سیر صعودی یک بیماری؛ چرا هر ساله تعداد بیشتری از افراد به آلرژی فصلی مبتلا می‌شوند؟

آلرژی فصلی
آلرژی فصلی Copyright کانوا پرو
Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فام گفت: «ما بیمارانی داریم که به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که این مشکل را در گذشته نداشتند. اما اکنون آن‌ها علائم آلرژی را دارند یا علائم آلرژی آن‌ها به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.»

آگهی

چند سالی است در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر عطسه، سرفه یا گرفتگی بینی، بیماری کووید تعبیر می‌شود. 

با این حال برای تعدادی زیادی از بزرگسالان در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلادی این علائم نشانه‌هایی از چیزی است که پیش از این هرگز با آن مقابله نکرده‌اند: آلرژی فصلی.

دکتر کلیفورد باست، متخصص آلرژی در نیویورک گفت: «آنچه من می‌بینم این است که افراد زیادی برای اولین بار دچار آلرژی می‌شوند به‌خصوص در طول پنج تا هفت سال گذشته یا بیشتر.» وی تاکید کرد که بیماران جدید همیشه می‌گویند که نمی‌دانند چطور این اتفاق برای آن‌ها به یکباره پیش آمده است.

دکتر مایکل فام متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در سانفرانسیسکو نیز متوجه این این روند شده است.

فام گفت: «ما بیمارانی داریم که به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که این مشکل را در گذشته نداشتند. اما اکنون آن‌ها علائم آلرژی را دارند یا علائم آلرژی آن‌ها به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا اخیرا گزارش کرده است که حدود یک چهارم بزرگسالان در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ آلرژی فصلی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی آلرژی فصلی در بزرگسالان تغییر آب و هوا باشد.

دکتر نیلو تامالا، متخصص گوش، حلق و بینی و یکی از مدیران موسسه بهداشت آب و هوا در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: «فصل گرده در حال حاضر حدود سه‌ هفته طولانی‌تر از ۳۰ سال پیش است و حدود ۲۰ درصد گرده بیشتری در هوا وجود دارد.» این آمار از تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ به دست آمده است.

تامالا توضیح می‌دهد که با افزایش دمای هسته‌ زمین، در اوایل سال زمین گرم می‌شود و درختان را از خواب زمستانی بیدار می‌کند و باعث می‌شود زودتر از همیشه گل دهند و گرده تولید کنند.

«طوفان گرده»

تنها این موضوع باعث افزایش گرده‌ها در هوا نیستند بلکه احتراق سوخت‌های فسیلی که به‌عنوان یکی دیگر از دلایل گرم شدن کره زمین شناخته می‌شود باعث افزایش دی اکسید کربن می‌شوند. با افزایش سطح دی‌اکسید کربن گیاهان و درختان گرده بیشتری تولید می‌کنند.

دکتر استنلی فاینمن، متخصص آلرژی در آتلانتا و سخنگوی کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی این پدیده را «طوفان گرده» می‌نامد.

او می‌گوید: «تعداد گرده‌ها به‌ویژه در این فصل بسیار بسیار بیشتر از گذشته بوده است.»

افزایش آلرژی‌های علامت‌دار به هزینه‌های بیشتری برای درمان، مراجعه به پزشک و تاثیر بر کیفیت زندگی منجر می‌شود.

تامالا می‌گویند که این موضوع روی عملکرد شناختی فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین بر روی کیفیت خواب هم اثر دارد.

کارشناسان می‌گویند که بسیاری از افراد احتمالا از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلرژی هستند اما پیش از این برای آن‌ها آزاردهنده نبوده است.

فایمن می‌گوید: «اکنون گرده‌ها افزایش یافته است و فکر می‌کنم بیشتر روی این نوع افراد هم اثر می‌گذارد.»

علائم آلرژی فصلی چیست؟

در حالی که بسیاری از علائم آلرژی می‌تواند با بیماری‌های مربوط به ویروس‌های تنفسی همپوشانی داشته باشد اما یک علامت نشانه‌ای از یک واکنش آلرژیک است: خارش.

باست می‌گوید: «بیشترین علامت خارش چشم، بینی و گلو است. اگر سرماخوردگی یا عفونت سینوسی داشته باشید خارش ندارید.»

آگهی

با این حال علائم همیشه واضح نیستند و می‌توانند با سایر بیماری‌های تنفسی همپوشانی داشته باشند.

فام می‌گوید: «ما بیمارانی را در کلینیک خود داشتیم که فکر می‌کردند آلرژی دارند اما در واقع مبتلا به کووید بودند.»

آلرژی فصلی چگونه درمان می‌شود؟

طیف گسترده‌ای از داروهای آلرژی در دارخانه‌ها وجود دارد. فام می‌گوید که درمان‌های موضعی که احساس خارش را هدف قرار می‌دهند موثرترین هستند. این درمان شامل اسپری بینی، قطره چشم و کرم‌های پوستی می‌شوند.

طولانی شدن فصل آلرژی و مقدار فزاینده گرده در هوا پزشکان را بر آن داشته تا راهنمایی‌های درمانی را تغییر دهند.

تامالا می‌گوید که برخی از بیماران نیاز به استفاده بیشتر از داروهای ضد آلرژی در دُزهای بالاتر یا در ترکیب با استراتژی‌های دیگر دارند.

آگهی

او اضافه می‌کند: «قبلا می‌توانستید با استفاده از استروئید داخل بینی از شر آلرژی برای مدتی خلاص شوید اما اکنون باید ابتدا بینی شسته شود سپس از استروئید استفاده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجربه‌های اروپایی؛ اپلیکیشن فرانسوی شناسایی گرده‌های معلق چگونه به حل مشکل آلرژی شما کمک می کند؟

آیا تزریق واکسن کووید برای افراد آلرژیک توصیه می شود؟

مشاهده برخی تبعات شدید آلرژیک به واکسن کرونا در آمریکا