اروپایی‌ها برای حل مشکل مهاجران غیرقانونی به دنبال توافق با تونس هستند

مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه در حالی که منتظر کمک امدادگران سازمان غیردولتی اسپانیایی Open Arms هستند.
مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه در حالی که منتظر کمک امدادگران سازمان غیردولتی اسپانیایی Open Arms هستند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا برای حل مشکل مهاجران غیرقانونی، در حال مذاکره با تونس است تا از طریق تقویت کنترل مرزهای دریایی و زمینی این کشور بتواند تا حدی ورود آن‌ها را به خاک اروپا کنترل کند.

آگهی

دو هفته پس حادثه غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه، رهبران اروپایی در بروکسل در مورد نهایی کردن توافقنامه با تونس گفت‌وگو کردند.

کمیسیون اروپا امیدوار بود پیش از نشست اتحادیه اروپا تفاهمنامه‌ «مشارکت جهانی» را با تونس به امضا برساند. اما مذاکرات طولانی‌تر از حد انتظار بود و  قرار است از روز دوشنبه، پس از تعطیلات بزرگ مسلمانان برای عید قربان، از سر گرفته شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد درباره توافقنامه ‌«مشارکت جهانی» با هدف گسترش مشارکت برای حل مشکل مهاجران غیرقانونی، با سایر کشورهای منطقه مدیترانه نیز به گفت‌وگو بنشیند. 

پیش از این در جریان سفر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ۱۱ ژوئن به تونس، همراه جورجیا ملونی، رئیس دولت ایتالیا و مارک روته همتای هلندی او گفت‌وگوهایی با مقامات تونسی انجام شد. همان زمان گفته شد که این مشارکت علاوه بر موضوع مهاجران غیرقانونی شامل تقویت روابط اقتصادی، تجاری و همکاری در زمینه انرژی سبز است. 

آن‌ها همچنین برای کمک به بحران مالی حاد در تونس قول دادند که تلاش‌هایی جهت دریافت وام ۲ میلیارد دلاری این کشور از صندوق بین المللی پول انجام دهند.

با این حال، برخی از کشورهای عضو در خصوص سیاست‌های به گفته آن‌ها مستبدانه قیس سعید رئیس، جمهوری تونس همچنین وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کردند.

پس از سفر این سه رهبر اروپایی به تونس، آقای سعید گفت کشورش «مرزبان» اروپا نخواهد بود و در برابر آنچه که «دیکته» صندوق بین‌المللی پول توصیف کرد نیز سر تعظیم فرود نخواهد آورد. 

او همچنین اصلاحاتی را که صندوق برای بازسازی بیش از ۱۰۰ شرکت و لغو یارانه‌های دولتی برای برخی محصولات اساسی پیشنهاد داده بود، رد کرد.

اتحادیه اروپا قصد دارد جهت تقویت مرزهای زمینی و دریایی تونس، تجهیزاتی همچون قایق‌، رادار، دوربین و وسایل نقلیه‌ را به تونس ارسال کند. افزایش همکاری پلیس برای مبارزه با شبکه‌های قاچاق بخش دیگری از این برنامه است.

این توافق همچنین با هدف بازگشت آسان‌تر اتباع تونسی به کشورشان انجام خواهد شد. اتحادیه اروپا به مهاجران آفریقایی که به صورت «داوطلبانه» به کشورهای مبدا خود بازگردند کمک مالی خواهد کرد. 

به گفته مقامات از ابتدای سال تاکنون ۴۰۷ مهاجر با دریافت کمک مالی به کشورهایشان بازگشته‌اند.

مهاجران عمدتا از کشورهای جنوب صحرای آفریقا از طریق تونس خود را به اروپا می‌رسانند. برخی از خطوط ساحلی این کشور کمتر از ۱۵۰ کیلومتر با خاک ایتالیا فاصله دارد.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تعداد مهاجران غیرقانونی که از طریق سواحل ایتالیا خود را به خاک اروپا می‌رسانند به شدت افزایش یافته است. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از این طریق وارد اروپا شدند که از این میان نیمی از آن‌ها از تونس و بقیه از لیبی و ترکیه آمده بودند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) مدیترانه مرکزی (بین شمال آفریقا و ایتالیا) با بیش از ۲۰ هزار مرگ از سال ۲۰۱۴ تا کنون خطرناک ترین مسیر مهاجرت در جهان است. 

یک هفته پس از غرق شدن یک کشتی ترال قدیمی پر از مهاجر در سواحل پلوپونز که دهها کشته و صدها مفقود برجای گذاشت، قایق دیگری با ۴۰ سرنشین در نزدیکی لامپدوزا واژگون شد.

این صحنه‌های دلخراش انتقاد سازمان‌های غیردولتی را به سیاست‌های محدودکننده‌ مهاجرتی اتحادیه اروپا و فقدان «کانال‌های قانونی برای مهاجرت» برانگیخته است.

ایولین ون رومبورگ، مدیر دفتر اروپایی آکسفام، با محکوم کردن «تلاش‌های اروپا برای برون سپاری مسئولیت‌های خود در مدیریت مهاجرت» مشارکت با تونس را «ایده‌ای متزلزل» خواند.

خانم رومبورگ همچنین گفت: «تجربه نشان داده است که این نوع توافق کارساز نیست.»

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ و پس از بحران پناهجویان در سال ۲۰۱۵ یک توافق بحث برانگیز مهاجرت با ترکیه امضا کرد.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا با گارد ساحلی لیبی همکاری می‌کند که بارها توسط سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل به دلیل بدرفتاری‌ با مهاجران مورد انتقاد قرار گرفته‌‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران مهاجران غیرقانونی؛ ۱۳۰۰ پناهجو در یک روز با قایق وارد لامپدوزا شدند

روایت بازماندگان و گارد ساحلی؛ فاجعه مرگبار مهاجران در دریاهای آزاد یونان چگونه رقم خورد؟

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند