پیامدهای برکسیت؛ تنها یک سوم از سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا در بریتانیا جبران می‌شود

توربین‌های بادی در بریتانیا
توربین‌های بادی در بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه یک گزارش جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که بخش دولتی این کشور پس از برکسیت بیش از ۶۰ درصد کمتر از بانک سرمایه‌گذاری اروپا در بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده است.

آگهی

بانک سرمایه‌گذاری اروپا تا پیش از برکسیت به مدت بیش از چهار دهه تامین‌کننده مالی بسیاری از طرح‌های مهم در بریتانیا بود. تونل کانال مانش، سیستم حمل و نقل شهری منچستر، توربین‌های بادی در دریا و ارتقای شبکه الکتریسیته بریتانیا از جمله این طرح‌‌ها بود.

طبق گزارش روزنامه «گاردین» بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بانک سرمایه‌گذاری اروپا به طور میانگین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ میلادی شش میلیارد و چهارصد میلیون پوند در بریتانیا سرمایه‌گذاری کرده بود. این در حالی است که ساز و کار سرمایه‌گذاری ایجاد شده توسط دولت بریتانیا پس از برکسیت تنها دو میلیارد و چهارصد میلیون پوند در این کشور سرمایه‌گذاری کرد. 

این رقم تنها به اندازه یک سوم سرمایه‌گذاری‌هایی است که از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا صورت می‌گرفت. به این ترتیب سرمایه‌گذاری‌ها در بریتانیا پس از برکسیت به میزان دو سوم کاهش یافته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که نهادهای سرمایه‌گذاری دولتی جدید در بریتانیا (مانند بانک سرمایه‌گذاری ملی اسکاتلند و بانک تجاری بریتانیا) کمتر از بانک سرمایه‌گذاری اروپا به طرح‌های زیرساختی توجه نشان داده‌اند. 

گزارش جدید درباره کارایی ساز و کار سرمایه‌گذاری ایجاد شده توسط دولت بریتانیا پس از برکسیت از سوی اندیشکده «بریتانیا در اروپای متحول» (UK in a Changing Europe) منتشر شده است. 

احزاب مخالف دولت بریتانیا از جمله حزب کارگر در پی انتشار این گزارش از عملکرد حزب حاکم محافظه‌کار و عدم توفیق دولت در سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی انتقاد کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

نتایج یک نظرسنجی: بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها از برکسیت پشیمان هستند

بریتانیایی‌ها به دنبال جای پا در بازار واحد اروپایی؛ برکسیت شرکت‌ها را به انتقال سرمایه سوق می‌دهد