بحران «ساس» در پاریس؛ چرا یک مجری سرشناس تلویزیونی در فرانسه به نژادپرستی متهم شد؟

حشره ساس
حشره ساس Copyright Paul Chinn, File 2007/San Francisco Chronicle
Copyright Paul Chinn, File 2007/San Francisco Chronicle
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون شهردار پاریس، اظهارات پاسکال پرود در خصوص ارتباط شیوع ساس در پاریس با مهاجران را «ابلهانه و نژادپرستانه» خواند و گفت: کل تحریریه «سِ‌نیوز» در گزیده ویدئو سخناناین مجری خلاصه شده است.

آگهی

یک مجری سرشناس تلویزیون فرانسه می‌گوید به دلیل طرح سوالی در خصوص ارتباط میان موج مهاجران غیرقانونی در پاریس و بحران مقابله با حشره «ساس» در پایتخت، مورد انتقاد، توهین و دشنام‌های فراوان قرار گرفته است.

پاسکال پرود، مجری شبکه «سِ‌نیوز» که گفته‌ می‌شود تمایلات راست‌گرایانه دارد به تازگی در یکی از برنامه‌های خود بحران شیوع گسترده حشره ساس در وسائل حمل و نقل و مکان‌های عمومی در پاریس را با پناهجویانی که در خیابان‌های پایتخت فرانسه و یا مراکز موقت نگهداری این افراد مستقر هستند مرتبط دانسته و این احتمال را مطرح کرده که حشرات یاد شده توسط مهاجران به پایتخت منتقل شده باشند.

وی به دلیل این اظهارات جنجالی که طی روزهای اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار بحث‌انگیز بوده، به نژادپرستی متهم شده است.

این مجری ۵۹ ساله، مفسر راست‌گرا و مجری یک برنامه روزانه مناظره در شبکه خبری «سِ‌نیوز» است که از سوی برخی منتقدان، هم‌ردیف شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، رسانه خبری جریان راست افراطی در ایالات متحده قلمداد می‌شود.

در برنامه مناظره‌‌محوری که آقای پرود آنرا اجرا می‌کند معمولا کارشناسان و صاحب‌نظرانی از جریان راست افراطی برای اظهار نظر در باره موضوعات حساس و بحث‌برانگیزی همچون اسلام، مهاجرت و جرم و جنایت دعوت می‌شوند.

محبوبیت روزافزون برنامه‌ای که پاسکال پرود آنرا اجرا می‌کند سبب شده است که «سِ‌نیوز» CNews از یک شبکه‌ خبری نوپا در سپهر رسانه‌ای فرانسه به دومین شبکه تلویزیونی پربیننده این کشور تبدیل شود.

آقای پرود جمعه گذشته در جریان مناظره‌ای با موضوع گسترش ساس در پایتخت، از یک متخصص کنترل آفات پرسید که آیا این هجوم می‌تواند با افزایش موج مهاجرت مرتبط باشد؟

مجری شبکه «سِ‌نیوز» سوالش را اینگونه مطرح کرد: «در حال حاضر مهاجرت زیادی وجود دارد؛ اینها افرادی هستند که شرایط بهداشتی یکسانی با آنهایی که در خاک فرانسه هستند، ندارند... آیا این افراد می توانند منتقل کننده باشند ...چون در خیابان‌ها هستند؟ آیا این می‌تواند با موضوع مرتبط باشد؟»

پاسخ مهمان برنامه که یک کارشناس آفات بود البته منفی بود؛ وی در پاسخ به سوال پاسکال پرود گفت: خیر مطمئنا مرتبط نیست.

موج انتقاد‌ها: از اظهارات «تکان‌ دهنده» تا اتهام «نژادپرستی»

واکنش‌ها به این اظهارات که همزمان با اجرای یک برنامه اضطراری برای مبارزه با ساس در پایتخت فرانسه ایراد شده بود در رسانه‌های اجتماعی اما سریع و اغلب بسیار تند بود.

از سوی دیگر سیاستمداران نزدیک به حزب میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جریان چپ رادیکال که عمدتا اعضای حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» را تشکیل می‌دهند ضمن طرح اتهام نژاد پرستی به پاسکال پرود، شکایتی را تنظیم‌ و به یک نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌های این کشور تسلیم کردند.

اورلیان سن‌تول، نماینده حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر در مجلس فرانسه با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس اظهارات پاسکال پرود را «دیدگاهی آشکارا نژادپرستانه» خواند.

وی همچنین موضع احتیاط‌آمیزی که پاسکال پرود مدعی در پیش گرفته آن است را یادآور سخنان یک نویسنده یهودی‌ستیز دانست که یهودیان را به حیوانات موزی تشبیه کرده و گفته بود آنها با خود شپش، تیفوس و طاعون آورده‌اند.

برانژر کویار، وزیر مبارزه با تبعیض‌نژادی در دولت فعلی فرانسه نیز در واکنش اظهارات پاسکال پرود را «تکان‌دهنده» خواند و محکوم کرد.

از سوی دیگر، داوید بلیار، معاون شهردار پاریس، اظهارات آقای پرود را «ابلهانه و نژادپرستانه» خواند و گفت: «کل تحریریه «سِ‌نیوز» در گزیده ویدئو سخنان پاسکال پرود خلاصه شده است.»

به باور محققان فرانسوی، تکثیر و گسترش ساس‌ در پاریس در واقع با مقاومت فزاینده این حشرات در برابر آفت‌کش‌ها به اضافه افزایش رو به گسترش موج گردشگی در پایتخت مرتبط است.

کارشناسان معتقدند که بسیاری از این حشرات کوچک از طریق چمدان‌ مسافران جا‌ به جا می‌شوند و راه انتقال و گسترش خود را از طریق هتل‌ها و وسایل نقلیه عمومی که عمدتا توسط گردشگران و نه مهاجران مورد استفاده قرار می‌گیرد، باز می‌کنند.

پاسکال پرود روز سه‌شنبه، در برنامه خود به منتقدان اظهارات اخیرش حمله کرد و کلیه اتهامات نژادپرستی را رد کرد.

آگهی

وی تاکید کرد که تنها یک سوال در ارتباط با علت احتمالی شیوع ساس در پاریس مطرح کرده و یک روزنامه‌نگار نیازی به توجیه سؤالاتی که در مصاحبه‌ها می‌پرسد، ندارد.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجاوز جنسی به زنان در خیابان‌ها و اماکن عمومی؛ ۶۷ شکایت طی هشت ماه در پاریس ثبت شد

وزیر اقتصاد فنلاند پس از رسوایی سخنان نژادپرستانه‌ استعفا داد

چهارمین شب اعتراضات؛ فرانسه اتهامات سازمان ملل در مورد نژادپرستی برخی نیروهای پلیس را رد کرد