مردم کدام کشور اروپایی ورزشکارترند و کدامیک کمترین فعالیت بدنی را انجام می‌دهند؟

ورزش
ورزش Copyright Copyright Michael Macor/San Francisco Chronicle
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که نقش فعالیت بدنی منظم در قالب ورزش یا تحرک جسمانی در بهبود سلامت جسمی و روحی ثابت شده است ولی شیوع فعالیت بدنی ناکافی در اروپا همچنان بالاست. تقریبا نیمی از ساکنان اتحادیه اروپا (۴۵ درصد) هرگز در ورزش ورزش نمی‌کنند.

آگهی

در حالی که نقش فعالیت بدنی منظم در قالب ورزش یا تحرک جسمانی در بهبود سلامت جسمی و روحی ثابت شده است ولی شیوع فعالیت بدنی ناکافی در اروپا همچنان بالاست. تقریبا نیمی از ساکنان اتحادیه اروپا (۴۵ درصد) هرگز ورزش نمی‌کنند.

گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از هزاران مرگ زودرس در اتحادیه اروپا جلوگیری کند و موجب سالانه میلیاردها یورو صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی و درمانی شود.

اما شهروندان کدام کشورهای اروپایی بیشترین و کمترین فعالیت جسمی را دارند؟ دلایل اصلی ورزش نکردن شهروندان اتحادیه اروپا چیست؟

در سال ۲۰۱۶ ، بیش از یک سوم (۳۵.۴ درصد) بزرگسالان در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به اندازه کافی فعال جسمانی نداشته‌اند. این نرخ از ۱۹ درصد در فنلاند تا ۴۶ درصد در پرتغال متغیر بوده است.

هنگامی که در آوریل و مه سال ۲۰۲۲ از شهروندان اتحادیه اروپا سوال شد که آیا ورزش می‌کنند؟؛ ۴۵ درصد آنها جواب دادند که هرگز ورزش نمی‌کنند و ۱۷ درصد آنها نیز تاکید کردند که به ندرت ورزش می‌کنند. 

پرتغال در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین میزان شهروندانی را دارد که هرگز ورزش نمی‌کنند؛ چیزی در حدود ۷۳ درصد. اما این نسبت در کشورهای شمال اروپا یعنی فنلاند، سوئد و دانمارک در پایین‌ترین سطح قرار دارد. 

این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان فعالیت ورزشی منظم دارند. چون در حالی که ۴۰ درصد مردان گفته‌اند که هرگز ورزش نمی‌کنند این نرخ در میان زنان به ۴۹ درصد می‌رسد. 

همچنین، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که نسبت افرادی که دارای فعالیت جسمانی منظم هستند با افزایش سن کاهش می‌یابد. 

بیش از نیمی از اروپایی‌ها (۵۴ درصد) می‌گویند که آنها با هدف بهبود سلامت خود ورزش یا فعالیت بدنی انجام می‌دهند. البته ۴۳ درصد آنها نیز از انگیزه خود برای بهبود تناسب اندام یاد کرده‌اند.

تقریبا یک سوم شهروندان اتحادیه اروپا (۳۴ درصد) گفته‌اند که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا آنها همچون گذشته سطح فعالیت جسمانی خود را حفظ کرده‌‌اند. البته ۳۴ درصد هم گفته‌اند که کمتر از شیوع بیماری کووید-۱۹ ورزش می‌کنند. 

کمبود وقت عامل اصلی عدم مبادرت به ورزش منظم در میان شهروندان اتحادیه اروپا مطرح شده است. همچنین ۲۵ درصد مردم هم گفته‌اند که انگیزه‌ای برای ورزش کردن ندارند.  

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تخمین می‌زند که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند ۷.۷ میلیارد یورو صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی کشورهای عضو به بار بیاورد. حداقل فعالیت ورزشی هفتگی هم ۱۵۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که کشورهایی همچون آلمان (۲.۱ میلیارد یورو) ، ایتالیا (۱.۳ میلیارد یورو) و فرانسه (۱.۱ میلیارد یورو) بر پایه شاخص برابری قدرت خرید، به دلیل فعالیت جسمانی پایین مردم ناچار به افزایش هزینه‌های درمانی هستند. اما اگر مردمی که در حال حاضر ورزش نمی‌کنند، فعالیت جسمانی کافی داشته‌باشند، ۷.۵ ماه به امید به زندگی آنها افزوده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردم کدام کشور اتحادیه اروپا پول بیشتری خرج تفریح و ورزش می‌کنند؟

قرص به جای ورزش؛ دانشمندان دارویی کشف کردند که به اندازه تمرین سنگین برای بدن مفید است

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات