اتحادیه اروپا و تونس بر سر کمک اقتصادی در ازای مقابله با پناهجویان به توافق رسیدند

مراسم امضای توافق اتحادیه اروپا با تونس
مراسم امضای توافق اتحادیه اروپا با تونس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا و تونس روز یکشنبه توافقی برای «شراکت راهبردی کامل» در راستای مقابله مهاجرت غیرقانونی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه اقتصادی امضاء کردند.

آگهی

به گفته اورزولا فن درلاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا مقابله با مهاجرت غیرقانونی یکی از پنج محور اصلی توافق به دست آمده با تونس است. تونس یکی از مبداءهای هزاران پناهجویی است که هر سال با عبور از دریای مدیترانه تلاش می‌کنند خود را به قاره اروپا برسانند. 

جورجا ملونی و مارک روته، نخست‌وزیران ایتالیا و هلند در مراسم امضای این توافق در تونس رئیس کمیسیون اروپا را همراهی کردند. این سه رهبر اروپایی ماه گذشته در جریان سفر به تونس پیشنهاد این «شراکت راهبردی» را مطرح کرده بودند. 

نخست‌وزیر ایتالیا امضای این توافق را «گام جدید مهمی» برای مقابله با موج ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا دانست. او از قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس دعوت کرد تا هفته آینده در اجلاس مهاجرت رم شرکت کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جورجا ملونی همچنین توافق به دست‌آمده را «الگویی» برای «برقراری روابط جدید» با کشورهای شمال آفریقا دانست. نخست‌وزیر هلند نیز این توافق را برای هر دو طرف اروپایی و تونسی مفید ارزیابی کرد. مارک روته افزود که اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری تونس محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا بنا به توافق به دست آمده ۱۰۵ میلیون یورو به تونس برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی کمک می‌کند. بروکسل همچنین ۱۵۰ میلیون یورو را به کمک به بودجه دولت تونس که با بدهی‌های فراوان روبرو است اختصاص خواهد داد. 

مقام‌های تونس هفته گذشته صدها پناهجوی اهل کشورهای منطقه ساحل آفریقا را از شهر صفاقس، دومین شهر بزرگ این کشور به مرز تونس با لیبی در شرق و مرز با الجزایر در غرب منتقل کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناظران اتحادیه اروپا سطح همخوانی توافق مهاجرتی تونس با معیارهای حقوق بشری را بررسی می‌کنند

بحران مهاجران غیرقانونی؛ ۱۳۰۰ پناهجو در یک روز با قایق وارد لامپدوزا شدند

کدام کشورهای اروپایی بیشترین تعداد پناهجویان را از خاک خود اخراج می‌کنند؟