چپ‌ها و راستگرایان دانمارک برای اولین بار طی ۴ دهه گذشته دولت ائتلافی تشکیل می‌دهند

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک (وسط)
مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک (وسط) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک تاکید کرده است که دولت آینده به دنبال «تضمین اشتغال بیشتر» همراه با اجرای «برنامه اصلاحات جامع» خواهد بود. به گفته وی دولت ائتلافی جدید «اهداف بلندپروازانه‌ای» در زمینه تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

آگهی

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک قرار است روز چهارشنبه محورهای اصلی توافق سوسیال دموکرات‌ها با دو حزب دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی آینده را اعلام کند. 

دولت ائتلافی جدید دانمارک اولین دولت طی بیش از ۴۰ سال گذشته خواهد بود که احزاب چپ و راست همزمان در آن حضور خواهند داشت. مته فردریکسن طی شش هفته گذشته و به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی ماه نوامبر مذاکره با دیگر احزاب چپگرا به عنوان متحدان سنتی سوسیال دموکرات‌ها را رها کرده بود. 

ائتلاف جدید با حضور اصلی‌ترین حزب راستگرا در دانمارک با گرایش لیبرال-محافظه‌کار و یک حزب میانه‌رو تشکیل خواهد شد. مته فردریکسن در دولت آینده همچنان به عنوان نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد. دولت جدید او قرار است به طور رسمی روز پنجشنبه تشکیل شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سه حزب حاضر در دولت آینده در مجموع از ۱۷۹ کرسی پارلمان دانمارک کنترل ۸۹ کرسی را در اختیار دارند. 

نخست‌وزیر دانمارک تاکید کرده است که دولت آینده به دنبال «تضمین اشتغال بیشتر» همراه با اجرای «برنامه اصلاحات جامع» خواهد بود. به گفته مته فردریکسن دولت ائتلافی جدید «اهداف بلندپروازانه‌ای» در زمینه تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

حزب سوسیال دموکرات دانمارک به رهبری مته فردریکسن، ۴۵ ساله، در انتخابات پارلمانی اخیر با کسب بیش از یک چهارم آراء توانست جایگاه بزرگترین حزب حاضر در پارلمان را به دست آورد. 

مته فردریکسن در جریان کارزار انتخاباتی خود تاکید کرده بود که دانمارک با توجه به بحران‌های بین‌المللی در شرایط کنونی به دولتی ائتلافی با حضور احزاب چپگرا و راستگرا نیاز دارد. این در حالی است که این نگرانی وجود دارد که حضور همزمان احزاب چپگرا و راستگرا در دولت ائتلافی آینده ممکن است مانند دیگر کشورهای اروپایی به تقویت احزاب تندرو و افراطی منجر شود. 

تورم بالا و افزایش قیمت انرژی مهمترین چالش‌های پیش‌روی دولت آینده دانمارک همزمان با ادامه جنگ در اوکراین خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا، دانمارک و آلمان نشت لوله گاز نورداستریم را «عملیات خرابکارانه» دانستند

دانمارک در جستجوی نیروی کار خارجی؛ با چه مهارت‌هایی می‌توان به کشور «شادها» مهاجرت کرد؟

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند