وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی موافقت کردند

پرچم‌های بوسنی و اتحادیه اروپا
پرچم‌های بوسنی و اتحادیه اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفت کشور ترکیه، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، صربستان، آلبانی، اوکراین و مولدوای به طوررسمی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

آگهی

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعطای وضعیت نامزدی به بوسنی وهرزگوین جهت پیوستن به این اتحادیه اعلام کردند.

منابع دیپلماتیک در پاریس، محل نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا از این تصمیم وزرای کشورهای عضو که انتظار می‌رود به تایید نهایی نشست سران اتحادیه در روز پنجشنبه برسد، خبر دادند.

تایید این تصمیم در نشست سران در واقع نخستین گام از یک روند طولانی برای پیوستن این کشور حوزه بالکان به اتحادیه اروپا خواهد بود.

موافقیت اولیه وزرای کشورهای عضو برای نامزدی بوسنی جهت پیوستن به این نهاد اروپایی در حالی اعلام شده است که سران اتحادیه اروپا هفته گذشته طی نشستی در تیرانا بر تعهد خود نسبت به روند گسترش به سمت غرب بالکان تاکید کرده بودند.

کمیسیون اروپا ماه اکتبر به کشورهای عضو توصیه کرده بود که با اعطای وضعیت نامزدی به این کشور ۳.۵ میلیون نفری موافقت کنند.

در توصیه کمیسیون اروپا به اعضا آمده بود که بوسنی به دلیل فقر و بی ثباتی سیاسی بسیار تضعیف شده و هم اکنون با تهدیدات تجزیه طلبانه مواجه است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن تاکید بر ضرورت «تزریق یک جریان مثبت» خاطرنشان کرده بود که جنگ در اوکراین موضوعاتی چون گسترش اتحادیه، سرمایه گذاری بلندمدت در زمینه صلح، رفاه و ثبات برای قاره را با «مفهوم ژئوپلیتیک جدیدی» همراه کرده است.

الیور ورهلی، کمیسر گسترش اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر از رهبران بوسنی و هرزگوین خواسته بود «از این فرصت تاریخی» حداکثر استفاده را ببرند و اقدامات مد نظر کمیسیون را برای تسریع روند پیوستن این کشور به اتحادیه به سرعت به اجرا درآورند.

کمیسیون اروپا در توصیه‌نامه خود به اعضا برای همراهی با این روند، ۱۴ اولویت را به عنوان اصلاحات اساسی و «کلید آغاز مذاکرات الحاق» تعیین کرده است.

بوسنی کشوری است که سه قوم صرب، کروات و بوسنیایی در آن ساکن هستند و از دو نهاد مستقل به نام‌ «جمهوری صرب بوسنی» و «فدراسیون کروات-مسلمان بوسنی و هرزگوین» تشکیل شده است.

یک قدرت مرکزی که اغلب ضعیف و ناکارآمد ارزیابی می‌شود دو نهاد یاد شده را که هر یک از نوعی استقلال برخوردارند به هم مرتبط می‌کند.

این سیستم سیاسی پیچیده از پیمان صلح دیتون به ارث رسیده است که انعقاد آن به جنگی سه ساله که دست کم یکصد هزار کشته به جا گذاشته بود، پایان داد.

گفتنی است که هفت کشور ترکیه، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، صربستان، آلبانی، اوکراین و مولدوای به طوررسمی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

مذاکرات الحاق که اغلب روندی طولانی را طی می‌کند پیش‌ از این با کشورهای صربستان، مونته نگرو، آلبانی و مقدونیه شمالی آغاز شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوربان: بالکان نه یک مشکل که آخرین ذخیره اروپاست؛ حامی پیوستن بالکان به اتحادیه اروپا هستیم

برگزاری مراسم تدفین ۵۰ قربانی دیگر از نسل‌کشی سربرنیتسا در بوسنی

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند