مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران؛ ۱۹ نفر دیگر در شهر حاجی‌آباد هرمزگان مسموم شدند

مشروبات الکلی در ایران
مشروبات الکلی در ایران Copyright عکس: مهدی قاسمی، ایسنا
Copyright عکس: مهدی قاسمی، ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کمتر از یک هفته از مرگ ۱۷ نفر و مسمومیت حدود ۲۰۰ نفر بر اثر مصرف الکل دست‌ساز محتوی متانول در استان البرز می‌گذرد، مقامات بهداشتی در هرمزگان می‌گویند ۱۹ نفر در شهر حاجی‌آباد این استان بر اثر مسمومیت مشابه در بیمارستان بستری شده‌اند.

آگهی

محمود حسین‌پور، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی هرمزگان، روز جمعه ۲ تیر (۲۳ ژوئن) از مسمومیت ۱۹ نفر دیگر به دنبال مصرف الکل دست‌ساز در شهرستان حاجی‌آباد خبر داد.

به گفته وی، دو تن از این افراد دچار کاهش سطح هشیاری شدند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. 

مصرف خوراکی الکل متیلیک یا همان متانول به علت سمی بودن، با بروز مسمومیت‌های شدید، نابینایی و مرگ همراه است.

این در شرایطی است که هفته پیش نیز در منطقه اسلام‌آباد و حصارک کرج در استان البرز ۱۷ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی جان باختند و ۱۹۱ نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند. از مصدومان بستری‌شده ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که برای ۴ نفر اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) انجام‌شده‌ است.

بنا به گفته مقامات بهداشتی، مسموم‌شدگان که میانگین سنی آن‌ها بین ۱۶ تا ۵۰ سال بوده است با علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز گفته است تا کنون ۹ نفر از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دست‌ساز دستگیر شده‌اند. به گفته این مقام رسمی، متهمان با اضافه کردن آب و محلول‌های دیگر به الکل صنعتی متانول مشروبات الکلی مسموم را در دسترس افراد قرار داده‌اند.

پیش‌تر در روز چهارشنبه نیز جلال جلالت، سرپرست شبکه‌ بهداشت و درمان سردشت در آذربایجان غربی، گفته بود هفت نفر در این شهرستان بر اثر مصرف الکل دست‌ساز مسموم و بیمارستان منتقل شده‌اند.

مرگ ۶۴۴ نفر در سال گذشته

در روز ۳۰ خرداد عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که در سال گذشته «۶۴۴ نفر» به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

عکس: علی معرف، ایرنا
مصرف الکل تقلبی در استان البرز حدود ۲۰۰ مسموم برجا گذاشتعکس: علی معرف، ایرنا

به دلیل اینکه مصرف الکل در ایران غیرقانونی به شمار می‌رود، آمار دقیق و کاملی از میزان مصرف آن در دست نیست؛ با این حال یک گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران را در رده نهم مصرف مشروبات الکلی در جهان قرار داده بود.

بر مبنای آن گزارش، هر فرد الکلی در ایران سالانه دست‌کم ۲۵ لیتر مشروبات الکلی مصرف می‌کند. 

تقی رستم وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی ایران در دی ۱۴۰۰ تخمین زده بود که سالانه حدود ۱۰ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال (به عبارتی بیش از پنج میلیون نفر) در ایران مشروبات الکلی می‌نوشند.

در ایران تولید و فروش هر نوع مشروبات الکلی بر اساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی جرم‌ است و مجازات مصرف آن نیز طبق ماده ۲۶۵ همین قانون، برای بار اول و دوم ۸۰ ضربه شلاق و برای بار سوم اعدام خواهد بود.

این یکی از دلایلی است که گمان می‌رود باعث «افزایش» قابل توجه شمار قربانیان مصرف الکل تقلبی در ایران شده باشد؛ چراکه افراد پس از مصرف و شروع علائم مسمومیت، از بیم مجازات از مراجعه سریع به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. 

عکس: مهدی قاسمی، ایسنا
مصرف مشروبات الکلی در ایران جرم محسوب می‌شود. عاملی که راه را برای بازار زیرزمینی و عرضه محصولات تقلبی باز کرده است.عکس: مهدی قاسمی، ایسنا

این در حالی است که پزشکان و کادر بیمارستانی به دفعات گفته‌اند که ساعات نخستین مسمومیت الکلی حیاتی بوده و افراد با مشاهده علائم اولیه حتما و بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از خطر نابینایی و مرگ آن‌ها جلوگیری شود.

علائم مصرف متانول چیست؟

گیجی، خواب‌آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، تشنج و کاهش سطح هشیاری از علائم مسمومیت با متانول به شمار می‌رود.

بسته به میزان مصرف متانول ۶ تا ۲۴ ساعت طول خواهد کشید تا علائم دیگری نظیر اختلال در بینایی از جمله تاری دید، دوبینی تا نابینایی کامل ایجاد شود. 

این علائم در صورت عدم رسیدگی به موقع تا نارسایی دائمی کلیه‌ها، کما و نهایتا مرگ ادامه می‌یابد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

کارشناسان می‌گویند در یک تا دو ساعت پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، همان علائم مستی نظیر برافروختگی و پرحرفی بروز می‌کند. عاملی که سبب می‌شود بیماران علائم بعدی را دستکم بگیرند و در وضعیت وخیم و معمولا پس از یک شبانه‌روز تاخیر به بیمارستان مراجعه کنند. 

مشروبات الکلی در ایران عموما به صورت مخفیانه در کارگاه‌های کوچک و منازل ساخته می‌شود یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود. به دلیل عدم وجود نظارت در این حوزه، سال‌هاست که اخبار نابینایی و مرگ افراد در پی مصرف الکل حاوی متانول به بخشی از اخبار حوادث ایران بدل شده است.

در اسفند ماه سال ۹۸ در یکی از موارد مسمومیت‌های گسترده ناشی از مصرف الکل صنعتی، ۴۴ نفر در شیراز جان خود را از دست دادند و ۳۳۰ نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند. 

در همان ماه در شهر اهواز نیز مصرف الکل صنعتی موجب مرگ ۳۶ تن و مصدومیت ۲۷۰ تن دیگر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسمومیت، معلولیت و مرگ؛ وقتی برای فرار از کرونا به الکل پناه می‌بریم

وزارت بهداشت ایران: بیش از ۸۰ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی جان باخته‌اند

گمانه‌زنی در خصوص شمار مصرف‌کنندگان الکل در ایران