تورم منطقه یورو در آستانه دو رقمی شدن؛ سرعت افزایش قیمت‌ها در ۶ کشور نزولی شد

میوه‌فروشی در یونان
میوه‌فروشی در یونان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مقایسه با اوت گذشته، نرخ تورم سالانه در شش فرانسه، اسپانیا، قبرس، اسلوونی، استونی و ایرلند کاهش یافته، در کرواسی ثابت مانده و در بیست کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

آگهی

نرخ تورم سالانه منتهی به سپتامبر گذشته در نه کشور عضو اتحادیه همچنان تک رقمی باقی ماند و در مقابل، با افزوده شدن مجارستان، چهار کشور شاهد افزایش بالای ۲۰ درصدِ سطح عمومی قیمت‌ها هستند.

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در منطقه یورو طی سپتامبر ۲۰۲۲ به ۹.۹ درصد رسید. این نرخ در ماه اوت ۹.۱ درصد و در سپتامبر سال گذشته میلادی ۳.۴ درصد بود.  

بر پایه این گزارش، نرخ تورم سالانه در اتحادیه اروپا از ۱۰.۱ درصد در ماه اوت به ۱۰.۹ درصد در ماه سپتامبر رسید، نرخی که در سپتامبر سال پیش ۳.۶ درصد گزارش شده بود.  

گزارش یورواستات نشان می‌دهد که کمترین نرخ تورم سالانه در فرانسه (۶.۲ درصد)، مالت (۷.۴ درصد) و فنلاند (۸.۴ درصد) ثبت شده و در مقابل، بالاترین نرخ تورم سالانه در استونی (۲۴.۱ درصد)، لیتوانی (۲۲.۵ درصد) و لتونی (۲۲ درصد) گزارش شده است.

در مقایسه با اوت گذشته، نرخ تورم سالانه در شش فرانسه، اسپانیا، قبرس، اسلوونی، استونی و ایرلند کاهش یافته، در کرواسی ثابت مانده و در بیست کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

بر پایه گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا، در ماه سپتامبر، بیشترین سهم در نرخ تورم سالانه منطقه یورو با ۴.۱۹ واحد درصد مربوط به انرژی بوده و پس از آن مواد غذایی، نوشیدنی الکلی و تنباکو (۲.۴۷ واحد درصد)، خدمات (۱.۸ واحد درصد) و کالاهای صنعتی (۱.۴۷ واحد درصد) قرار داشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مطابق اعلام یورواستات، نرخ تورم سالانه در ایسلند، نروژ و سوئیس نیز در ماه گذشته میلادی به ترتیب به ۵.۹، ۷.۷ و ۳.۲ درصد رسید که این نرخ تنها در سوئیس کاهش یافته است. 

در همین حال، اداره بریتانیا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منتهی به سپتامبر گذشته در این کشور به ۱۰.۱ درصد رسیده که عبور آن از مرز ۱۰ درصد بیش از همه متاثر از بزرگ‌ترین جهش قیمت مواد غذایی از سال ۱۹۸۰ تا کنون بوده است. بر پایه این گزارش قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در بریتانیا طی سپتامبر گذشته ۱۴.۵ درصد بالا رفته و بالاترین سهم را در دو رقمی شدن نرخ تورم سالانه ۹.۹ درصدی اعلام شده در ماه اوت داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه‌شنبه سیاه فرانسه؛ ۱۵۰ مورد اعتصاب و اعتراض سراسری به تورم و کمبود بنزین

دولت آلمان برای جبران هزینه تورم ۶۵ میلیارد یورو به مردم و کسب و کارها پرداخت می‌کند

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟