تظاهرات گسترده اسرائيلی‌ها علیه برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو

تظاهرات در اسرائيل
تظاهرات در اسرائيل Copyright Ariel Schalit/Copyright 2023 The AP All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر از معترضان به بنیامین نتانیاهو در شهرهای اورشلیم و تل‌آویو به خیابان آمدند تا نارضایتی خود را از طرح اصلاحات قضایی مد نظر دولت ابراز کنند.

آگهی

هزاران اسرائيلی روز دوشنبه در اعتراض به لایحه اصلاحات قضایی که به گفته مخالفان دموکراسی را تهدید می‌کند به خیابان‌های اورشلیم آمدند تا در نزدیکی پارلمان تظاهرات کنند. 

همزمان با حضور گسترده تظاهرکنندگان حدود ۴۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین و معلمان نیز در تل‌آویو تجمع کردند و به این برنامه اصلاحات قضایی اعتراض کردند. 

این اصلاحات گسترده که سنگ بنای دولت بنیامین نتانیاهو با احزاب راستی افراطی است با حمایت این جریان‌های رادیکال در دستور کار قرار گرفته است. نتانیاهو تلاش دارد تا با انجام اصلاحات قدرت قضات را به نفع دولت کاهش دهد. هدف او احتمالا فرار از اتهامات و پرونده‌های قضایی است که در سال‌های اخیر با پیگیری دستگاه قضائيه اسرائيل برای او تشکیل شده است. آقای نتانیاهو استدلال می‌کند که قضات قدرت زیادی بر مقام‌های منتخب دارند اما مخالفان بر این باورند که دولت در حال تصاحب قدرت است و تلاش دارد قدرت خود را بیش از گذشته در اسرائيل تثبیت کند. 

کووی اسکییر که به اعتراضات در اورشلیم پیوسته به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که مقام‌های دولت قصد دارند با این اصلاحات به پارلمان اجازه دهند  تا هر تصمیم دادگاه عالی را با اکثریت ساده رد کنند. این مرد ۳۳ ساله در ادامه می‌گوید: «اگر بازنگری قضایی صورت نگیرد، دولت می‌تواند هر سیاستی را که می‌خواهد بدون هیچ محدودیتی اتخاذ کند.» 

او در حالی که دخترش را در حالی که پرچم اسرائيل را به دست دارد، در آغوش گرفته بود، افزود: «این اصلاحات می‌تواند سیاست‌هایی علیه زنان، سیاست‌ها علیه اعراب و همچنین سیاست‌هایی علیه افراد سکولار اتخاذ کند. به عبارت دیگر همه از این اصلاحات تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.» 

قانونگذاران قرار است اولین رای خود را در خصوص این اصلاحات روز دوشنبه اعلام کنند. بر اساس این لایحه اقداماتی برای تغییر ترکیب کمیته انتخاب قضات صورت می‌گیرد.

این اعتراضات در مواردی به خشونت نیز کشیده شده است. پلیس می‌گوید ۸ نفر را به دلیل نقض نظم عمومی و سرپیچی از دستور‌العمل‌ها بازداشت کرده است. 

این اعتراضات به شدت با انتقاد آقای نتانیاهو رو به رو شده است. او در حساب توییتری خود در این رابطه نوشت: «تظاهرکنندگانی که از دموکراسی صحبت می‌کنند، زمانی که نمایندگان مردم را از استفاده از حق اولیه در دموکراسی، یعنی رای دادن، باز می‌دارند، پایان دموکراسی را رقم می‌زنند.»

نخست‌وزیر تمایل خود را برای گفت‌وگو با مخالفان ابراز کرده است، اما در عین حال تاکید کرده که این اصلاحات را بدون تاخیر پیش خواهد برد. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، که نقشی عمدتاً تشریفاتی دارد نیز از این اتفاقات ابراز نگرانی کرد و گفت: «من نگران آنچه در جامعه اسرائيل می‌گذرد هستم. این وضعیت یک بحران وجودی پدید می‌آورد.» 

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش روز یکشنبه گفته بود: «ما با یک آزمایش سرنوشت ساز روبرو هستیم. من شکاف‌ها و تضادها در درون جامعه را می‌بینم و این روندی عمیق و دردناک است.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس اصلاحات مورد نظر آقای نتانیاهو، دولت دست بالاتر را در روند معرفی قضات بر عهده خواهد شد و آنچه تحت عنوان استقلال قوه قضائيه در این کشور یاد می‌شود، آسیب خواهد دید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات «۱۸۰ هزار نفری»؛ اعتراض‌ها به طرح دولت اسرائیل بار دیگر اوج گرفت

ده‌ها هزار اسرائیلی برای پنجمین هفته پیاپی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

نظرسنجی؛ در پی اصلاحات قضایی ۲۸ درصد از اسرائیلی‌ها به خروج از کشور فکر می‌کنند