امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با بورل: اروپا در حال شلیک به پای خود است

دیدار حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل
دیدار حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید کرد در صورتی که اتحادیه، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، باید خود را برای پذیرش عواقب آن آماده کند.

آگهی

پس از صدور پیش‌نویس قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده که امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با «انتقاد شدید از رویکرد احساسی پارلمان اروپا» آن‌را «اقدامی نسنجیده و نادرست» خوانده است.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه ۱۸ ژانویه به متمم طرحی رأی داد که در آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهند. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است پارلمان اروپا امروز درباره اصل این طرح رأی‌گیری کند.

در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت: «ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.»

این دیپلمات ایرانی همچنین در ادامه مدعی شد که این اقدام اتحادیه شلیک به پای خود اروپا است و همچنین هشدار داد: «اروپا به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر خود بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا به نقل از بورل گزارش داده که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفتگو تایید کرده که در پیش‌نویس پارلمان اروپا «احساسات و نگرانی» غالب است. این رسانه دولت ابراهیم رئيسی در ادامه به نقل از بورل نوشته است: «اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی های اروپا است.»

پیش از این اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اروپا نیز از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده بود. 

در هفته‌های اخیر گروهی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی با برگزاری کمپین‌ها و تظاهرات در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند در صورتی که اروپا چنین تصمیمی بگیرد باید خود را برای پذیرش عواقب آن آماده سازد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس کمیسیون اروپا: از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است