بازداشت شاهزاده اردن؛ حمایت کشورهای عرب از ملک عبدالله، ایران اسرائیل را متهم کرد

شاهزاده حمزه در کنار ملکه نور، مادرش
شاهزاده حمزه در کنار ملکه نور، مادرش Copyright HUSSEIN MALLA/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP-AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت مقام‌های کلیدی دولت و دربار اردن، عربستان و قطر حمایت همه جانبه خود را از سلطنت ملک عبدالله اعلام کردند.

آگهی

دولت اردن شاهزاده حمزه، برادر ناتنی ملک عبدلله، پادشاه اردن و چندین نفر دیگر ازجمله باسم عوض‌الله و شریف حسن بن زیاد، دو مقام کلیدی بازداشت شده این کشور را به اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با بیگانگان متهم کرد.

شاهزاده حمزه در حصر خانگی است و باسم عوض‌الله و شریف حسن، مقام‌های عالی‌رتبه پیشین اردن همراه با دست‌کم ۱۴نفر دیگر بازداشت شده اند.

ایمن صفدی، معاون نخست وزیر اردن شامگاه یکشنبه در یک کنفرانس خبری برای نخستین بار شاهزاده حمزه را به ارتکاب چنین جرم سنگینی متهم کرد.

پیش از این شماری از رسانه‌های عرب‌زبان به نقل از منابع امنیتی اردن گزارش کرده بودند که همسر شاهزاده حمزه با افراد مرتبط با خارج در تماس بوده است.

با این حال ملکه نور، همسر ملک حسین، پادشاه فقید اردن و مادر حمزه، روز یکشنبه اتهامات علیه حمزه و دیگر متهمان این پرونده را بی‌پایه و اساس توصیف کرده بود.

از ریاض تا رباط؛ حمایت پادشاهی‌های عرب از سلطنت ملک عبدالله

تنها ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت مقام‌های کلیدی دولت و دربار اردن، مراکش، عربستان و قطر حمایت همه جانبه خود را از سلطنت ملک عبدالله اعلام کردند.

عربستان سعودی، اولین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از پادشاهی اردن و هرگونه تصمیم ملک عبدالله برای رویایی با بحران سیاسی-امنیتی در این کشور اعلام کرد.

دقایقی پس از عربستان، قطر، دیگر قدرت منطقه‌ای جهان عرب خود را در کنار پادشاهی اردن توصیف کرد. عمان، امارات، بحرین و کویت دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بودند که نیمه‌شب شنبه و بامداد یکشنبه از پادشاهی اردن هاشمی حمایت کردند.

با این حال مراکش اعلام کرد که محمد ششم،‌ امیرالمومنین، پادشاه این کشور نخستین رهبر جهان بوده است که حمایت کامل و طبیعی خود را از پادشاه اردن ابراز کرده است.

علاوه بر پادشاهی‌های عرب، مصر و اتحادیه عرب هم با ستایش از حاکمیت «باوقار» پادشاه اردن، تلاش برای ایجاد ناامنی در این کشور را محکوم کردند.

از سوی دیگر اسرائیل، همسایه اردن، بحران سیاسی در این کشور را یک مساله صرفا داخلی توصیف کرد. بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه گفت ثبات و رفاه در اردن،‌به نفع امنیت اسرائیل است. اردن در سال ۱۹۹۴ اسرائیل را به رسمیت شناخت و دومین کشور جهان عرب پس از مصر بود که با دشمن دیرین توافق صلح امضا کرد.

روز یکشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در اردن، هرگونه تنش و بی ثباتی داخلی در منطقه غرب آسیا را به نفع اسرائیل دانست و گفت: همواره ردپایی از این رژیم [اسرائیل] در هر فتنه ای در کشورهای اسلامی دیده می‌شود.» این مقام ایرانی شواهد و مدارکی برای این ادعا ارائه نکرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه اردن: تغییر در رفتار ایران برای همه خوب است

ولیعهد سابق اردن: از فرمان سکوت و قطع ارتباط سرپیچی می‌کنم

«میدان گازی آرش، دارایی انحصاری عربستان و کویت»؛ ایران: قاطعانه رد اما مذاکره می‌کنیم