تعطیلی ادارات و مدارس چندین استان ایران با هدف جلوگیری از قطع گاز منازل ادامه دارد

بارش برف در سنندج
بارش برف در سنندج Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم (کیوان فیروزه‌ای)
Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم (کیوان فیروزه‌ای)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرارسیدن زمستان سخت با بارش برف و کاهش دمای هوا دولت ایران را ناگزیر کرده تا با هدف حفظ جریان گازِ واحدهای مسکونی سیاست تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی، اصناف و شرکت‌های خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد.

آگهی

فرارسیدن زمستان سخت با بارش برف و کاهش دمای هوا دولت ایران را ناگزیر کرده تا با هدف حفظ جریان گازِ واحدهای مسکونی سیاست تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی، اصناف و شرکت‌های خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد.  

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که با گسترش موج سرما در کشور، مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که حاکی از افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

کمبود گاز در پی توقف واردات گاز از ترکمنستان، افزایش مصرف و افت فشار گاز به دلیل برودت هوا موجب شده تا مطابق گفته ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، «در نقاط محدودی» جریان گاز قطع شود.

 جواد اوجی، وزیر نفت ایران، این نقاط محدود را « برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی» از جمله شهرستان تربت جام اعلام کرد که دمای هوای آن تا منفی ۲۰ درجه کاهش یافته است. 

البته وزارت نفت ایران از توزیع نفت سفید، کپسول گاز و بخاری نفتی و برقی در مناطقی که با قطعی گاز مواجه شده‌اند، خبر داد. 

کمبود و قطعی گاز در ایران در شرایطی ادامه دارد که دولت از ابتدای ورود موج سرما به کشور سیاست تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، اصناف و نیز  قطع گاز صنایع را در چندین استان از جمله تهران در پیش گرفته است. 

آقای رئیسی در جریان بازدید روز یکشنبه خود از شرکت ملی گاز ایران، با ابراز ناخرسندی از اجرای این سیاست، تاکید کرد: «تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری.»

وزیر نفت ایران هم روز یکشنبه گفت: «دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی مراکز آموزشی و اداره‌های شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.»

بر همین اساس، مقام‌های استانی اعلام کردند که تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و نیز استان‌های همدان، گیلان، گلستان، کرمانشاه، قزوین، سمنان ادامه دارد و در این میان، ادارات و اصناف چهار استان از جمله استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و همدان روز دوشنبه تعطیل خواهد بود. 

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با تاکید بر اولویت تامین مصارف خانگی، ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط جوی قطعی و کمبود گاز صنایع کشور پایان یابد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در همین حال، سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌هایی از تقویت سامانه بارشی در کشور و احتمال وقوع کولاک برف و یخبندان در ۱۹ استان خبر داد.

بر پایه این گزارش‌ها، جنوب، غرب، غرب کشور، نیمه غربی فارس، بوشهر، جنوب و غرب اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان‌،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از خراسان شمالی و خراسان رضوی روز یکشنبه همچنان زیر بارش برف و باران خواهند بود. جزایر شمالی خلیج فارس، برخی مناطق جنوب غرب کشور، استان‌های بوشهر و جنوب فارس نیز روز دوشنبه شاهد رگبار، رعدوبرق و وزش باد خواهند بود و استان‌های غربی و مرکزی ایران نیز با پیدیه یخبندان مواجه خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نه کمبود شد و نه رکود؛ اتحادیه اروپا برای زمستان آینده آماده می‌شود

مصرف گاز در کشورهای اتحادیه اروپا طی چهار ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است

کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات سبلان؛ جسد ۲ زن پیدا شد؛ کوهنورد سوم زنده اما حالش وخیم است