جشنوارهٔ موسیقی عزیر حاجی‌بیگف، بزرگداشت موسیقی کلاسیک در باکو

جشنوارهٔ موسیقی عزیر حاجی‌بیگف، بزرگداشت موسیقی کلاسیک در باکو
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پانزدهمین دورهٔ جشنوارهٔ موسیقی عُزیر حاجی‌بیگوف امسال نیز در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد.

آگهی

نوازندگان موسیقی کلاسیک هر سال از سراسر جهان برای اجرای برنامه به این جشنواره می‌آیند. این رویداد فرهنگی به پاس خدمات حاجی‌بیگوف به فرهنگ آذربایجان برگزار می‌شود و هدف از آن پرورش استعدادهای جوان موسیقی، و ترویج نوآوری و همچنین معرفی استادان بزرگ این هنر است.

کوارتت معروف دیوتیما که سال ۱۹۹۶ تشکیل شده نیز امسال میهمان این جشنواره بود و قطعات خاصی را اجرا کرد.

فرانک شوالیه، نوازنده و استاد ویولون دربارهٔ اجرای گروه دیوتیما در این جشنواره می‌گوید: «آنها قطعه‌ای از یک آهنگساز کمترشناخته‌شدهٔ فرانسوی را انتخاب کرده‌اند به نام گابریل فور، که سال آینده صدسالگی درگذشت اوست. او آهنگساز بزرگی است و شاید فرانسوی‌ترینِ آهنگسازان باشد. فور موسیقی بسیار خاصی دارد که با موسیقی آلمانی مرسوم بسیار متفاوت است. این نوازندگان روحیهٔ فرانسوی اثر را به‌خوبی شناخته‌اند. و من صمیمانه به آنها تبریک می‌گویم.»

فرانک شوالیه
فرانک شوالیهEuronews

یکی از جنبه‌های اصلی این جشنواره کارگاه‌های پیشرفتهٔ آن است. کوارتت دیوتیما امسال همچنین کارگاه پیشرفته‌ای را برای دانشجویان آکادمی باکو برگزار کرد.

همای حاجی‌زاده، یکی از این دانشجویان که نوازندهٔ ویولون است دربارهٔ تجربهٔ شرکت در این کارگاه می‌گوید: «برای ما بسیار مفید بود، چون چند لحن مختلف از اجرای قطعه را می‌شنویم و می‌توانیم لحنی را که برای اجرا می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

این جشنواره همچنین میزبان کنسرت‌های پرشماری است که برخی از آنها با نیت شکستن کلیشه‌های مرسوم برگزار می‌شوند.

عثمان ایوب‌لو نوازندهٔ پیانو و ویولون دربارهٔ اجرایی که با عنوان «تناقض آرامش» در این جشنواره داشته است می‌گوید: «ایدهٔ اصلی این کار اجرای آهنگ‌های آرام بتهوون بوده. چون در تصویر قرن بیست‌ویکمی ما این آهنگساز جنبهٔ آشفته و غم‌انگیزی دارد، من کوشیدم با این کنسرت سویهٔ آرام‌تر او را نشان بدهم.»

در جشنوارهٔ چهارروزهٔ عُزیر حاجی‌بیگوف کنسرت‌های پرشمار همزمان با باکو در دیگر شهرهای آذربایجان نیز برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

شگفتیهای آذربایجان را که در سراسر سال قابل دیدن هستند کشف کنید