اتحادیه اروپا مهلت بریتانیا برای برکسیت را تا پایان اکتبر تمدید کرد

اتحادیه اروپا مهلت بریتانیا برای برکسیت را تا پایان اکتبر تمدید کرد
Copyright REUTERS/Susana Vera
Copyright REUTERS/Susana Vera
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«لطفا این وقت را هدر ندهید.»

آگهی

رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند تا برای خروج روشمند بریتانیا از اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر سال جاری به این کشور فرصت دهند.

رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا چهارشنبه شب طی نشست فوق‌العاده‌ای در بروکسل به تمدید مهلت خروج بریتانیا از این اتحادیه رآی مثبت دادند. این امر از آن رو مهم است که از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در دوازدهم آوریل جلوگیری می‌کند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا گفت تا رسیدن این موعد هر چه پیش بیاید در دست بریتانیا است. آقای توسک همچنین گفت که بریتانیا در هر حال دوست اروپا باقی می‌ماند و خطاب به بریتانیا افزود: «لطفا این وقت را هدر ندهید.»

بر اساس توافق اولیه قرار بود برکسیت بیست و نهم مارس اجرایی شود اما ناکامی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در کسب موافقت مجلس با این توافق  سبب شد این مهلت تا دوازدهم آوریل تمدید شود.

بریتانیا در این زمان می‌تواند برای انصراف از توافق قانون تصویب کند، استراتژی خود را تغییر دهد یا آنکه ماده ۵۰ را لغو کند و از اتحادیه خارج شود.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

طبق توافق سران اروپا و بریتانیا در روز ۳۰ ژوئن یک ارزیابی از وضعیت تصمیم بریتانیا درباره برکسیت انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه با تأخیر طولانی مدت انجام برکسیت مخالفت کرد و گفت مسئولیت این امر را می‌پذیرد وی تلاش کرد تا دیگر رهبران اروپا را با ارائه مهلت کوتاه‌تر برای انجام برکسیت راضی کند و افزود این «به سود همه» است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در جلسه با رهبران اروپا بارها از پاسخ دادن به پرسش‌هایی که درباره آینده مقام نخست‌وزیری‌اش شد طفره رفت.

خانم می که پیشتر اعلام کرده بود کشورش مهلتی پس از ۳۰ ژوئن را نخواهد پذیرفت، تأکید کرد که اگر مجلس از توافق انصراف دهد بریتانیا هنوز می‌تواند روز ۲۲ مه از اتحادیه اروپا خارج شود و ناگزیر نخواهد بود انتخابات پارلمان اروپا را برگزار کند.

نخست وزیر بریتانیا که عصر پنجشنبه بناست در مجلس بریتانیا گزارش آخرین نشست خود با رهبران اروپا را ارائه کند پیش از این اعلام کرده است که ممکن است پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تمدید مهلت برکسیت را بپذیرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدها هزار اروپایی برای ماندن در بریتانیا پس از برکسیت درخواست داده‌اند

اتحادیه اروپا برغم مخالفت فرانسه گفتگوهای تجاری با آمریکا را آغاز می کند

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند