اعلام پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی صربستان

برگزاری انتخابات در صربستان
برگزاری انتخابات در صربستان Copyright AFP Photo
Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان و سرلیست انتخاباتی ائتلاف راستگرای حاکم، یکشنبه شب ۲۱ ژوئن (۱ تیر) اعلام کرد حزب متبوع‌اش به یک پیروزی سراسری در انتخابات این کشور دست یافته است.

آگهی

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان و سرلیست فهرست انتخاباتی ائتلاف راستگرای حاکم، یکشنبه شب ۲۱ ژوئن (۱ تیر) اعلام کرد حزب متبوع‌اش به یک پیروزی سراسری در انتخابات این کشور دست یافته است.

آقای ووچیچ در جمع هواداران گفت که حزب مترقی صربستان (SNS) بیش از ۶۰ درصد مجموع آرا را کسب کرده است و به این ترتیب ۱۹۰ کرسی از ۲۵۰ کرسی پارلمان صربستان را تصاحب خواهد کرد.

حزب سوسیالیست صربستان نیز که متحد حزب حاکم به شمار می رود با کسب حدود ده درصد آرا مکان دوم را به خود اختصاص داد و ۳۰ کرسی دیگر در پارلمان کسب کرد.

ووچیچ در نطق پیروزی گفت: «من سال‌ها در سیاست بوده‌ام اما هیچوقت چنین لحظه‌ای را تجربه نکرده ام. ما همه جا پیروز شدیم، حتی جاهایی که قبلا هیچگاه برنده نبودیم.»

حزب مترقی صربستان از سال ۲۰۱۲ بدین سو قدرت را در این کشور در دست دارد.

در سوی مقابل احزاب مخالف، از جمله حزب رادیکال صربستان، حزب دموکرات، حزب آزادی و عدالت، حزب مردم و جنبش «نگذاریم بلگراد غرق شود» که انتخابات را تحریم کرده بودند می گویند کمتر از نیمی از ۶.۶ میلیون واجد شرایط در پای صندوق‌ها حاضر شده اند.

مخالفان با انتقاد از فساد حاکم اعلام کرده اند که انتخابات آزاد و منصفانه نبوده است.

قانون انتخابات صربستان اخیرا تغییر کرده بود و احزاب برای ورود به آن به جای ۵ درصد تنها به کسب ۳ درصد آرا نیاز داشتند. با این حال طبق نتایج اولیه از میان ۲۱ حزب، جنبش و ائتلافی که در انتخابات ۲۱ ژوئن شرکت کردند تنها سه الی چهار حزب توانسته اند به داخل پارلمان راه یابند و هیچ گروه مخالفی در پارلمان حضور نخواهد داشت.

پیشتر دولت صربستان اصرار داشت که این انتخابات را ۲۶ آوریل گذشته برگزار کند ولی با فشار احزاب مخالف و نهادهای حقوق بشری ناچار به اعلام وضعیت اضطراری برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شد و انتخابات را تا روز یکشنبه به تعویق انداخت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات صربستان زیر سایه جنگ در اوکراین؛ ووچیچ اعلام پیروزی کرد

چهارمین شب اعتراض‌ها در صربستان؛ تلاش مخالفان برای تصرف پارلمان

صربستان؛ اعتراضات به قرنطینه تبدیل به تظاهرات ضد دولتی شد