پلیس پاکستان نخست وزیر سابق را به نقض قوانین ضدتروریستی متهم کرد

عمران‌ خان، نخست وزیر پیشین پاکستان
عمران‌ خان، نخست وزیر پیشین پاکستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات پلیس از نخست وزیر سابق پس از آن انجام می‌شود که او روز شنبه ۲۰ اوت پلیس و دستگاه قضایی پاکستان را به بازداشت و شکنجه یکی از دستیاران نزدیکش متهم کرد و گفت که از مسئولان مرتبط با این پرونده شکایت می‌کند.

آگهی

پلیس پاکستان عمران‌ خان، نخست وزیر پیشین این کشور را به نقض قوانین ضد تروریسم متهم کرد. تحقیقات پلیس از آقای خان پس از آن انجام می‌شود که او روز شنبه پلیس و قوه قضائیه را به شکنجه یکی از دستیاران نزدیکش پس از بازداشت متهم کرد و گفت که از مسئولان مرتبط با این پرونده، شکایت می‌کند.

بنا به گزارش‌ها، حامیان نخست وزیر پیشین پاکستان در بیرون خانه او جمع شده‌اند تا از بازداشت آقای خان جلوگیری کنند. آن‌ها گفتند که اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان را در صورت تلاش پلیس برای بازداشت آقای خان به تصرف خود درخواهند آورد.

حزب «تحریک انصاف» پاکستان که توسط آقای خان پایه‌گذاری شده هم هشدار داد که در صورت بازداشت آقای خان، تجمعات سراسری برگزار خواهد کرد.

آقای خان در یک سخنرانی عمومی در روز شنبه، رئیس پلیس اسلام‌آباد و یک قاضی زن پاکستانی را به دلیل بازداشت و بدرفتاری با «شهباز گیل»، دستیار و هم حزبی خود محکوم کرد.

او در سخنرانی خود با اشاره مستقیم به این دو مقام پاکستانی گفت: «شما هم آماده باشید، زیرا ما علیه شما اقدام خواهیم کرد. شما باید خجالت بکشید.»

مقام‌های پاکستانی پس از این سخنرانی، آقای خان را با توجه به تهدید مقام‌های دولتی، به نقض قانون «ضد تروریسم» کشور متهم کردند. گشوده شدن این پرونده برای آقای خان می‌تواند به بازداشت او منتهی شود.

حزب تحریک انصاف پاکستان با بی‌اساس دانستن اتهام‌ مطرح شده علیه رهبر خود، از آن‌ به عنوان «اقدام سیاسی» نام برد که «بی‌ثباتی» در پاکستان را تقویت می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات‌ رسانه‌های پاکستان روز یک‌شنبه کانال‌های تلویزیونی این کشور را از پخش زنده سخنرانی‌های آقای خان به دلیل «نفرت‌پراکنی علیه نهادهای دولتی» منع کرد. از همین رو آقای خان با انتقاد از این ممنوعیت، دولت پاکستان را به سانسور متهم کرد.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که گشوده شدن پرونده برای آقای خان، بالاترین تنش بین دولت فعلی پاکستان و نخست‌ وزیر پیشین از زمان برکناری او از قدرت است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای خان از زمان برکناری از نخست وزیری با ایراد یک سری سخنرانی‌های انتقادی، خواستار برگزاری انتخابات جدید در پاکستان شده است. او با وجود اینکه در اوایل سال ۲۰۲۲ در پی رأی عدم اعتماد مجلس پاکستان از نخست وزیری این کشور برکنار شد اما همچنان در تلاش است تا با جلب نظر رأی‌دهندگان بار دیگر به قدرت بازگردد.

آقای خان در روزهای پایانی دوره نخست وزیری‌اش با ارتش پاکستان اختلاف پیدا کرد. برخی از نهادهای حقوق بشری، دستگاه قضایی پاکستان را به جانبداری در جنگ قدرت میان ارتش این کشور و سیاستمداران مخالف متهم می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان نخستین مقصد نخست وزیر جدید پاکستان؛ شهباز شریف عازم ریاض شد

بحران اقتصادی در پاکستان؛ برنامه شهباز شریف برای مدیریت میراث عمران خان چیست؟

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند