از خیابان اندرزگوی تهران
برشی از فیلم منتشر شده از خیابان اندرزگوی تهران Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در روزهای اخیر هر روز ویدیوی تازه‌ای از برخورد با زنان مخالف پوشش اجباري در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از تاره‌ترین آن‌ها برخورد با زنی بدون حجاب اجباری در شهر گنبدکاووس است، چند روز پیش از آن نیز ویدیویی دیگری از برخورد «آمران به معروف» با زنان بدون حجاب در خیابان اندرزگوی تهران منتشر شد.

آگهی

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به سالگرد جنبش زن‌، زندگی، آزادی فشار حکومت نیز بر مخالفان بیشتر شده است. قوه قضاییه ایران در یکی از تازه‌ترین احکامش در برخورد با بازیگران زن مخالف پوشش اجباری حکم‌های عجیب و بی‌سابقه‌ای برایشان صادر کرده است. با این وجود برخی از فعالان می‌گویند که به نظر می‌رسد حکومت با چنین برخوردهایی قصد ایجاد رعب و وحشت برای مخالفانش دارد.

انتشار ویدیوهای رعب آور

کانال صابرین نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران روز گذشته ویدیویی از دستگیری لیلا ضیافر در تهران منتشر کرد. در این ویدیو توییتی از خانم این شهروند مخالف حجاب اجباری نشان داده می‌شود که در آن  نوشته است: «محال است از مسیری که رفتیم برگردیم. ما برای برداشتن این حجاب و اسارت شهید دادیم. نمی‌گذاریم خون شهدایمان پایمال شود.» در انتهای ویدیو نیز چندین لباس شخصی  که خانم ضیافر را بازداشت می‌کنند دیده می‌شوند.

در فیلم دیگری که در شبکه‌های اجتماعی انتشار داده شده، «آمران به معروف» در خیابان اندرزگوی تهران با جملات تهدیدآمیز مانند «یا روسری‌ات را سر کن یا سوار ون شو» و «اگر معتقد به آزادی هستید دست همه سارقین و متجاوزین را باز می‌گذارم تا حسابتو کف دستت بگذارند» زنان بدون حجاب اجباری را مجبور می‌کنند که حجابشان را رعایت کنند.

در پی واکنش‌ها به این ویدیو برخی از رسانه‌های نزدیک به حکومت عنوان کرده‌اند که ضبط و انتشار این ویدیو احتمالا کار نفوذی‌هایی است که قصد دارند با ظاهر مدافعان حجاب و عفاف در افکار عمومی ایجاد تنش کنند.

محمد صادقی، بازیگر نیز در یک لایو اینستاگرامی تصاویری را از حمله افرادی به خانه‌اش منتشر کرد و گفت ماموانی هستند که برای بازداشت او آمده‌اند. او یک روز پیش از بازداشت از برخورد ماموران با زنانی که پوشش اختیاری دارند به شدت انتقاد کرده بود. 

هرچند برخی مقامات در همان روزهای اول اعتراضات که حالا ماه‌ها از آن می‌گذرد به صراحت اعلام کرده بودند که «تا دو هفته آینده» دوباره زنان باید مانند گذشته پوشش خود را رعایت کنند و «حجاب پرچم ماست و بدون آن از جمهوری اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند.» اما ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این تهدیدها چندان اثری بر مخالفان حجاب اجباری نداشته است و زنانی بدون حجاب اجباری همچنان در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی حداقل در شهرهای بزرگی مانند تهران در رفت و‌ آمد هستند.

بازگشت دوباره گشت ارشاد

به نظر می‌رسد در تازه‌ترین اقدام برای مقابله با بی‌حجابی در سطح شهر‌ها مقامات ایران بار دیگر گشت‌های ارشاد را به خیابان‌ها آورده‌اند. البته در برخی ویدیوها  زنانی دیده می‌شوند که بدون اعتنا از کنار ماموران رد می‌شوند.

با این حال غلامحسین محسنی اژٰه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران  بار دیگر اعلام کرد که «کشف حجاب» خلاف شرع و قانون است و از روسای کل دادگستری‌ها خواست تا «قضات ویژه‌ای» را برای پرونده‌های حجاب تعیین کنند.

او همچنین افزود: «تا وقتی که لایحه عفاف و حجاب در مجلس ایران تصویب نشده و به قانون تبدیل نشده بر اساس قوانین فعلی عمل کنند.»

محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس ایران در روزهای گذشته اعلام کرده بود که قرار است گزارش «لایحه عفاف و حجاب» در صحن علنی مجلس «خارج از نوبت» بررسی شود.

محدودیت‌‌ها برای زنان با پوشش اختیاری

پیش از این نیز حکومت با استقرار مامور در مترو،توقیف خودرو، پلمپ کردن کافه و رستوران‌ها، تهدید پلیس برای نصب دوربین‌ برای شناسایی دختران و زنان بدون حجاب،  و خودداری از ارائه خدمات به زنان بدون حجاب در نهادهایی مانند بانک‌ و وسایل نقلیه عمومی سعی در عقب نشاندن زنان از خواسته‌هایشان برای پوشش انتخابی داشت اما در مقابل آن‌ها کوتاه نیامدند و در نهایت حکومت  بار دیگر به گشت‌های ارشاد روی آورد.

در اوایل امسال تصاویری از سوی حکومت ایران منتشر شد که نشان می‌داد ماموران به زنانی که حجاب اجباری ندارند اجازه ورود به مترو‌‌های تهران را نمی‌دهند.

با این حال همان زمان مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، اعلام کرد برای جلوگیری از ورود زنان ِ بدون حجاب اجباری یا خدمات ندادن به آنان ابلاغیه‌ای دریافت نکرده است.

چندی پس از آن نیز فرمانده کل انتظامی ایران تهدید کرده بود که شهروندان بدون حجاب به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

در پی این تهدید‌ها مرتضی حسینی، نماینده مجلس در یک تذکر شفاهی خطاب به فرمانده کل انتظامی ایران گفت که «باید هر اقدامی در این زمینه مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.»

حکم‌های عجيب برای زنان بازیگر

در تازه‌ترین اقدامات قوه قضاییه برای آزاده صمدی، بازیگر، به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم عمومی حکم عجیبی صادر کرده است. این بازیگر علاوه بر دو سال محرومیت از کار و ممنوعیت شش ماهه برای استفاده از فضای مجازی، ملزم شده تا هر «دو هفته یک بار» به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

لیلا بلوکات، بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفته است در حکمی به۱۰ ماه حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان، دو سال ممنوعیت از فعالیت در پلتفرم‌های داخلی و خارجی و بازیگری و تبلیغ و ۵ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و همچنین مطالعه و خلاصه نویسی یک کتاب ظرف یک ماه ، محکوم شده است.

بعد از حکم‌های نامتعارف برای این دو بازیگر، افسانه بایگان نیز به حبس و مراجع به مراکز روانشناسی محکوم شد.

آگهی

از سوی دیگر و هم‌زمان با اعلام این احکام همچنان چهره‌های شناخته‌ شده‌ای هستند که به مبارزه حتی در بند نیز ادامه می‌دهند. به تازگی جلسه دادگاه سپیده قلیان زندانی سیاسی  به دلیل تن ندادن او به حجاب اجباری برای حضور در دادگاه لغو شد. این دادگاه قرار بود علنی باشد. خانواده خانم قلیان می‌گویند مسئولان برگزار کننده دادگاه، او را برای پوشیدن حجاب اجباری زیر فشار گذاشتند اما او حاضر به این کار نشد.

خانم قلیان که پیش از این ۵ سال در زندان بود پس از آزادی فیلمی منتشر کرد که بدون داشتن روسری با صدای بلند علیه مقامات شعار سر می‌دهد. این آزادی چند ساعت بیشتر طول نکشید که در راه بازگشت به خانه توسط ماموران بازداشت شد و اخیر نیز به ۲ سال زندان محکوم شده است.

برخورد با مخالفان چیز تاره‌ای نیست

روی آوردن به چنین برخوردهایی علیه مخالفان در تاریخ جمهوری اسلامی چیز تازه‌ای نیست. با پیروزی انقلاب ۵۷ نیز برخی از آمران به معروف با زنانی که حجاب نداشتند یا مردانی با پیراهن  آستین کوتاه برخوردهای خشنی انجام می‌داند.

در سال‌ ۱۳۹۳ نیز افرادی  برای برخورد با زنان بدحجاب به گفته خودشان به صورت برخی از زنان اصفهانی اسید پاشیدند. در جریان این اسیدپاشی‌ سریالی حداقل چهار زن جوان به شدت آسیب دیدند و یک زن دیگر بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست داد و عاملان این اسیدپاشی‌ها هرگز پیدا نشدند.

برخی از شهروندان اصفهانی در آن زمان گفته بودند که پیام‌هایی به تلفن‌همراه شهروندان این شهر ارسال شده بود که در آن تهدید شده بودند در صورت بدحجابی روی آن‌ها اسید پاشیده می‌شود.

آگهی

علاوه بر این حکومت در سال‌های اخیر بارها زنان موافق پوشش اختیاری را برای اعتراف اجباری جلوی دوربین‌های صدا و سیما نشانده است. اعتراف تلویزیونی دختران رقصنده اکباتان و سپیده رشنو نمونه‌ای از این نوع برخوردها هستند.

چند ماه پس از اعتراضات نیز مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس عمدتا دخترانه ایران به وقوع پیوست که مخالفان آن را به حکومت نسبت دادند ولی حکومت با تکذیب آن اعلام کرد که عاملان این حملات را شناسایی خواهد کرد. اما این پرونده نیز همچنان بی‌سرانجام باقی مانده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

با این حال به نظر می‌رسد در حالی که دو ماه به سالگرد جنبش زن‌، زندگی، آزادی باقی مانده حکومت به دنبال راهی برای کنترل تنش‌‌های احتمالی در روزهای آینده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد

نتایج یک بررسی نشان داد: ایران رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۳

برقراری مجدد «گشت ارشاد» در ایران؛ سخنگوی فراجا: با هنجارشکنان برخورد می‌کنیم