اکثر شهروندان اروپایی به رغم تبعات جنگ خواستار ادامه حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین هستند

تظاهرات حامیان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در بروکسل
تظاهرات حامیان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بالاترین درصد این حمایت به ترتیب در کشورهایی چون سوئد، فنلاند، هلند، پرتغال و دانمارک به ثبت رسیده است.

آگهی

آخرین نظرسنجی‌ها در اتحادیه اروپا حکایت از آن دارد که حمایت این نهاد اروپایی از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه همچنان موافقت قریب به اتقاق شهروندان قاره سبز را به همراه دارد.

یوروبارومتر در آخرین نظرسنجی خود نشان می‌دهد که به رغم نگرانی‌ها در خصوص احتمال ضعیف شدن حمایت اروپایی‌ها از اوکراین در صورت طولانی شدن تهاجم تمام عیار روسیه، اما اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان خواستار حمایت اتحادیه از کی‌یف هستند.

بنا به نتیجه این نظرسنجی، افرادی که در تمام کشورهای عضو همچنان حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین را خواستارند اکثریت را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس گفته می‌شود که بالاترین میزان این حمایت به ترتیب با ارقام ۹۷، ۹۵، ۹۳ و ۹۲درصدی، در کشورهایی چون سوئد، فنلاند، هلند، پرتغال و دانمارک به ثبت رسیده است.

نظرسنجی یاد شده طی روزهای ۱۲اکتبر تا ۷ نوامبر انجام شده و ۲۶ هزار و ۴۴۳ نفر به سوال‌های مطرح در آن پاسخ داده‌‌اند.

در کل، از میان افراد مورد سوال قرار گرفته در سراسر اتحادیه اروپا، حدود ۷۴ درصد از شهروندان گفته‌اند که حمایت از کی‌یف از ۲۴ فوریه، زمان آغاز جنگ تاکنون را تایید می‌کنند.

حدود سه چهارم پاسخ دهندگان نیز اقدامات مشخصی همچون وضع تحریم‌های سنگین علیه مسکو و حمایت مالی، نظامی و بشردوستانه از اوکراین که اتحادیه اروپا در جریان درگیری‌ها به آن دست زده‌است را مورد تایید قرار داده‌اند.

اتحادیه اروپا از آغاز جنگ اوکراین تاکنون هشت بسته تحریمی را علیه روسیه اعلام و وضع کرده که بخشی از آن واردات زغال‌سنگ، نفت، فولاد و چوب روسیه را هدف قرار داده است.

جدا از مجازات‌هایی که به بخش انرژی و واردات گاز و نفت مربرط می‌شود، در برخی از تحریم‌ها صادرات محصولاتی با فناوری پیشرفته به روسیه نیز ممنوع اعلام شده است.

بسته نهم که قرار است تعداد زیادی از افراد و نهادهای روسی از جمله نیروهای مسلح این کشور را هدف قرار دهد و همچنین محدودیت‌هایی بر صادرات قطعات غربی هواپیماهای بدون سرنشین به ایران و روسیه اعمال کند هم اکنون برای نهایی شدن توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دست مذاکره و بررسی است.

از سوی دیگر، به رغم حمایت گسترده اتحادیه اروپا از کی‌یف همزمان با ادامه جنگ، برخی از کشورهای عضو تلاش کرده‌اند که تحریم های روسیه را کاهش دهند.

دولت مجارستان با برپایی کارزاری در سطح کشور و مقایسه تحریم‌ها با بمب، دست به یک «مشاوره ملی» در خصوص مجازات‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه مسکو زد.

کمیسیون اروپا سپس وارد میدان شد و اقدام بوداپست در برپایی این کارزار را نامناسب خواند و آنرا محکوم کرد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان که به عوام‌فریبی متهم است ماه مه گذشته تحریم‌های نفتی روسیه را همچون یک «بمب هسته‌ای» بر اقتصاد کشورش تاثیرگذار خواند .

نخست وزیر مجارستان همچنین معتقد است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو بیشتر از روسیه به اروپا آسیب وارد می‌کند.

بنا به آخرین گزارش‌ها، میزان تورم در سراسر اتحادیه اروپا طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده است.

دلیل عمده این پدیده به باور کارشناسان بالارفتن سرسام آور بهای انرژی است که بسته شدن خطوط لوله‌ گاز روسیه به اروپا در تلافی تحریم‌های اعمال شده تا حدی زیادی در آن دخیل بوده است.

در همین راستا انتظار می‌رود که چندین کشور منطقه یورو از جمله آلمان که یکی از قوی‌ترین اقتصادهای قاره را در اختیار دارد در سال جاری وارد مرحله رکود شوند.

آگهی

بدین ترتیب، شهروندان اروپایی با آگاهی از اینکه جنگ در اوکراین به شکل قابل توجهی بر زندگی آنها تأثیر می گذارد، خواستار ادامه حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف شده‌اند.

نزدیک به دو سوم از پاسخ دهندگان به نظرسنجی یوروبارومتر (حدود ۶۵ درصد) گفته‌اند که معتقدند زندگی آنها به دلیل جنگ در شرق اروپا و پیامدهای آن دستخوش تغییر خواهد شد؛ این میزان ۴ درصد بیشتر از آماری است که در نظرسنجی ماه‌های آوریل تا مه گزارش شده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای نفت روسیه؛ گروه هفت و استرالیا هم به اتحادیه اروپا پیوستند

اتحادیه اروپا در پی تشکیل دادگاه بین‌المللی برای بررسی جرایم و جنایات روسیه در اوکراین است

بزنگاه سیاسی برای نخستین وزیر اول مسلمان اسکاتلند؛ دولت ائتلافی سقوط می‌کند