دادگاه فرانسه سه نفر را به خاطر طرح حمله به ماکرون محکوم کرد

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک دادگاه ضد تروریسم در فرانسه روز جمعه سه نفر را به دلیل طرح حمله به امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور محکوم کرد. آن‌ها عضو یک گروه فیس‌بوکی با گرایش‌های راست افراطی بودند.

آگهی

یک دادگاه ضد تروریسم در فرانسه روز جمعه سه نفر را به دلیل طرح حمله به امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور محکوم کرد. آن‌ها عضو یک گروه فیس‌بوکی با گرایش‌های راست افراطی بودند.

پس از آن‌که پلیس فرانسه در سال ۲۰۱۸ متوجه شد این سه مرد از اعضای گروه فیس‌بوکی بارجول‌ها «Barjols» همراه دیگر اعضای این گروه درباره نحوه استفاده از چاقوی سرامیکی برای ضربه زدن به ماکرون صحبت می‌کنند آن‌‌ها را بازداشت کرد. آن‌ها قصد داشتند در مراسم بزرگداشت جنگ جهانی اول به ‌ماکرون آسیب برسانند.

ژان پیر بویه، مکانیک ۶۶ ساله متهم ردیف اول این پرنده  در ۶ نوامبر ۲۰۱۸ به همراه دیگر اعضای این گروه بازداشت شد. پلیس یک چاقوی کماندویی و یک جلیقه ارتشی را در خودرو و همچنین سه قبضه سلاح گرم را در خانه او پیدا کرد.

آقای بویه به جرم طرح حمله به رئیس جمهور فرانسه به چهار سال حبس قطعی و یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. دو نفر دیگر از متهمان اصلی پرونده نیز  به حبس محکوم شدند. اما ۱۰ نفر از متهمان و دیگر اعضای گروه فیس‌بوکی بارجول‌‌ها همگی آزاد شدند.

 ۱۳ متهم این پرونده که ۱۱ نفر آن‌ها مرد و دو نفر دیگر زن بودند تقریبا فاقد سابقه کیفری بودند.

با اینکه اقدامات این افراد از ابتدا تحت نظر نیروهای امنیتی فرانسه بود اما دستور دخالت پلیس زمانی صادر شد که اداره کننده صفحه فیسبوکی آن‌ها همزمان با سفر امانوئل ماکرون برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد جنگ جهانی اول به محل حضور رئیس‌جمهوری فرانسه سفر کرد.

اولیویا رونن وکیل آقای بویر، به خبرنگاران گفته از این‌که دادگاه بدون «هیچ مدرک محکمی» موکلش را محکوم کرده‌ متاسف است.

به نظر می‌رسد سه متهم اصلی این پرونده درخواست تجدید نظر کنند.

میکائیل ایبر، یکی از سه متهم اصلی این پرنده پس از پایان دادگاه به خبرنگاران گفت: «دادگاه مرا به خاطر چیزهایی که گفته‌ام حبس می‌کند. من این حق را دارم که اظهار نظر کنم.»

نژاد پرستی

دادستان کل پس از جمع‌بندی پرنده این گروه را «مرکز اقدامات خشونت آمیز» نامید. او گفت ممکن است ایده‌های آن‌ها «غیرعملی» به نظر برسد، اما این یک «تهدید واقعی بود».

این گروه پس از چندین سال حملات مرگبار جهادی در فرانسه، از جمله به مجله شارلی ابدو و سالن کنسرت باتاکلان در پاریس، در سال ۲۰۱۷ در فیس بوک تشکیل شد.

یکی از متهمان، زنی ۵۵ ساله به نام «ناتالی سی» است در پاسخ به سوالی درباره ایده‌‌‌اش برای ربودن و سوزاندن مسلمانان، به دادگاه گفت: «خیلی عصبانی بودم، آنقدر عصبانی بودم که ممکن است این حرف‌‌ها را گفته باشم.» او در نهایت از اتهاماتش تبرئه شد.

وکلای مدافع به دنبال این بودند که موکلان خود را به عنوان مردمانی به حاشیه رانده شده از روستاهای فرانسه به تصویر بکشند که همگی حامیان جنبش ضد دولتی «جلیقه زردها» بودند که در سال ۲۰۱۸ برای محکوم کردن ماکرون به خیابان ها آمدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حدود یک میلیون معترض به طرح دولت فرانسه در افزایش سن بازنشستگی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

مصرف گاز طبیعی در فرانسه به دلیل صرفه‌جویی شهروندان کاهش قابل توجه داشته است

نشان افتخار فرانسه بر سینه پوتین و زلنسکی؛ آیا ماکرون «لژیون دونور» رئیس جمهوری روسیه را پس می‌گیرد؟