Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

تصویب قریب‌الوقوع لایحه «عوامل خارجی»؛ خبرگزاری تاس از بازداشت ۲ آمریکایی و یک روسی در تفلیس خبر داد

برگزاری تظاهرات درگرجستان و مقابله پلیس
برگزاری تظاهرات درگرجستان و مقابله پلیس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس روز دوشنبه ۱۳ مه در گزارشی از بازداشت دو شهروند آمریکا و یک شهروند روسیه در جریان برگزاری تظاهرات علیه لایحه جنجالی «عوامل خارجی» در تفلیس، پایتخت گرجستان خبر داد.

آگهی

بنا به گزارش خبرگزاری تاس، این افراد به همراه ۲۰ نفر از تظاهرکنندگان علیه لایحه «عوامل خارجی» در حالی بازداشت شده‌اند که یک کمیته تخصصی در پارلمان گرجستان یک‌شنبه شب در حال بررسی این لایحه بوده است.

مخالفان دولت گرجستان و بسیاری از چهره‌های مدنی روز یک‌شنبه از شهروندان این کشور خواسته بودند برای جلوگیری از تصویب لایحه «عوامل خارجی» که توسط حزب حاکم «رویای گرجستان» ارائه شده است، یک تظاهرات شبانه در مقابل ساختمان پارلمان این کشور برگزار کنند.

ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان با وجود اعتراض‌ها در یک‌شنبه شب بار دیگر بر عزم خود برای تصویب لایحه «عوامل خارجی» تأکید کرد.

خبرگزاری تاس در گزارش خود به نقل از شاهدان عینی نوشت که پلیس گرجستان بامداد روز دوشنبه معترضانی که مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کرده بودند را متفرق کرده است.

همزمان با این تظاهرات، پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا در پاسخ به خبرنگاران با محکوم کردن رفتار «خشونت‌آمیز» پلیس گرجستان علیه فعالان سیاسی و مدنی و خبرنگاران، از مقام‌های این کشور خواست با انجام تحقیقات درباره این رفتار «خشونت‌آمیز»، مسئولان این رفتارها را به دست عدالت سپرده شوند.

او همچنین از مقام‌های گرجستان خواست حق اعتراض مردم این کشور را تضمین کنند.

بر اساس لایحه «عوامل خارجی»، سازمان‌های غیردولتی در گرجستان که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام کرده که این لایحه برای «شفافیت بخشیدن» به فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضروری است.

کشورهای غربی و مخالفان دولت گرجستان این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می‌دانند که به دولت این کشور کمک کرده است تا فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آن‌ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌شد را متوقف کند.

سرانجام لایحه «عوامل خارجی» نشان خواهد داد آیا گرجستان که به طور سنتی روابط گرمی با غرب داشته است، به تلاش خود برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ادامه خواهد داد یا به سمت روسیه متمایل خواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده است که تصویب نهایی لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان می‌تواند در مسیر عضویت تفلیس در این اتحادیه تاثیر منفی بگذارد.

از همین رو سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقام‌های گرجستان خواست تا در مسیر خود در جهت اروپا باقی بمانند.

خبرگزاری بین‌المللی روسیه، «ریا نووستی» در گزارشی نوشت که با تصویب لایحه «عوامل خارجی» در کمیته قضایی پارلمان گرجستان، راه برای تصویب نهایی این لایحه در صحن پارلمان گرجستان باز شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات هزاران تن در گرجستان در اعتراض به لایحه جنجالی «عوامل خارجی»

استعفای فرستاده گرجستان در فرانسه؛ تفلیس: معترضان به لایحه «عوامل خارجی» «جوانانی گمراه» هستند

در گرجستان چه خبر است؟