دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد

مهاجران در جریان تجمعی در صفاقس، سواحل شرقی تونس، ۷ ژوئیه ۲۰۲۳
مهاجران در جریان تجمعی در صفاقس، سواحل شرقی تونس، ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه از «سوءاستفاده‌های جدی» نیروهای امنیتی تونس علیه مهاجران سیاه‌پوست آفریقایی خبر داد و از اتحادیه اروپا خواست تا حمایت خود را از این کشور در اعطای تسهیلات مالی در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی متوقف کند.

آگهی

در گزارش روز چهارشنبه ۱۹ ژوییه این سازمان، ضرب و شتم، بازداشت‌های خودسرانه، سرقت پول، دستگیری، اخراج‌های دسته جمعی، اقدامات خطرناک در دریا و اخراج اجباری از جمله موارد سواستفاده جدی این نیروها علیه مهاجران سیاه‌پوست آفریقایی عنوان شده است که باید اتحادیه اروپا را وادار کند تا «حمایت خود» را از این کشور در مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی متوقف کند.

دیده‌بان حقوق بشر در این باره از جمع‌آوری شهادت بیش از ۲۰ «قربانی نقض حقوق بشر به دست مقامات تونس» خبر داد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از میان مصاحبه شوندگان، تعداد ۹ نفر در ماه مارس به کشورشان بازگردانده شدند و هشت نفر هنوز در تونس هستند.

بر طبق گزارش این سازمان، هفت نفر دیگر از این مهاجران آفریقایی بخشی از یک گروه ۱۲۰۰ نفره از سیاه‌پوستان آفریقایی بوده‌اند که توسط نیروهای امنیتی تونس در اوایل ژوئیه اخراج و به زور به مرزهای لیبی و الجزایر منتقل شدند.

بی آب و غذا رها شده در وسط بیابان

به دنبال درگیری‌های صورت گرفته در سوم ماه ژوئیه که منجر به کشته شدن یک تونسی شده بود، صدها مهاجر آفریقایی از شهر صفاقس تونس به عنوان مهم‌ترین نقطه عزیمت مهاجرت غیرقانونی به اروپا بیرون رانده شدند. شهادت‌های انجام شده توسط این سازمان غیردولتی نشان می‌دهد که آنها بدون آب، غذا و سرپناه در وسط بیابان رها شده‌اند.

بر اساس این گزارش، «اکثر موارد سوء استفاده مربوط به پس از سخنرانی قیس سعید رئیس جمهوری تونس در ۲۱ فوریه بوده است.» وی در این سخنرانی مهاجرت غیرقانونی و ورود «انبوهی از مهاجران» را محکوم کرد. چرا که به گفته وی آن‌ها «ترکیب جمعیتی تونس را تغییر می‌دهند.»

بر اساس ادعاهای افراد مصاحبه شده برخی از آنها «متحمل شوک الکتریکی» شده‌اند. برخی دیگر از «دستگیری و بازداشت خودسرانه خود بر اساس رنگ پوست بدون بررسی اولیه مدارکشان» خبر دادند. چندین نفر نیز از «سوء استفاده در حین عملیات نجات در نزدیکی صفاقس» شکایت کردند. چرا که بر طبق گفته‌ها، آن‌ها «مورد ضرب و شتم، دزدی و توهین قرار گرفتند و بدون موتور رها شدند.»

کمک‌های اتحادیه اروپا به تونس

لورن سایبرت، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر به نقل از این گزارش، تأکید کرد که «اتحادیه اروپا با تأمین مالی نیروهای امنیتی مرتکب تخلف شده و در رنج‌های وارده به مهاجران، پناهندگان و پناهجویان شریک است.»

اتحادیه اروپا و تونس روز یکشنبه با انعقاد یک «مشارکت استراتژیک» اعطای ۱۰۵ میلیون یورو کمک را در قالب تجهیزات به تونس از طریق بروکسل تصویب کردند. این کمک‌ها «بازگشت داوطلبانه» شش هزار ساکن جنوب صحرا را تامین مالی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زندان شناور»؛ اعتراض به راه‌حل دولت محافظه‌کار بریتانیا برای کاهش هزینه پناهجویان

نخست‌وزیر ایتالیا به دنبال متحدانی برای مواجه با مهاجران غیرقانونی است

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد