آزمایش خون زودهنگام می‌تواند راز سقط جنین را آشکار کند

بارداری
بارداری Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان دانمارکی می‌گویند آزمایش خونی که پس از سقط جنین در اوایل هفته پنجم بارداری انجام می‌شود می‌تواند به توضیح علت حادث شدن آن کمک کند و در برخی موارد منجر به درمان‌های پیشگیرانه شود.

آگهی

از هر ۱۰ زن، یک زن سقط جنین را تجربه می‌کند. در کشورهایی که حاملگی به طور فزاینده‌ای در اواخر سال‌های باروری زنان اتفاق می‌افتد، این رقم بیشتر نیز است.

هنریت سواره نیلسن متخصص زنان در بیمارستان هویدور دانمارک و تیم تحت هدایت او دریافته‌اند نمونه خونی که از مادر بلافاصله پس از سقط جنین در اوایل هفته پنجم بارداری گرفته می‌شود، می‌تواند تعیین کند که آیا جنین دارای ناهنجاری کروموزومی بوده است یا نه.

در دانمارک چنین آزمایشی معمولاً تنها پس از سه بار سقط جنین توسط یک زن و تنها در صورتی که بعد از هفته دهم بارداری رخ داده باشد، انجام می‌شود. اما اکنون، به عنوان بخشی از یک مطالعه در حال انجام، به تمام زنانی که دچار سقط جنین شده‌اند و به اورژانس بیمارستان هویدور مراجعه کرده اند این آزمایش خون ارائه می‌شود.

خون گرفته شده از زنان بلافاصله به آزمایشگاه بیمارستان فرستاده شده و سپس متخصصان با جداسازی دی‌ان‌ای جنین، آن را توالی‌یابی و آنالیز می‌کنند تا دریابند آیا حامل ناهنجاری کروموزومی است یا خیر. این ناهنجاری معمولا در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از سقط جنین‌ها وجود دارد.

دکتر نیلسن در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در سال ۲۰۲۳ قرار داریم و باید بررسی کنیم که چرا کسی ممکن است مستعد از دست دادن بارداری باشد.»

لنه ورجه، تکنسین آزمایشگاه، در این خصوص می‌گوید متخصصان با این آزمایش می‌توانند خطر سقط جنین در آینده را پیش‌بینی کنند. اگر هیچ ناهنجاری‌ای پیدا نشد، پزشکان جستجوی دقیقی را برای یافتن پاسخ آغاز می‌کنند تا بفهمند علت دقیق سقط چه بوده است. امری که می‌تواند نتیجه عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های غدد درون ریز، مشکلات انعقادی یا مسائل مربوط به سبک زندگی باشد.

در صورتی که توضیحی پیدا شود، پزشکان می توانند خطرات را مشخص کنند و یک برنامه درمانی را برای فرد در نظر بگیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آسوشیتد پرس
سقط جنین در زنان می‌تواند مشکلات روانی از جمله افسردگی را در پی داشته باشدآسوشیتد پرس

این پروژه که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده است، پایگاه داده‌ای متشکل از ۱۷۰۰ زن را شامل می‌شود. خانم نیلسن که ۲۰ سال در زمینه بهداشت باروری تجربه دارد می‌گوید: «ما به این وسیله داده‌های خوبی در اختیار خواهیم داشت تا به سؤالات مربوط به سقط جنین، تولید مثل و همچنین سلامت زنان پاسخ دهیم.»

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از تمام حاملگی‌ها به سقط ختم می‌شوند می‌گوید علیرغم اینکه این مسئله برای سال‌های بسیار زیاد وجود داشته، با این حال پزشکان عمدتا بر تخلیه رحم پس از سقط جنین متمرکز بوده‌اند.

خانم نیلسن می‌گوید یافته‌های این مطالعه در نهایت می‌تواند به جلوگیری از پنج درصد از ۳۰ میلیون سقط جنینی که سالانه در سراسر جهان مشاهده می‌شود، کمک کند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «لنست» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اثرات منفی کرونا بر بارداری زنان بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود

روز جهانی پیشگیری از بارداری؛ روش‌های جلوگیری از بارداری چیست؟

روز جهانی پارکینسون؛ ۷ عاملی که که علائم بیماری را بدتر می‌کنند