توقف در آمریکا و صعود در اروپا؛ نرخ بهره در منطقه یورو به بالاترین سطح در ۲۲ سال اخیر رسید

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی اروپا در حالی از ادامه افزایش نرخ بهره در منطقه یورو خبر داد که فدرال رزرو یک روز قبل و برای نخستین بار پس از مارس ۲۰۲۲، روند صعودی نرخ بهره را متوقف کرد.

آگهی

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، بعد از ظهر پنجشنبه، اعلام کرد که نرخ بهره در منطقه یورو ۲۵ واحد درصد دیگر افزایش می‌یابد تا نرخ تورم در منطقه یورو به هدف ۲ درصدی این بانک نزدیک‌تر شود.

بدین ترتیب، نرخ بهره پایه در منطقه یورو به ۳.۵ درصد می‌رسد که بالاترین سطح در ۲۲ سال اخیر یعنی از سال ۲۰۰۱ تا کنون به شمار می‌رود. 

این تصمیم بانک مرکزی اروپا در حال اتخاذ شد که فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) روز چهارشنبه و پس از ۱۰ دوره متوالیِ افزایش نرخ بهره، از توقف آن خبر داده بود.

هر چند نرخ تورم ۴ درصدیِ ثبت شده در ماه مه همچنان دو برابر نرخ هدفِ ۲ درصدی بانک مرکزی ایالات متحده است ولی ارزیابی کمیته سیاست پولی فدرال رزرو این بود که حرکت به سمت آن همچنان ادامه دارد؛ حرکتی که با ده افزایش متوالی نرخ بهره تا محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصدی تنظیم شده است. 

البته نگرانی از رکود اقتصادی هم می‌تواند در اتخاذ این تصمیم تاثیرگذار باشد چنان که نرخ بیکاری آمریکا در ماه مه بیش از حد انتظار افزایش یافت و به ۳.۷ درصد صعود کرد و شمار ثبت نام هفتگی بیکاران هم در اوایل ژوئن به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۱ رسید.

اما نرخ تورم در منطقه یورو در ماه مه به ۶.۱ درصد رسید که هنوز سه برابر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپاست. با این حال، نرخ تورم که در اکتبر گذشته از مرز ۱۰ درصد فراتر رفته بود، طی ۷ ماه گذشته در مجموع سیری نزولی را طی کرده است. 

سیاست افزایش نرخ بهره از ژوئیه گذشته و در شرایطی که نرخ تورم به ۸.۹ درصد رسید آغاز شد. 

بانک مرکزی ۲۰ کشوری که پول واحد یورو در آنها در جریان است، از ژوئیه گذشته، نرخ‌های بهره پایه را در مجموع ۴ واحد واحد درصد افزایش داده است که سریع‌ترین سرعت افزایش آن در دو دهه گذشته محسوب می‌شود. بدین ترتیب، سه نرخ بهره پایه به ترتیب ۳.۵، ۴ و ۴.۲۵ درصد خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

نرخ بهره پایه و مبنا بیشتر به معنای نرخ سودی است که بانک مرکزی به سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد خود پرداخت می‌کند. دومین و سومین نرخ پایه‌ای بهره که بانک‌های مرکزی اروپا تعیین می‌کند، نرخ‌های بهره‌ای است که بانک‌ها در صورت وام گرفتن از بانک مرکزی باید پرداخت کنند. تفاوت این دو نرخ در مدت زمان دریافت و پرداخت وام از سوی بانک‌هاست؛ این که این استقراض یک روزه باشد یا یک هفته‌ای.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جامعه صرافان جایگزین کانون منحله شد؛ دلار آمریکا در بازار تهران به قله یک ماه پیش صعود کرد

افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در منطقه یورو؛ لاگارد: تا بازگشت تورم ۲ درصدی افزایش‌ها ادامه دارد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟