توضیحات خواهر دیپلمات سوئدی به یورونیوز درباره نحوه تماس با او در اوین: یوهان مهره بازی سیاسی شده

یوهان فلودروس
یوهان فلودروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خواهر یوهان فلودروس، دیپلمات ۳۳ ساله سوئدی اتحادیه اروپا که از حدود ۶۰۰ روز پیش تاکنون در در تهران محبوس است، می‌گوید که از برادرش به عنوان «مهره» در «بازی سیاسی» استفاده می‌شود.

آگهی

فلودروس در آوریل ۲۰۲۲ پس از ملاقات با یکی از دوستانش که برای سفارت سوئد در ایران کار می‌کرد، به دست مقامات ایرانی در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. وی از آن زمان تاکنون در شرایط سختی در زندان بدنام اوین محبوس است.

فلودروس در زمان بازداشت بر روی میز افغانستان در سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS)، بازوی دیپلماتیک اتحادیه کار می‌کرد.

دادستان ایران یکشنبه گذشته گفت برای فلودروس به دلیل جاسوسی برای اسرائیل و «فساد فی‌الارض» درخواست اشد مجازات را کرده است. طبق قوانین اسلامی ایران این جرم مجازات اعدام در پی دارد.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
**

فلودروس آخرین شهروند اتحادیه اروپا است که به طور خودسرانه به دست رژیم ایران به بهانه اتهامات این‌چنینی که مورد مناقشه بسیار است و به آن «دیپلماسی گروگانگیری» گفته می‌شود، بازداشت شده است. در حالی که تهران بسیاری از افراد قبل از او را پس از دریافت امتیازاتی از سوی دولت‌های اروپایی آزاد کرده است، درخواست دادستان برای مجازات اعدام ضربه‌ای ویرانگر به خانواده این شهروند سوئدی وارد کرده است، گرچه هنوز تاریخی برای صدور حکم نهایی مشخص نشده است.

اینگرید، خواهر یوهان فلودروس در رویدادی در بروکسل که توسط کارزار #FreeJohanFloderus («یوهان فلودروس را آزاد کنید») برگزار شد، در گفتگو با یورونیوز خواستار آزادی او شد.

اینگرید گفت: «وقتش رسیده که او به خانه بازگردد. او انسانی بی‌گناه است. من فکر نمی‌کنم کسی واقعاً بپذیرد که برادرم اتهاماتی را که به او نسبت داده شده، انجام داده باشد.»

او افزود: «ماجرا عبارت از یک بازی سیاسی بزرگ است که در آن از برادرم به عنوان مهره استفاده می‌شود و این واقعاً چیزی است که من نمی‌توانم آن را بپذیرم. گمان نمی‌کنم ما (سوئدی‌ها) به عنوان یک کشور یا کل اتحادیه اروپا این را بپذیریم.»

مقامات در استکهلم و بروکسل گفته‌اند که برای اطمینان از آزادی یوهان فلودروس به طور خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کنند. اما اینگرید می‌گوید که تلاش‌ها تنها زمانی کافی خواهد بود که برادرش سالم به خانه برگردد.

او توضیح داد: «من و خانواده‌‌ام (...) تا زمانی که او هنوز آنجا مانده و متهم به آن جرایم وحشتناک باشد، دست کم تا این زمان برای این داستان پایان خوشی احساس نکرده‌ایم.» 

سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در همین زمینه گفت: «ما از ابتدا کاملاً صریح بوده و گفته‌ایم که آقای فلودروس بی‌گناه است. مطلقاً هیچ دلیلی برای نگه داشتن او در بازداشت وجود ندارد.»

این مقام اروپایی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در این زمینه با مقامات سوئد همکاری نزدیکی دارد، توضیح داد: «نماینده عالی از زمان بازداشت، همواره در هر مناسبت و هر تماس با مقامات ایرانی، پرونده را مطرح کرده و درخواست آزادی او را می‌دهد.»

خانواده یوهان شرایط اسفناکی را که او در زندان مخوف اوین تهران تجربه می‌کند شرح داده و گفته‌اند که وی حداقل هفت بار دست به اعتصاب غذا زده است تا بتواند با خانواده خود تماس بگیرد.

یوهان فلودروس
یوهان فلودروسAP Photo

به گفته خانواده‌اش، زندانبانان ایرانی اکنون هشدار داده‌اند در صورتی که او باز هم بخواهد اعتصاب غذا کند، دیگر نمی‌تواند با خانواده‌اش تماس بگیرد. گفته می‌شود سلول او که با سه نفر دیگر مشترک است، ۲۴ ساعت شبانه روز چراغش روشن است. او طی دو سال تنها دو بار با خانواده‌اش صحبت کرده و هر بار مقامات امنیتی ایران مجبورش کرده‌اند که به انگلیسی حرف بزند.

اینگرید فلودروس گفت: «من فکر می‌کنم او حالش بدتر و بدتر می‌شود. در تصاویر محاکمه‌اش می‌توانم ببینم که او با برادری که من می‌شناسم بسیار متفاوت است. او بسیار لاغرتر و رنگ پریده به نظر می‌رسد زیرا او اساساً هرگز بیرون نمی‌رود و خبر دارم که به حد کافی غذا نمی‌خورد.»

فلودروس فارغ التحصیل دانشگاه‌های آکسفورد، اوپسالا و سواس لندن است. او پیش از این سمت‌هایی را در بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون اروپا و دفتر یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی سوئد داشته است.

خانواده‌اش چنین توضیح داده‌اند: «یوهان به خانواده‌اش، سگ‌ها و کراس فیت علاقه دارد و نیز علاقه زیادی به تاریخ، ادبیات و فرهنگ دارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

در مراسم روز پنجشنبه در بروکسل، دو شهروند دیگر اتحادیه اروپا که در زندان‌های ایران گروگان گرفته شده بودند و در سال ۲۰۲۲ آزاد شدند، یعنی برنارد فیلان، شهروند فرانسوی-ایرلندی و اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی نیز حضور داشتند.

واندکاستیل در این رویداد گفت: «الگویی وجود دارد که دولت ایران از افراد با ملیت‌های خاص به عنوان اهرم‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند. به این می‌گویند دیپلماسی گروگان، اما من دیپلماسی چندانی در این رویکرد نمی‌بینم. این اساساً باجگیری است.»

بازداشت فلودروس همزمان با محاکمه حمید نوری، ایرانی متهم به دست داشتن در اعدام دسته جمعی مخالفان در ایران در سال ۱۳۶۷ در سوئد صورت گرفت. نوری در سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه سوئد: با امیرعبداللهیان درباره پرونده برنامه‌ریزی برای قتل یهودیان گفتگو کردم

درخواست نخست‌وزیر سوئد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران: یوهان فلودروس فورا آزاد شود

جوزپ بورل بازداشت دپیلمات سوئدی اتحادیه اروپا در ایران را تایید کرد