۱۰۰ هزار یورو جریمه؛ دولت ایتالیا به دنبال محدود کردن استفاده از کلمات انگلیسی در مکاتبات رسمی

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا
جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت همچنین برنامه‌هایی برای حفاظت از آشپزی سنتی و ویژه ایتالیا در دست اجرا دارد و لایحه‌ای برای منع استفاده از غذاهای به اصطلاح مصنوعی یا سلولی به پارلمان ارائه کرده است

آگهی

بر اساس طرحی که از سوی حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا به پارلمان این کشور ارائه شده، شهروندان ایتالیایی که از لغات انگلیسی یا دیگر زبان‌های خارجی در مکاتبات رسمی‌شان استفاده کنند، احتمالا تا ۱۰۰ هزار یورو جریمه خواهند شد.

این طرح که توسط فابیو رامپلی، عضو مجلس نمایندگان ایتالیا و با حمایت نخست‌‌وزیر به پارلمان معرفی شد، هنوز به بحث پارلمانی گذاشته نشده است.

اگرچه محدودیت مدنظر این طرح، تمامی زبان‌های خارجی را در برمی‌گیرد اما «آنگلومانیا» یا استفاده از لغات انگلیسی را بطور ویژه هدف قرار داده است. 

در پیش‌نویس این طرح آمده است که زبان انگلیسی، ایتالیایی را «تحقیر و تضعیف» می‌کند و بدتر از همه اینکه بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا هم نیست.

بر اساس این طرح، هرکسی که سمتی دولتی دارد ملزم است «دانش کتبی و شفاهی و تسلط بر زبان ایتالیایی» داشته باشد؛ استفاده از لغات انگلیسی در اسناد رسمی، از جمله «کلمات اختصاری و نام‌ها» برای عناوین شغلی در شرکت‌های فعال در این کشور نیز منع می‌شود.  

پیش‌نویس این طرح همچنین اعلام می‌دارد که نهادهای خارجی موظفند نسخه ایتالیایی تمام قوانین داخلی و قراردادهای استخدام خود را تهیه کنند و در متن پیش‌نویس آمده است: «مساله مد نیست، مدها می‌گذرند. آنگلومانیا برای کل جامعه عواقبی در پی دارد.» 

نخستین ماده این طرح تاکید می‌کند که حتی در دفاتری که با خارجی‌ها سر و کار درند، ایتالیایی باید زبان اصلی باشد. 

ماده دوم، استفاده از زبان ایتالیایی را برای «معرفی و استفاده از کالاها و خدمات عمومی» اجباری می‌کند و اعلام می‌دارد که عدم تبعیت از این قانون می‌تواند متخلف را با جریمه‌ای ۵هزار تا ۱۰۰هزار یورویی مواجه کند.   

ایتالیایی را درست صحبت کنید

بر اساس این طرح، وزارت فرهنگ ایتالیا موظف به تشکیل کمیته‌ای برای «اصلاح استفاده از زبان و تلفظ ایتالیایی» در مدارس، رسانه‌ها، امور بازرگانی و تبلیغات خواهد بود. در نتیجه برای مثال اگر به جای بروسکتا (Bru-sketta) بگویید بروشتا (Bru-shetta) ممکن است جریمه شوید. 

دولت ایتالیا برنامه‌هایی نیز برای حفاظت از آشپزی سنتی و ویژه این کشور در دست اجرا دارد.

اوراتسیو اسکیلاچی، وزیر بهداشت دولت جورجا ملونی در یک نشست خبری گفت: «با توجه به فقدان مطالعات علمی در خصوص تاثیر غذاهای مصنوعی همچنین لزوم حفاظت از میراث فرهنگی و کشاورزی خود که بر پایه رژیم غذایی مدیترانه‌ای شکل گرفته، دولت لایحه‌ای برای منع استفاده از غذاهای به اصطلاح مصنوعی یا سلولی به پارلمان ارائه کرده است.»

وزرای فرهنگ و کشاورزی ایتالیا هفته گذشته آشپزی این کشور را رسما برای ثبت شدن به عنوان «میراث جهانی یونسکو» نامزد کردند و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها در این باره در دسامبر ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دروغ رذیلت راست افراطی و ملونی مثل لوپن است»؛ دلجویی فرانسه تصمیم رُم را عوض نکرد

جورجا ملونی؛ آیا ایتالیا کابوس پناهجویان خواهد شد؟

رای پارلمان ایتالیا علیه اصلاحات مدنظر صندوق نجات اروپا؛ معاهده کمک به بانک‌های ورشکسته معلق شد