اروپایی‌ها به دنبال طرح جدید برای اسکناس‌های یورو هستند؛ پرنده، رودخانه یا لئوناردو داوینچی؟

یورو، واحد پول واحد اتحادیه اروپا
یورو، واحد پول واحد اتحادیه اروپا Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه در نظرسنجی‌ای از شهروندان این اتحادیه خواست تا در مورد طراحی مجدد اسکناس‌های یورو نظر دهند. در این نظرسنجی طرح‌هایی از جمله رودخانه‌، پرنده و فرهنگ اروپایی قرار داده شده است.

آگهی

کریستین لاگارد، رئیس کل بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که طراحی‌های جدید اسکناس‌های یورو را بررسی کنند.»

این نظرسنجی آنلاین که تا ۳۱ اوت ادامه دارد، از پاسخ دهندگان می‌خواهد که نظرات خود را در مورد هفت موضوع مورد بررسی برای اسکناس‌های جدید یورو اعلام کنند. 

طرح‌های مورد بررسی شامل «پرندگان: آزاد، سرسخت، الهام بخش»، «رودخانه‌ها: آب حیات در اروپا» و همچنین ایده‌های انتزاعی‌تر مانند «آینده از آن شماست»، «فرهنگ اروپایی» و «اروپای ما» می‌شود. 

البته بانک مرکزی اروپا تصمیم نهایی در مورد این طراحی‌ها، زمان تولید و انتشار اسکناس‌های جدید را در سال ۲۰۲۶ اعلام خواهد کرد. 

این بانک در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که می‌خواهد نگاهی دوباره به اسکناس‌های ۲۰ ساله یورو داشته باشد. طرح اولیه یورو مملو از تنش‌های سیاسی بود و در نهایت برای جلوگیری از تحریک رقابت‌های ملی از تصاویر نمادین معماری بر روی آن استفاده شد. در واقع یورو سال ۲۰۰۲ با تصاویر نمادین معماری رومی و گوتیک منتشر شد تا از بحث بر سر انتخاب شخصیت‌های تاریخی جلوگیری شود.

مقامات بانک مرکزی اروپا ابراز امیدواری کرده‌اند که با مشارکت مردم در تغییر طرح یورو، اروپایی‌های جوان‌تر احساس نزدیکی بیشتری با این ارز واحد خواهند داشت. 

طبق بیانیه بانک مرکزی اروپا «در دنیایی که فناوری‌های تولید به سرعت در حال تکامل است» به‌روزرسانی منظم اسکناس‌ها برای عقب راندن جاعلان، اقدامی ضروری است. 

فابیو پانتا، عضو هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا گفت: «ما روی سری جدیدی از اسکناس‌ها با فناوری پیشرفته و با هدف جلوگیری از جعل اسکناس و کاهش اثرات زیست محیطی کار می‌کنیم. ما متعهد به نقدینگی در دست مردم هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که پرداخت با پول نقد همیشه یک گزینه در دسترس باقی خواهد ماند.»

به کانال یورونیوز فارسی بپیوندید

لاگارد سال گذشته پیشنهاد داده بود که تصویر لئوناردو داوینچی، استاد دوره رنسانس یا سیمون ویل، سیاستمدار پیشگام فرانسوی روی اسکناس‌های جدید یورو حک شود. به گفته لاگارد تصویر این افراد «اروپاهایی بزرگ و واقعی» را به نمایش می گذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا به جای پرتره پادشاه بریتانیا، نماد بومیان را جایگزین نقش ملکه بر اسکناس‌ها می‌کند

۲۰ سالگی گردش پول واحد اروپا؛ اسکناس‌های جدید یورو چه زمانی به جریان می‌افتد؟

سه حرکت هوشمندانه در دهه ۲۰ زندگی‌تان انجام دهید تا پول‌دارتر و موفق‌تر شوید