داستان قلعه‌نویی و کلینزمن؛ نتایجی مشابه با سرنوشتی متفاوت

امیر قلعه‌نویی و یورگن کلینزمن
امیر قلعه‌نویی و یورگن کلینزمن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورگن کلینزمن، سرمربی سرشناس آلمانی چند روز پیش از آنکه نخستین سالگرد حضور خود روی نیمکت تیم ملی فوتبال کره جنوبی را جشن بگیرد به دلیل ناکامی در رساندن این تیم به فینال جام ملت‌های آسیا از سمت خود برکنار شد.

آگهی

ایران و کره جنوبی، دو تیمی بودند که در جام ملت‌های آسیای قطر در مرحله نیمه نهایی با پذیرش شکست در مقابل دو تیم عربی از رقابت‌ها کنار رفتند اما سرنوشت سرمربیان دو تیم با یکدیگر متفاوت بود؛ در سئول بعد از از انتقادات گسترده رسانه‌ها از سرمربی آلمانی و برگزاری جلسات فنی و ارزیابی عملکرد تیم ملی این کشور در مسابقات جام ملت‌های آسیا، حکم اخراج کلینزمن صادر شد. 

در تهران اما شرایط متفاوت بود، امیرقلعه‌نویی که او هم نتیجه مشابهی گرفته بود، نه تنها مورد انتقاد قرار نگرفت که قرارداد او تمدید و این سرمربی ایرانی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست. 

این در حالی است که تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا نه تنها موفق نشد به فینال راه یابد که حتی از ارائه بازی‌های زیبا نیز ناتوان بود و در عین حال در ۶ مسابقه این رقابت‌ها در ۵ بازی دروازه خود را باز شده دید. کارشناسان فوتبال ایران از همان مرحله مقدماتی نسبت به عملکرد نه چندان متقاعد کننده تیم ملی هشدار دادند. همچنین نمایش ضعیف و ناهماهنگ ملی‌پوشان در مقابل سوریه که باعث شد حتی خود امیرقلعه‌نویی هم از بزرگان تیم که به گفته او «بزرگی نکرده‌اند» انتقاد کند. 

با این حال احتمالا درخشان‌ترین عملکرد ایران در این رقابت‌ها ۴۵ دقیقه نیمه دوم بازی مقابل ژاپن بود؛ جایی که شاگردان هاجیمه موریاسو برای دفع حملات ایران روی توپ‌های بلند و ارسال‌ها ناتوان عمل کردند و در نهایت این شاگردان قلعه‌نویی بودند که موفق شدند حریف خود را با نتیجه ۲-۱ شکست دهند. 

در مرحله نیمه نهایی اما بار دیگر همان نمایش‌های نه چندان چشم‌نواز و البته ناهماهنگ برگشت و ایران در روزی که در عین بد بودن، بدشانس هم بود، مغلوب قطر میزبان شد. 

در مقابل اما کره جنوبی و یورگن کلینزمن مسیر متفاوتی را در جام ملت‌ها طی کردند؛ قرمزها هرچند در دور گروهی عملکرد چندان متقاعد کننده‌ای ارائه نکردند اما در مرحله حذفی این تیم به همان ببر درنده تبدیل شد که از دقیقه ۷۰ به بعد حریفان قدرتمند خود را ناکار می‌کرد. کره‌ای ها ابتدا مقابل عربستان سعودی که روبرتو مانچینی مشهور را روی نیمکت داشت، توانستند در وقت‌های تلف شده گل تساوی را به ثمر برسانند و در نهایت در ضربات پنالتی حریف خود را شکست دادند. 

سناریو بازگشت در دقایق پایانی در مرحله یک چهارم نهایی هم برای کره‌ای ها تکرار شد و این بار قرمزها موفق شدند استرالیای قدرتمند را از پیش رو بردارند. در حالی‌که مسابقه تا دقیقه ۷۲ با نتیجه ۱-۰ به سود استرالیا دنبال می‌شد شاگردان کلینزمن گل نخست را به ثمر رساندند و در وقت‌های اضافه هم موفق شدند با گل زیبای سون، در آن مسابقه به پیروزی برسند. 

با این حال کره‌ای ها که دو مسابقه خود را در ۱۲۰ دقیقه به پایان رسانده بودند، در نیمه نهایی تیمی خسته و کم جان نشان داده و با نتیجه ۲-۰ مغلوب اردن شدند. همین نتیجه کافی بود تا مسئولان فدراسیون فوتبال کره جنوبی حکم اخراج سرمربی پیشین تیم‌های ملی آلمان و ایالات متحده و همچنین بایرن مونیخ آلمان را صادر کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل اما در تهران، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران عملکرد ایران را که طلسم صعود نکردن به فینال را به بیش از ۵۰ سال رساندند مناسب ارزیابی و به عنوان پاداش سرمربي پیشین گل‌گهر سیرجان و استقلال تهران را تا پایان جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ابقا کردند؛ تیمی که یکی از مسن‌ترین کشورهای حاضر در این رقابت‌ها بود و چند بازیکن جوانی که به اردو دعوت شده بودند حتی یک دقیقه هم فرصت حضور در میدان را پیدا نکردند؛ استراتژی که نشان از اهمیت نتیجه گیری برای قلعه‌نویی در این رقابت‌ها داشت و در نهایت هم از دستیابی به آن ناکام ماند؛ با این حال مشخص نیست که بنا به کدام عملکرد و نتیجه، این مربی ۶۰ ساله همچنان به کار خود روی نیمکت تیم ملی ادامه خواهد داد، در حالی که کره‌ای ها که نتیجه‌ای مشابه با عملکردی چشم‌نواز تر ارائه کرده بودند، تصمیم به اخراج سرمربی سرشناس خود گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا؛ قطر در فینال به مصاف اردن می‌رود

جام ملت‌های آسیا؛کره جنوبی با گل مساوی در دقیقه ۱۰۰ نفس عربستان را گرفت و در پنالتی پیروز شد

روز شگفتی‌ها در جام ملت‌های آسیا؛ توقف کره مقابل مالزی، بحرین حریف ژاپن شد