مردم کدام کشورهای اروپایی بیشتر سیگار می‌کشند؟

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright  Canva
Copyright  Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۳۱ مه مصادف با روز جهانی بدون دخانیات بود. هر ساله این روز در سراسر جهان برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص تاثیرات مضر دخانیات برگزار می‌شود.

آگهی

آثار مخرب مصرف دخانیات و دود ناشی از سیگار بر هیچ کسی پوشیده نیست، به همین خاطر در سال‌های اخیر سیگارهای الکترونیکی در میان جوانان محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌ و برخی از افراد نیز برای ترک سیگار به ویپ روی آورده‌اند.

از سوی دیگر دولت‌‌ها نیز همواره در تلاش هستند با اجرای سیاست‌های سختگیرانه و گاهی تشویقی نرخ استعمال دخانیات را در کشور خود کاهش دهند.

در کشور فرانسه مصرف میزان مصرف سیگار بین سال‌‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ روند کاهش به خود گرفت اما این کشور همچنان نتوانسته در سیاست‌های بازدارنده خود چندان موفق باشد به طوری که ۱۵ میلیون سیگاری یعنی حدود یک چهارم مردم این کشور سیگاری هستند.

تازه‌ترین آمار‌ها در این کشور نشان می‌دهد از میان این تعداد ۱۲ میلیون هر روز دخانیات مصرف می‌کنند این آمار در میان مردان ۲۷.۴ درصد و برای زنان ۲۱.۷ درصد است. 

 بریتانیا چندی پیش در طرحی برای تشویق افراد سیگاری به ترک سیگار یک میلیون ویپ رایگان در میان آن‌ها توزیع کرد.

حالا اما این کشور افزایش مصرف سیگار الکترونیک در جوانان را باعث نگرانی خوانده و گفته است افراد غیر سیگاری نباید تشویق به کشیدن ویپ شوند.

به تازگی نیز دولت بریتانیا و ایرلند از ممنوعیت فروش و توزیع سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال خبر داده‌اند.

دولت بریتانیا همچنین قصد دارد به زنان باردار تا ۴۰۰ پوند (۴۵۶ یورو) کوپن به عنوان انگیزه مالی برای ترک سیگار ارائه دهد.

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نرخ استعمال دخانیات را به حدود ۵ درصد برساند.

در ایرلند نیز انتظار می‌رود در ماه ژوئیه قانون ممنوعیت فروش سیگارهای الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال به تصویب برسد.

اما وضعیت در سایر کشورهای اروپایی چگونه است؟

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط «یورواستات»، ۱۹.۷ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا به صورت روزانه سیگار می‌کشند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۵.۹ درصد از مردم اروپا بیش از از ۲۰ نخ و ۱۲.۶ درصد کمتر از ۲۰ نخ در روز سیگار می‌کشیدند.

کشور بلغارستان با حدود ۲۸.۲ درصد سیگاری در کشور بیشترین نرخ مصرف دخانیات را در اروپا دارد پس از آن به ترتیب کشور‌های ترکیه با ۲۷۰۳ درصد، یونان با ۲۷.۲، مجارستان با ۲۵.۸ درصد و لتونی با ۲۴.۹ درصد بیشترین مصرف سیگار را در اروپا دارند.

کدام کشورهای اروپای کمتر سیگار می‌کشند؟

کشورهایی اروپایی که کمترین جمعیت سیگاری را دارد به ترتیب عبارتند از: سوئد با ۹.۳ درصد، ایسلند با ۱۱.۲درصد، فنلاند با ۱۲.۵درصد، نروژ با ۱۲.۹ درصد و لوکزامبورگ با ۱۳.۵.

دولت سوئد، با کمترین نرخ استعمال سیگار در اروپا، سال‌‌هاست با میزان مصرف دخانیات در کشورش در حال مبارزه است. این کشور در اوایل سال ۲۰۰۵ استعمال دخانیات را همه کافه‌ها و رستوران‌ها ممنوع کرد. در سال ۲۰۱۹ این ممنوعیت‌ها افزایش پیدا کرد دولت دستور داد استعمال دخانیات در فضای باز بارها و رستوران‌ها و همچنین مکان‌‌های عمومی ممنوع شود.

Canva
عکس تزینیCanva

مردان بیشتر سیگار می‌کشند یا زنان ؟

به طور کلی در سراسر اروپا، مردان بیشتر از زنان سیگار می‌کشند.

بر اساس داده‌های آماری کشورهایی که مردان بیشتر از زنان سیگار می‌کشند به ترتیب بلغارستان، لتونی و رومانی هستند.

در مقابل آلمان، کرواسی و بلغارستان کشورهای اروپایی هستند که بیشترین آمار زنان سیگاری را دارند.

در رومانی، ۳۰.۶ درصد مردان سیگار می‌کشند در مقابل ۷.۵ درصد زنان این آمار در بلغارستان ۳۷.۶ در برابر ۲۰.۷ درصد است و در لتونی نیز ۳۴.۴ درصد مردان در مقابل ۱۲.۱ درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند.

آگهی

در برخی کشورها، تفاوت بین این دو جنس محدودتر یا حتی معکوس است. در سوئد، علی رغم سیاست‌های سختگیرانه ترک سیگار برای زنان دشوارتر بوده است به طوری که آمار زنان سیگاری ۶.۸ درصد و در مقابل مردان ۵.۹ درصد است.

در دانمارک این آمار چندان اختلافی ندارد، در این کشور تعداد زنان سیگاری ۱۱.۸ درصد و مردان ۱۱.۷ درصد است.

در نروژ نیز ۱۱ درصد از مردان و ۹۴ درصد از زنان دخانیات مصرف می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهند که در سراسر اتحادیه اروپا، اکثریت افراد سیگاری‌ در سال ۲۰۱۹ حداقل ۱۰ سال است که سیگار می‌کشیدند. این آمار برای مردان ۷۸.۱ درصد و برای زنان ۷۳۰۵ درصد بوده است.

در کدام کشور بیشتر سیگار الکترونیکی می‌کشند؟

سیگارهای الکترونیکی اغلب ایمن تر از سیگارهای معمولی معرفی می‌شوند.

آگهی

اما یک مطالعه جامع اخیر توسط مجله پزشکی BMJ نشان می‌دهد که نمی‌توان تعیین کرد که آیا آنها نسبت به سیگارهای معمولی آسیب کمتری برای سیستم تنفسی دارند یا خیر.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید مایعات الکترونیکی مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی فرای از این‌که داخلشان نیکوتین باشند یا نه، معمولاً حاوی مواد افزودنی، طعم دهنده‌ها و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای سلامتی افراد مضر باشند.

بر اساس آخرین داده‌های یورواستات، کشورهایی که بیشترین مصرف ویپ را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند عبارتند از فرانسه با ۶.۶ درصد، لهستان با ۶ درصد و هلند با ۵.۹ درصد.

کمترین سهم مصرف سیگار الکترونیک در اسپانیا با ۱ درصد گزارش شده است.

سیگاری‌ها زودتر می‌میرند

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی در جهان است که سالانه جان بیش از هشت میلیون نفر را می‌گیرد.

آگهی

علیرغم پیشرفت‌های قابل توجهی که در سال‌های اخیر انجام شده است، تعداد سیگاری ها در اتحادیه اروپا همچنان بالاست. اداره کل سلامت و ایمنی مواد غذایی کمیسیون اروپا می‌گوید مصرف دخانیات « مهم ترین علت مرگ زودرس در اتحادیه اروپا» است.

به گفته آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، در اروپا، بیش از ۷۰۰ هزار از موارد مبتلا به سرطان ناشی از استعمال دخانیات است که می‌شود از آنها پیشگیری کرد. حدود ۵۰ درصد از سیگاری‌ها به طور متوسط ۱۴ سال زودتر می‌میرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

جالب است بدانید که سوئد، با کمترین میزان مصرف سیگار، کمترین میزان ابتلا به سرطان ریه را نیز در اروپا دارد.

داده‌های فنلاند، لوکزامبورگ و پرتغال نیز ارتباطی را با میزان سرطان ریه سالم‌تر نشان می‌دهد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو نماینده یونانی پارلمان اروپا به دلیل اتهامات جنسی و مالی مصونیت سیاسی خود را از دست دادند

روز جهانی پارکینسون؛ ۷ عاملی که که علائم بیماری را بدتر می‌کنند

آسیب‌های فضای مجازی؛ کودکان چگونه با تکیه به «غریزه» از خود محافظت می‌کنند؟