بازداشت صدها معترض دیگر در پنجمین شب ناآرامی‌های فرانسه؛ منزل مسکونی یک شهردار هدف حمله قرار گرفت

اعتراض‌ها و خشونت‌های شبانه در فرانسه
اعتراض‌ها و خشونت‌های شبانه در فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان به خشونت‌های پلیسی در حالی برای پنجمین شب متوالی به خیابان آمدند که دولت فرانسه بیش از ۴۵ هزار پلیس و نیروی ویژه امنیتی را به همراه خودروهای سبک زرهی در پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر این کشور از جمله مارسی، بوردو و لیون مستقر کرده بود.

آگهی

ناآرامی‌ها و خشونت‌های شهری در اعتراض به کشته شدن ناهل،‌ نوجوان عرب‌تبار ۱۷ ساله‌ای که در حومه پاریس به ضرب گلوله پلیس فرانسه جان باخت شنبه شب نیز در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت.

معترضان به خشونت‌های پلیسی در حالی برای پنجمین شب متوالی به خیابان آمدند که دولت فرانسه بیش از ۴۵ هزار پلیس و نیروی ویژه امنیتی را به همراه خودروهای سبک زرهی در پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر این کشور از جمله مارسی، بوردو و لیون مستقر کرده بود.

بر اساس آمار موقتی که وزارت کشور فرانسه در اختیار رسانه‌ها قرار داده ۷۱۹ تن از معترضان که دولت فرانسه آنها را آشو‌بگر و یا نوجوانان متاثر از محتوای تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی لقب داده طی ناآرامی‌های شنبه شب و بامداد روز یکشنبه دوم ژوئیه دستگیر و بازداشت شدند.

رسانه‌های داخلی به نقل از پلیس و ماموران امنیتی علت دستگیری این دسته از معترضان را به همراه داشتن وسائل یا ابزاری عنوان کرده‌اند که قابلیت استفاده از آن به عنوان سلاح و یا پرتابه‌های آتش‌زا وجود دارد.

حمله به منزل مسکونی شهردار «لای-لِه-رُز»

به گزارش فرانس‌پرس، منزل مسکونی شهردار یکی از شهرهای واقع در ناحیه مرکزی «ایل دو فرانس» که پایتخت فرانسه نیز در آن واقع شده طی ناآرامی‌های شب گذشته هدف حمله معترضان قرار گرفت و آتش زده شد.

به گفته مسئولان شهری در این منطقه، حمله حوالی ساعت یک و نیم بامداد روز یکشنبه و در حالی صورت گرفته که شهردار «لای-لِه-رُز» در محل کارش بود اما خانواده‌ وی در منزل حضور داشته‌اند.

در بیانیه بخشداری ول دو مرن آمده است که منزل مسکونی شهردار «لای-لِه-رُز» ابتدا با یک خودرو مورد حمله قرار گرفت و سپس توسط معترضان به آتش کشیده شد.

بنا به آخرین گزارش‌ها که رسانه‌های محلی از این واقعه منتشر کرده‌اند، همسر و یکی از دو فرزند خردسال شهردار «لای-لِه-رُز» در این حمله زخمی شدند.

ادامه غارت و درگیری‌ برغم اعلام «کاهش شدت خشونت‌‌ها»

بنا به آنچه مسئولان دولتی در فرانسه اعلام کرده‌اند شدت خشونت‌ها و وسعت ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف فرانسه شنبه شب به دلیل حضور پرشمار نیروهای امنیتی نسبت به شب‌های گذشته کاهش یافت.»

«ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه با انتشار پیامی در این خصوص مدعی شد که «به لطف اقدام قاطعانه پلیس» شب آرام‌تری را پشت سر گذاشتیم.

این در حالیست که رسانه‌های محلی در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه از شدت یافتن درگیری‌ها و نیز غارت مغازه‌ها در برخی مناطق مرکزی فرانسه خبر داده بودند.

گزارش‌هایی نیز پیش‌تر از وقوع ناآرامی‌ها در شمال غرب فرانسه و نیز شدت گرفتن درگیری‌ها میان معترضان و پلیس در ونیسیو واقع در حومه لیون منتشر شده بود.

مارسی و مناطقی از حومه پاریس، بویژه نانتر که ناهل، نوجوان کشته شده به دست پلیس فرانسه در آن زندگی می‌کرد نیز شب گذشته و بامداد روز یکشنبه همانند چند روز گذشته شاهد درگیری‌های پراکنده میان معترضان و پلیس و نیز اقدامات خشونت‌آمیزی چون آتش زدن خودروها و نیز غارت از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بود.

هشدار‌های امنیتی برای گردشگران

چندین کشور اروپایی، از جمله بریتانیا روز شنبه توصیه‌ها برای سفر شهروندان خود را به فرانسه به روز کردند و از این دسته گردشگران خواستند از حضور در مناطق شورش و درگیری در شهرهای مختلف فرانسه خودداری کنند.

کنسولگری چین در مارسی نیز پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های دولتی مبنی بر حمله به اتوبوس حامل گردشگران این کشور در مارسی از شهروندان چینی خواست در طول سفر و اقامت در فرانسه «هوشیار» باشند و «جانب احتیاط» را در پیش گیرند.

درگیری‌ها و خشونت‌های شهری در فرانسه در حالی پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت که امانوئل ماکرون هنوز به فشار جریان‌های راست و راست افراطی برای برقراری وضعیت اضطراری در این کشور تن نداده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان خشمگین در فرانسه ده‌ها خودرو و اتوبوس را به آتش کشیدند

«من یهود ستیزم»؛ دختر دو سیاستمدار چپگرای فرانسوی به ظن «ترویج تروریسم» بازداشت شد

سناتور فرانسوی به ظن تلاش برای تعرض جنسی به همکارش از طریق خوراندن مواد مخدر بازداشت شد