تیراندازی مرگبار در فرودگاه مولداوی؛ مهاجم اهل تاجیکستان در کما به سر می‌برد

 فرودگاه بین‌المللی کیشینائو، پایتخت مولداوی
فرودگاه بین‌المللی کیشینائو، پایتخت مولداوی Copyright Aurel Obreja/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Aurel Obreja/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تبعه تاجیکستان که با تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی کیشینائو، پایتخت مولداوی، دو مامور را کشت در کما به سر می‌برد. او در زادگاهش تاجیکستان در ارتباط با ربوده شدن یک کارمند بانک تحت تعقیب بوده است.

آگهی

این مرد ۴۳ ساله پس از آن که روز جمعه ۳۰ ژوئن اجازه ورود به کشور مولداوی را نیافت در فرودگاه کیشنائو، پایتخت، با خلع سلاح مامور مرزی، او و یک مامور پلیس را کشت و یک غیرنظامی را زخمی کرد.

دادستانی کل تاجیکستان نام این مهاجم را «رستم آشوروف» و عضو یک «گروه جنایتکار سازمان یافته» خواند و گفت که او معاون رئیس بانکی را در دوشنبه، پایتخت، در ۲۳ ژوئن ربوده بود. 

ایون موستئاتا، سرپرست دادستان کل مولداوی می‌گوید، آقای آشوروف در جریان تبادل آتش هدف اصابت ماموران قرار گرفته و بیهوش شده است. 

مقامات مولداوی می‌گویند وقتی از «رستم آشوروف» خواسته شد تا دلیل سفرش به مولداوی را بگوید، برآشفته و هنگام اسکورت به پرواز برگشت به استانبول، مامور مولداویایی را خلع سلاح کرده است.

 او قبل از دستگیری برای مدت کوتاهی چند نفر را به گروگان گرفته بود.

دادستان کل مولداوی می‌گوید که مظنون «اگر زنده بماند» در مولداوی محاکمه خواهد شد. وی افزود: «گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر «تروریستی» بودن این تیراندازی منتفی است. 

پروازها در فرودگاه کیشینائو که اکنون اغلب توسط مسافران اوکراینی و بدنبال حمله روسیه به این کشور استفاده می‌شود به حالت عادی بازگشته است.

مولداوی که در سال ۱۹۹۱ میلادی از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافت با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور کوچک که بین اوکراین و رومانی عضو اتحادیه اروپا واقع است به شدت متاثر از جنگ اوکراین است. 

مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی، از مخالفان حمله نظامی روسیه به اوکراین، عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را اولویت اصلی سیاست خارجی دولت تعیین کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زبان روسی و اصلاحات قضایی در گاگائوزیا؛ چالش‌های جدیدی که دولت مولداوی با آنها مواجه است

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

فرمانده ارتش بلژیک: مولداوی و کشورهای حوزه دریای بالتیک اهداف بعدی حملات روسیه هستند