ادامه مصادره و خودمانی‌سازی شرکت‌های غربی در روسیه؛ دنون فرانسه به برادرزاده «عزیز» رهبر چچن رسید

یکی از کارخانه‌های تولید لبنیات دنون در روسیه
یکی از کارخانه‌های تولید لبنیات دنون در روسیه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برادرزاده رمضان قدیروف، رهبر چچن، در پی صدور فرمان مصادره غول فرانسوی صنعت لبنیات از سوی ولادیمیر پوتین، به عنوان رئیس جدید نمایندگی و شرکت‌های تابعه شرکت دنون در روسیه منصوب شد.

آگهی

بسیاری از شرکت‌های غربی پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند. در مقابل، دولت روسیه روند مصادره اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها را آغاز کرده است. اداره این شرکت‌ها نیز با نظر رئیس جمهوری روسیه به گروهی از متحدان او در حال واگذاری است. 

در تازه‌ترین اقدام از این دست، ولادیمیر پوتین روز یکشنبه فرمان مصادره نمایندگی و شرکت‌های تابعه دنون (Danone)، لبنیات‌سازی فرانسوی و نیز شرکت کارلزبرگ (Carlsberg)، آبجوسازی دانمارکی را صادر کرد. 

پایگاه تجاریِ اسپارک-اینترفاکس (SPARK-Interfax) روز سه‌شنبه اسنادی را فاش کرد که نشان می‌دهد، یعقوب زاکریف، ۳۲ ساله، معاون نخست وزیر چچن و وزیر کشاورزی این جمهوری، به سمت مدیر کلی دنون در روسیه منصوب شده است. 

رمضان قدیروف، رهبر چچن و یکی از متحدان نزدیک آقای پوتین در جنگ اوکراین، در شبکه های اجتماعی از آقای زاکریف به عنوان «برادرزاده عزیز» خود یاد کرده است. آقای زاکریف پسر زولای یکی از خواهران آقای قدیروف است و در دانشگاه دولتی مسکو اقتصاد خوانده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

انتصاب برادرزاده آقای قدیروف پایان حضور رسمی ۳۰ ساله شرکت دنون در روسیه است. بزرگترین تولیدکننده لبنیات جهان تنها یک سال پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ یک فروشگاه عرضه محصولات لبنی خود را در نزدیکی میدان سرخِ مسکو افتتاح کرد.

دنون در حالی که یک پنجم بازار روسیه را تحت کنترل خود گرفته بود، اکتبر گذشته اعلام کرد که با پذیرش خسارت ۱ میلیارد یورویی از بازار روسیه خارج می‌شود. 

تهاجم به خاک اوکراین، ایالات متحده و متحدانش را بر آن داشت تا شدیدترین تحریم‌ها را در تاریخ معاصر، علیه روسیه اعمال کنند، اقداماتی که پوتین آن را به اعلان «جنگ اقتصادی» تعبیر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازدهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه؛ ۴ شرکت ایرانی برای تولید و ارسال پهپاد تحریم شدند

کارنامه تحریم‌های تجاری بروکسل علیه مسکو؛ صادرات روسیه به اتحادیه اروپا ۸۲ درصد افت کرد

لایحه تحریم ۵۰ ساله ایران در پارلمان اوکراین رای آورد