افشای اطلاعات پزشکی در ایتالیا و اسپانیا؛ بهبودیافتگان از سرطان برای وام و بیمه مشکل دارند

بهبودیافتگان از سرطان
بهبودیافتگان از سرطان Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به سرطان که درمان شده‌اند، هنگام درخواست بیمه یا وام در ایتالیا و اسپانیا با تبعیض مواجه می‌شوند و سابقه پزشکی‌ آن‌ها شانس‌شان را برای دستیابی به تسهیلات بلند مدت کاهش می‌دهد حتی زمانی که برای چندین دهه عاری از هرگونه سلول سرطانی باشند.

آگهی

فرانچسکو که اکنون ۳۰ ساله است در سن ۱۸ سالگی به سرطان تیروئید مبتلا شد. پس از یک درمان ۲۶ ماهه او درمان شد و سرطان هرگز برنگشت.

اما ده سال پس از این ماجر وقتی او سعی کرد همراه شریک زندگی‌اش بچه‌ای را به فرزندخواندگی قبول کند، به او گفتند اجازه چنین کاری را ندارد و سابقه پزشکی او ناگهان به چالشی غیرقابل حل تبدیل شد.

لورای ۴۵ ساله که رقصنده است از سرطان پستان جان سالم به در برد. او پنج سال تحت درمان بود و به‌طور کامل بهبود یافت اما وقتی ۱۵ سال بعد از بانک خود درخواست وام کرد به دلیل سابقه بیماری با درخواست او مخالفت شد.

فرانچسکو به بنیادی که در زمینه آگاهی از سرطان کار می‌کند و در حال جمع آوری امضا برای محافظت از حقوق بیماران سرطانی در برابر تبعیض است گفت: «فکر نمی‌کنم درست باشد. من سال‌ها پیش بهبود یافتم.»

لورا گفت: «من این موضوع را بی‌عدالتی می‌دانم.»

فرانچسکو و لورا از جمله هزاران نفری در ایتالیا هستند که خواستار معرفی «حق فراموشی» برای بیماران سرطانی شده‌اند، قانونی که به بهبودیافتگان از سرطان اجازه می‌دهد تا سابقه پزشکی خود را هنگام درخواست وام مسکن، بیمه و فرزندخواندگی اعلام نکنند.

پیش نویس قانونی در فوریه سال گذشته به کمیسیون عدالت مجلس سنای ایتالیا ارائه شد که طبق آن شرکت‌ها را از درخواست سابقه پزشکی بیماران انکولوژیک [سرطانی] منع می‌کرد.

حق فراموشی در اسپانیا

طبق وعده دولت فعلی به رهبری پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا قرار بود ماه آینده حق به اصطلاح «فراموش شدن» برای بیماران سرطانی تصویب شود.

طبق قانون پیشنهادی، هر بیمار سرطانی که پنج سال از بهبودش گذشته باشد و بیماری او عود نکرده باشد ملزم به افشای اطلاعات پزشکی خود هنگام امضای قرارداد برای وام یا بیمه نخواهد بود.

با این حال با توجه به اینکه سانچز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و در پی آن پارلمان را منحل کرده است، این قانون کنار گذاشته شد و ماه آینده تصویب نمی‌شود. تصویب این قانون تا تشکیل پارلمان جدید به تعویق خواهد افتاد.

بنیاد جوزپ کارراس که کمک کرده است موضوع حق فراموشی در اسپانیا در کانون توجه قرار گیرد، از همه احزاب سیاسی خواسته است تا این قانون را در برنامه انتخاباتی خود بگنجانند.

آنتونی گارسیا پرات از بنیاد لوسمی جوزپ کارراس به یورونیوز گفت: «می‌خواهم خوش‌بین باشم. به این دلیل که درست است قانون تا تشکیل دولت جدید به تعویق می‌افتد اما از منظری دیگر به ما زمان می‌دهد تا اجماع بیشتری ایجاد کنیم و برخی ماده‌ها را که اکنون در حال بحث است اصلاح کنیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران به حمایت از این قانون ادامه دهند و هرچه زودتر این حق را به قانون تبدیل کنند. وی افزود: «می‌توانیم از فرصت برای متقاعد کردن قانونگذاران استفاده کنیم تا بیمارانی را که بیماری‌های مزمن دارند اما می‌توانند زنده بمانند را در قانون بگنجانند.»

این گروه همچنین در نظر دارد اقدامات دیگری را که می‌تواند به نجات یافتگان از سرطان کمک کند در قانون بگنجاند.

تنها چند نمونه خوب در اروپا

ایتالیا و اسپانیا از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی هستند که هنوز در تلاشند تا حق فراموشی برای بهبود یافتگان از سرطان را به رسمیت بشناسند.

در حال حاضر تنها شش کشور در اروپا قوانین حق فراموشی را برای بیماران سابق مبتلا به سرطان وضع کرده‌اند. فرانسه در سال ۲۰۱۶، بلژیک در سال ۲۰۱۹، لوکزامبورگ و هلند در سال ۲۰۲۰، پرتغال در سال ۲۰۲۱ و رومانی در سال ۲۰۲۲ این قوانین را وضع کرده‌اند.

فرانسه اخیرا قانون خود را که پیش از این اشاره به ده سال پس از درمان داشت، به پنج سال پس از درمان کاهش داده و به روز کرده است.

اتحادیه اروپا در فوریه سال گذشته از همه کشورهای عضو خواست تا سال ۲۰۲۵ حق فراموشی را اروپا به رسمیت بشناسند. اما با وجود اینکه کمتر از دو سال به سر رسید این تاریخ باقی مانده هنوز راه زیادی در پیش است.

آگهی

آمار مبتلایان و بهبود یافتگان از سرطان در اروپا

به‌طور کلی ۲۰ میلیون نفر در اروپا از سرطان جان سالم به در برده‌اند.

سالانه حدود ۲.۶ میلیون مورد ابتلای جدید به سرطان در اتحادیه اروپا ثبت می‌شود. پیش بینی می‌شود در آینده جمعیت بهبود یافتگان از سرطان هر سال ۳ درصد افزایش یابد چراکه فرایندهای تشخیصی و درمانی به روز شده و بیمار شانس بیشتری برای بهبودی دارد، موضوعی که حق فراموشی را ضروری‌تر می‌کند.

این مشکل در ایتالیا شامل ۳.۶ میلیون نفر بهبود یافته از سرطان می‌شود که در هنگام برداشتن گام‌های اساسی در زندگی خود مورد تبعیض واقع می‌شوند.

در اسپانیا این رقم شامل ۲.۲ میلیون نفر می‌شود که با تبعیض روبرو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک قرص با تاثیری «شگفت‌انگیز» خطر مرگ ناشی از یک نوع سرطان ریه را به نصف کاهش می‌دهد

محققان فرانسوی و سوئدی موفق به ابداع روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مغز شدند

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟