مجله فرهنگی: عزیر حاجی‌بیگف، بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک آذربایجان

مجله فرهنگی: عزیر حاجی‌بیگف، بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک آذربایجان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Paul Hackett
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تصور فرهنگ آذربایجان بدون نام عزیر حاجی‌بیگف، یکی از بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم و بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک آذربایجانی غیر ممکن است. در این برنامه نگاهی اجمالی به این آهنگساز بزرگ آذربایجان داریم.

آگهی

تصور فرهنگ آذربایجان بدون نام عزیر حاجی‌بیگف، یکی از بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم و بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک آذربایجانی غیر ممکن است.

آثار جاودان او افتخار همیشگی شوشی، زادگاهش است. حاجی‌بیگف موسیقی مقامی آذربایجان را با المان‌های اپرا درهم آمیخت و آوازهای سنتی را به موسیقی ارکسترال بدل ساخت. او همچنین سازنده لیلی و مجنون، نخستین اپرای مشرق زمین است.

فرهاد بدلبیلی، رئیس آکادمی موسیقی باکو می‌گوید: «موزارت آهنگساز مورد علاقه عزیر حاجی بیگف بود. او موزارت را ستایش می‌کرد و حتی با الهام از سونات دو ماژور موزارت یک فانتازی ساخت. او فانتازی خود را برای ارکستر سازهای سنتی آذری نوشت. این اثر او مثل قطعه کلاسیک موزارت باید با ریتم کاملا درست، شفاف و دقیق نواخته شود.»

وی درباره تاسیس آکادمی موسیقی باکو توسط عزیر حاجی‌بیگف می‌گوید: «در سال ۱۹۲۱ عزیر حاجی بیگف یک آکادمی موسیقی تاسیس و استاد‌های مشهور موسیقی را برای تدریس دعوت کرد. گستره کاملی از سازهای موسیقی کلاسیک در این کنسرواتوار که نخستین کنسرواتوار مشرق زمین بود، تدریس می‌شد.»

به سختی می‌توان راجع‌به تاثیرعزیر حاجی‌بیگف در پیشرفت موسیقی آذربایجان اغراق کرد. تصمیم‌های خلاقانه و انقلابی او در زمان خود تلقی از اجرای اپرا را تغییر داد.

آثار حاجی‌بیگف با مفاهیم طنز و عاشقانه، سرشار از عشق به سرزمین مادری و آزادی، جواهری نادر در مجموعه آثار موسیقی کلاسیک جهان است. از بسیاری جهات به سبب اینگونه کارهای او است که جهان از وجود موسیقی مقامی آذربایجان مطلع شد و این موسیقی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گرفت.

جوشقان قداشف، دانشجوی پیانو می‌گوید: «قطعه بدون تو بر اساس شعی از نظامی گنجوی، شاعر پارسی زبان و به مناسبت هشتصدمین سالروز ولادت وی توسط حاجی بیگف ساخته شده است. در این اثر تاثیر موسیقی مقامی آذربایجان مشهود است.»

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

رهبری در گفتگو با یورونیوز: شرط من برای موسیقی ایران اختیار تام است

رهبری در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز: صلاحیت دخالت در سیاست را ندارم