جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

ژوستین تریه، کارگردان «آناتومی یک سقوط» در کنار دو بازیگر اصلی فیلم
ژوستین تریه، کارگردان «آناتومی یک سقوط» در کنار دو بازیگر اصلی فیلم Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» که پیش از این جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را به دست آورده بود در مراسم اهدای جوایز فیلم اروپا در برلین نیز درخشید.

آگهی

آکادمی فیلم اروپا اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی یعنی پیش از فرو ریختن دیوار برلین اهدای جوایز فیلم اروپا را آغاز کرد. «آناتومی یک سقوط» توانست امسال جایزه بهترین سناریو، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را به دست آورد. 

این در حالی است که ساندرا هولر، هنرپیشه آلمانی این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد. 

فیلم «آناتومی یک سقوط» داستان یک زن نویسنده را روایت می‌کند که متهم به قتل شوهرش می‌شود. دادگاه رسیدگی به اتهام او جزئیات زندگی خصوصی وی و خانواده‌اش را بر ملا می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«منطقه مورد علاقه»

ساندرا هولر در دیگر فیلم اروپایی برتر سال یعنی درام تاریخی «منطقه مورد علاقه» نیز نقش‌آفرینی کرده است. این فیلم که محصول مشترک آمریکا، بریتانیا و لهستان است یکی از پنج نامزد بهترین فیلم اروپایی سال بود.

«منطقه مورد علاقه» که هنوز در اکثر کشورهای اروپایی اکران عمومی نشده است زندگی خانواده فرمانده اردوگاه آشویتس در دوران جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. هرچند این فیلم اردوگاه آشویتس را به تصویر نکشیده است اما به خوبی شرارت‌های انسانی را نشان می‌دهد. 

«مرز سبز»

فیلم لهستانی «مرز سبز» به یکی از سوژه‌های مطرح سیاسی در اروپای امروزی می‌پردازد. این فیلم به طور رئالیستی وضعیت پناهجویانی را نشان می‌دهد که در مرز بین لهستان و بلاروس گرفتار شده‌‌اند. 

این فیلم در لهستان مورد انتقاد شدید محافظه‌کاران و راست افراطی قرار گرفت.

«مرز سبز» مانند «منطقه مورد علاقه» یکی از پنج فیلم اروپایی برتر سال بود بدون اینکه در مراسم اهدای جوایز فیلم اروپا جایزه‌ای کسب کند. 

«من کاپیتان هستم»

فیلم ایتالیایی «من کاپیتان هستم» به عنوان نماینده سینمای این کشور به آکادمی اسکار معرفی شده است. این فیلم داستان دو جوان آفریقایی را روایت می‌کند که به امید آینده‌ای بهتر همه چیز را در محل زندگی خود در سنگال رها کرده‌اند. 

ماتئو گارونه، فیلمساز مطرح ایتالیایی این فیلم را کارگردانی کرده است.

«برگ‌های افتاده»

فیلم «برگ‌های افتاده» اثر آکی کائوریسماکی، کارگردان سرشناس فنلاندی یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم اروپایی بود. این فیلم روایتی شاعرانه از عشق دو فرد مجرد و بسیار تنها است. 

مجله «تایم» نیز «برگ‌های افتاده» را یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ دانسته است. این فیلم مانند «منطقه مورد علاقه» از رقبای «آناتومی یک سقوط» در جشنواره فیلم کن برای دریافت نخل طلا بود. 

از دیگر فیلم‌های مطرح اروپایی در سال ۲۰۲۳ می‌توان به فیلم آلمانی «آتشین» (Afire)، «سرزمین موعود» از دانمارک و فیلم فرانسوی «تابستان گذشته» اشاره کرد. 

مس میکلسن، بازیگر سرشناس دانمارکی برای نقش‌آفرینی در فیلم «سرزمین موعود» جایزه بهترین هنرپیشه مرد را در مراسم اهدای جوایز فیلم اروپا کسب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طمع خونین برای طلای سیاه؛ روایت «ابتذال شر» با بازی دنیرو و دی‌کاپریو در اثر جدید اسکورسیزی

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

جشنواره کن ۲۰۲۳؛ «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه نخل طلا شد