Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

بلینکن در عربستان: کشورهای عربی باید در مقابل ایران سیستم دفاعی یکپارچه داشته باشند

آنتونی بلینکن در نشست شورای همکاری خلیج فارس
آنتونی بلینکن در نشست شورای همکاری خلیج فارس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه خواستار یکپارچگی دفاعی جدی‌تر اعراب خلیج فارس در مقابل به ایران شد.

آگهی

بلینکن که برای هفتمین بار از زمان جنگ اسرائيل و حماس در نوار غزه به منطقه سفر کرده در نشستی در ریاض در شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که ایالات متحده در هفته‌های آتی با این بلوک متشکل از شش کشور عربی در مورد یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و همچنین تقویت امنیت دریایی گفتگو خواهد کرد. 

این نخستین سفر آقای بلینکن به منطقه از زمان حملات متقابل ایران و اسرائيل به یکدیگر است. او با اشاره به حملات موشکی ایران به اسرائيل گفت: «این حمله ضمن نشان دادن تهدید حاد و فزاینده ایران به ما یادآور می‌سازد که همکاری در زمینه دفاع یکپارچه تا چه اندازه ضروری است.» 

ایالات متحده در حال حاضر روابط نظامی قوی با همه کشورهای عربی خلیج فارس دارد، اما روابط میان این شش کشور فراز و نشیب خود را داشته است.

بلینکن در ادامه صحبت‌های خود گفت که اعراب خلیج فارس از طریق روابط نزدیک با ایالات متحده، یکپارچگی و صلح بیشتر را برای آینده خود و منطقه انتخاب کردند.

در ماه‌های اخیر ایالات متحده تلاش‌های زیادی کرده تا زمینه را برای برقراری روابط عادی میان اسرائيل و کشورهای عربی هموار سازد. تاکنون امارات عربی متحده و بحرین اسرائيل را به رسمیت شناخته‌اند اما واشینگتن تلاش دارد عربستان را هم راضی به چنین کاری کند. 

انتظار می‌رود بلینکن اواخر روز دوشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند. مذاکراتی که احتمالا در آن مسئله به رسمیت شناختن اسرائيل و امتیازاتی که ریاض برای این امر از ایالات متحده طلب می‌کند بیشتر مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. 

بلینکن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کشورهای عرب خلیج فارس گفت که برای تشکیل کشور فلسطینی و دسترسی بیشتر بشردوستانه به غزه فشار خواهد آورد.

بلینکن در ادامه در این رابطه گفت: «موثرترین راه برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه، کاهش درد و رنج و ایجاد فضا برای راه حلی عادلانه‌تر و بادوام‌تر، برقراری آتش بس و بازگشت گروگان‌ها به خانه است».

بلینکن همچنین نگرانی خود را درباره آغاز عملیات اسرائیل در رفح، شهر جنوبی غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته اند، تکرار و تاکید کرد واشنگتن تاکنون طرحی را از سوی اسرائیل در مورد حمله به رفح که شامل حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات آنها باشد، دریافت نکرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بلینکن قرار است در ادامه این سفر خود به اردن و اسرائيل برود و با مقام‌های این دو کشور هم در خصوص آخرین شرایط در منطقه دیدار و گفتگو کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح آتش‌بس در غزه؛ آنتونی بلینکن: توپ در زمین حماس است

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

پنجمین سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه؛ بلینکن وارد عربستان شد